Politikai bosszú a vasúton?

2009. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte vonalszakaszonként bizonyítható, hogy a kormány politikai alapon zárta, zárja be a vasútvonalakat – hívta fel a figyelmet Fónagy János. Az Orbán-kabinet közlekedési minisztere elmondta, míg egyes térségeket büntetnek, politikai bosszút állnak az ott élő embereken, más térségekben lehetőséget adnak a helyi szocialista vezetés számára, hogy a „vasút megőrzésének bajnokaként” tüntesse fel magát. Fónagy példaként említette a Putnok–Szilvásvárad–Eger vonalat, ahol a „szocialista politikai érdekeltségbe tartozó” Szilvásvárad– Eger szakasz megmarad, az egyik legnehezebb gazdasági helyzetben levő Putnok és Szilvásvárad között azonban bezárnák a vasútvonalat.
A kormányszóvivő szerint ugyanakkor beteges minden bokor mögött politikai logikát keresni, a MÁV-vonalszakaszok bezárását szakmai indokok magyarázzák. Szollár Domokos teljesen megalapozatlannak nevezte, hogy politikai alapon dőlt volna el az egyes vonalak sorsa. A lapunk birtokába került döntés-előkészítő háttérlista ugyanakkor a vizsgált 46 szakaszból 30-at bezárhatónak ítélt, míg 8 esetben „erős politikai nem” miatt megfontolandónak vélte a bezárást, egy esetben pedig eltekintett ettől. Ez utóbbi Mesterházy Attila szocialista frakcióvezetőnek köszönhető, aki „két vonatpárra igényt tart” Tapolca és Ukk között. De felfedezhetők egyéb szocialista lobbisták igyekezetének jelei a vonalbezárási forgatókönyvben. Kolber István korábbi miniszter kikötötte, hogy csak akkor szűnhet meg a forgalom a Somogyszob–Nagyatád vonalon, ha Ötvöskónyban új állomást építenek. Farkas Imre Lakitelek környékén lobbizott, de jelezte mint fontos szakmai indokot: jövőre nem indul a választásokon.
Az MTI információja szerint Bajnai Gordon miniszterelnök az MSZP-frakció tegnapi ülésén jelezte, további egyeztetések lesznek a vasútvonalak bezárásáról.
A téma tegnap az Országgyűlésben is szóba került. – Kinek áll útjában a magyar vasút? – kérdezte Fónagy János a kormányfőt, majd hosszasan sorolta, kiket és milyen területeket érint hátrányosan a reformként meghirdetett 33 vasúti mellékvonal bezárása. – Ez nem jó a vidéknek, nem jó a költségvetésnek, mert nincs belőle megtakarítás; nem jó a környezetvédelemnek, mert nem a közösségi közlekedést helyezi előtérbe; s rossz a MÁV-nál dolgozó 40 ezer ember családjának is. – De akkor kinek jó? – kérdezte. Bajnai Gordon szerint Magyarországnak, mert a mellékvonalak bezárása csak része a reformnak, amelynek eredményeként majd jobb minőségű és olcsóbb lesz a közösségi közlekedés. A MÁV 330 milliárd forintjába került az államnak, azaz minden állampolgárnak 33 ezer forinttal kell hozzájárulnia a fenntartásához, mielőtt még használná. – Ez így nem maradhat – mondta Bajnai. – Akinek kalapácsa van, mindent szögnek néz – replikázott a fideszes képviselő, arra utalva, hogy a hatékonyság nem egyenlő a cég tönkretételével, a vonalak bezárásával.
Publicisztika a 7. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.