Szinte vonalszakaszonként bizonyítható, hogy a kormány politikai alapon zárta, zárja be a vasútvonalakat – hívta fel a figyelmet Fónagy János. Az Orbán-kabinet közlekedési minisztere elmondta, míg egyes térségeket büntetnek, politikai bosszút állnak az ott élő embereken, más térségekben lehetőséget adnak a helyi szocialista vezetés számára, hogy a „vasút megőrzésének bajnokaként” tüntesse fel magát. Fónagy példaként említette a Putnok–Szilvásvárad–Eger vonalat, ahol a „szocialista politikai érdekeltségbe tartozó” Szilvásvárad– Eger szakasz megmarad, az egyik legnehezebb gazdasági helyzetben levő Putnok és Szilvásvárad között azonban bezárnák a vasútvonalat.
A kormányszóvivő szerint ugyanakkor beteges minden bokor mögött politikai logikát keresni, a MÁV-vonalszakaszok bezárását szakmai indokok magyarázzák. Szollár Domokos teljesen megalapozatlannak nevezte, hogy politikai alapon dőlt volna el az egyes vonalak sorsa. A lapunk birtokába került döntés-előkészítő háttérlista ugyanakkor a vizsgált 46 szakaszból 30-at bezárhatónak ítélt, míg 8 esetben „erős politikai nem” miatt megfontolandónak vélte a bezárást, egy esetben pedig eltekintett ettől. Ez utóbbi Mesterházy Attila szocialista frakcióvezetőnek köszönhető, aki „két vonatpárra igényt tart” Tapolca és Ukk között. De felfedezhetők egyéb szocialista lobbisták igyekezetének jelei a vonalbezárási forgatókönyvben. Kolber István korábbi miniszter kikötötte, hogy csak akkor szűnhet meg a forgalom a Somogyszob–Nagyatád vonalon, ha Ötvöskónyban új állomást építenek. Farkas Imre Lakitelek környékén lobbizott, de jelezte mint fontos szakmai indokot: jövőre nem indul a választásokon.
Az MTI információja szerint Bajnai Gordon miniszterelnök az MSZP-frakció tegnapi ülésén jelezte, további egyeztetések lesznek a vasútvonalak bezárásáról.
A téma tegnap az Országgyűlésben is szóba került. – Kinek áll útjában a magyar vasút? – kérdezte Fónagy János a kormányfőt, majd hosszasan sorolta, kiket és milyen területeket érint hátrányosan a reformként meghirdetett 33 vasúti mellékvonal bezárása. – Ez nem jó a vidéknek, nem jó a költségvetésnek, mert nincs belőle megtakarítás; nem jó a környezetvédelemnek, mert nem a közösségi közlekedést helyezi előtérbe; s rossz a MÁV-nál dolgozó 40 ezer ember családjának is. – De akkor kinek jó? – kérdezte. Bajnai Gordon szerint Magyarországnak, mert a mellékvonalak bezárása csak része a reformnak, amelynek eredményeként majd jobb minőségű és olcsóbb lesz a közösségi közlekedés. A MÁV 330 milliárd forintjába került az államnak, azaz minden állampolgárnak 33 ezer forinttal kell hozzájárulnia a fenntartásához, mielőtt még használná. – Ez így nem maradhat – mondta Bajnai. – Akinek kalapácsa van, mindent szögnek néz – replikázott a fideszes képviselő, arra utalva, hogy a hatékonyság nem egyenlő a cég tönkretételével, a vonalak bezárásával.
Publicisztika a 7. oldalon
Majdnem belehalt egy idős ember egy brutális támadásba - egy budapesti buszról rángatták le