Presztízsmárka, fapados kiszolgálás

Sok henger, sok lóerő, sok millió forint, a teljesítmény mégis hiányérzetet hagy a vezetőben. De még nagyobb az ügyfél hiányérzete a gyártó és a forgalmazó segítőkészségével kapcsolatban. Amit a használó hibának lát, az a BMW szerint nem hiba, ezért nincs is tennivalójuk az ügyben. Olvasónk szerint azonban épp ez a hiba.

2009. 11. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy álljuk körül a szerviz diagnosztikai komputerét, mint a műtőben a röntgen ernyőjét az orvosok. A főorvos – akarom mondani a műszerész úr – sokat sejtetően bólogat, és miközben titkos kódsorok futnak végig a képernyőn, néha odavet egy-egy szót. Az aggódó hozzátartozó – akit inkognitójának megőrzése miatt nevezünk így, és ez okból a gépkocsi típusának pontos megjelölését is mellőzzük – minden idegszálával figyel, igyekszik az információmorzsákat felcsipegetni. Jómagam pedig, kotnyeles újságíró, aki rangrejtve surrantam be a BMW-szerviz szentélyébe, kíváncsian követem szemmel a kábelköteget, amely a szupersportkocsi ülésén heverő, méretes csatlakozó egységig kígyózik. A beteg, vagyis a gyönyörű, szénfekete fenevad újabb és újabb titkos üzenetet küld belsejéből a számítógépnek. Ezek az üzenetek azonban nem mutatnak semmi olyat, ami betegségre, gyenge erőnlétre utalna. A BMW komputere szerint – és ezzel mélységesen egyetért alkotója, a BMW AG is – a gépkocsi jó. János szerint az autó nem jó. Nem megy.
Lomha, lusta sportkocsi?
Fogalmazzunk árnyaltabban: nem megy úgy, ahogy a hasonló nagy teljesítményű sportkocsik, akár márkatársak által szerzett tapasztalatok, a gyári adatok, valamint a presztízsmárka által sugárzott imázs, illetve a borsos ár alapján elvárható lenne. És vannak pillanatok, amikor nemcsak ahhoz képest nem megy, hanem abszolút értelemben sem. Menet közben leáll, nem indul. A diagnosztikai műszer a szeánsz végén kidob három hibajelet. Mind a három egy-egy leállás nyomát őrzi, bizonyára az akkumulátor nem tudta megfelelő árammal táplálni az elektromos berendezéseket. Pedig nem valami öreg csotrogányról van szó, de nem ám!
János a komputer hibaüzenetében nem kételkedik. Szentírásként kezelik azt a szakszervizek szerelői is. De azért tovább mocorog bennünk a kisördög: nem lehet, hogy bár az orvosi műszer nem jelez bajt, mégis inkább a betegnek kellene hinnünk? „Drága doktor úr, nagyon fáj!” Az orvos a műszerre pillant: „Minden rendben, nem fájhat.” „Mégis fáj!” „Hát akkor ne fájjon. Nem fáj és punktum.”
A fekete fenevad a külső szemlélő számára valóban nem tűnik betegnek. Az áramvonalas karosszéria gyönyörű munka, a malomkerék nagyságú alufelniken, peres gumikon leheletfinoman gurul a kasztni. A beltér nemcsak sportos, de kényeztet is, és alattunk gyönyörűen dorombol, gurgulázik a motor. János mégis keserű szájízzel ül a volán mögé. Mint mondja, nem tulajdonosa, bérlője a kocsinak, de nullkilométeres, bejáratós kora óta nála van. Voltak gyermekbetegségek, amelyeken átesett a gépezet, ám megmaradt egyfajta lomhasága, lustasága, amit kezdettől tapasztal, és amin nem segített sem a hazai, sem a németországi BMW.
Lomhaság? Lustaság? A gyári diagramm szerint a motor több száz Newtonméteres erejének túlnyomó része – szaknyelven forgatónyomatéka – már 1500-as fordulatszámnál a vezető rendelkezésére áll, és a csúcspontját 3400 percenkénti fordulaton éri el. Ez – kis túlzással – azt jelenti, hogy bármilyen sebességfokozatban, bármilyen helyzetben és sebességnél tapos rá a vezető a gázpedálra, az autónak repülőrajtot kell vennie. Ehhez képest János autója a 4000-es fordulatszám-tartományig gyengélkedik. Magam is kipróbálom: 4-es sebességfokozatban padlógázt adok, de a szupersportkocsi nem lő ki. Egy-két pillanatig gondolkozik az elektronika – mintha automata sebességváltója lenne, pedig nem az, manuális –, és csak aztán zúdul a kerekekre a motorban rejlő bivalyerő. És ezen a sportgomb aktiválása sem segít. Nem csak ez a baj, ez a késedelem – sorolja panaszait János. Az, hogy bizonyos esetekben harapósabb, máskor meg cserbenhagy. Nem számíthatok rá. Főútvonalon kifejezetten életveszélyes.
Münchenig hallatszó panasz
A csalódott autós természetesen végigjárt minden fórumot, ahol azt remélte, orvosolják a panaszát. Először a hazai márkakereskedéseket látogatta végig, majd jött a forgalmazó BMW Magyarország, végül a müncheni központban kötött ki. Elsőre mindenhol eltanácsolták. A gépkocsi működik, A-ból B-be eljuttatja utasát, nem akad el, nem szorul trélerre. Igen ám, csakhogy a sok henger, sok lóerő, sok millió forint nem azt a célt szolgálja, hogy egy autó üzemképesen közlekedjen, arra tökéletesen megfelel a tizedannyit kóstáló családi kocsi is. A szupersportmobil vásárlója azért fizet sokszoros árat, mert valami többet vár. Mit kínál a presztízsmárka reklámszlogenje? „A vezetés élményét”. Más szóval: minden pillanatban rendelkezésre álló nyomatékfolyamot. Uralható erőt. Ezzel adósa Jánosnak a szuper-BMW, és ezt szeretné, ha máshogy nem megy, akár perrel kivasalni a gyártóból-forgalmazóból.
Nincs könnyű helyzetben. A gyártó nem túlságosan bőbeszédű, amikor műszaki paraméterekkel írja körül a „vezetés élményét”. Különösen nehéz megragadni azt az érzetet, amikor a vezető gázt ad, és a nagy vas meglódul. A hagyományos eszközökkel, mérési módszerekkel a gyorsulás mértéke, vagyis nem egyszerűen maga a sebesség, nehezen mutatható ki. János jobb híján a 80-ról 120-ra gyorsulási adatot mérte meg jó néhányszor. Magunk is részt vettünk egy ilyen teszten. Lenyomjuk a gázpedált, a sebességmutató vehemensen emelkedik, amikor eléri a 80-as számhoz tartozó vonást, óra indul, amikor elhagyja a 120-ast, óra leáll. A sorozatban elvégzett mérések jelentős szórást mutatnak, de általában a gyári adatnál 20-30 százalékkal rosszabb idő jön ki.
Ezzel a tapasztalattal kereste fel János a hazai forgalmazót, szakértőjük a műszeres és komputeres vizsgálatok mellett megejtette a stopperes gyorsulásmérést is. Az ő órája szerint – amely egy mobiltelefonban rejtőzött – megvolt a gyári adat. János nem hitt a szemének, sem az ellenérdekelt műszaki szakembernek. Többféle műszeres mérést is készíttetett, köztük egy közjegyző által kijelölt igazságügyi gépjárműszakértő hivatalos szakvéleményét. A jelentés igazolja a szubjektív érzetet, vagyis hogy a fontos, sokat használt fordulatszám-tartományban a motor lusta, lomha, nehezen veszi fel a fordulatot. A szakértői jelentés azonban nem győzi meg sem a hazai, sem a németországi forgalmazót. János ügyvédhez fordul, jogi úton igyekszik érvényt szerezni fogyasztói jogainak.
Lapunk megkereste az ügyben a hazai forgalmazót. Alábbiakban részleteket közlünk a válaszlevelükből.
„A Németországban forgalomba helyezett BMW (…) típusú gépkocsi meghibásodását a hivatalos magyarországi BMW márkaszervizek eredménnyel orvosolták, és jelenleg a diagnosztika már nem mutat hibát: az autóval több márkaszervizben is többször foglalkoztak, ezt a hivatalos márkaszerviz-adminisztráció, a dokumentált írásos és telefonos visszajelzések bizonyítják, így nem osztjuk a véleményt, hogy az ügyfél panaszával sem a BMW márkaszervizekben, sem a BMW Magyarországnál nem foglalkoztak érdemben.
A »lomhasági« probléma kivizsgálása okán a BMW Magyarország műszaki szakértője próbaúton volt az ügyféllel és vizsgálta a gépkocsit. A szakértő mérései alapján a kocsi megfelelt a gyári adatoknak, problémát nem tapasztalt. A BMW Magyarország kollégái konzultáltak a BMW AG műszaki részlegével is, és a gépkocsi állapota szerintük is megfelelő, mivel hibajelenség nincs, garanciális javítás nem indokolt.
Az ügyfél saját felkérésére a gépkocsit egy független műszaki szakértő is megvizsgálta, de a BMW Magyarországnak nincsenek információi arról, hogy ez a mérés pontosan hogyan zajlott, illetve hogy az mennyiben egyezett a modell gyári adatait kiadó mérés módszerével. Hiszen ha az ügyfél szerint a gépkocsi menetteljesítménye nem a gyári adatoknak megfelelő, azt csak a gyári mérési módszerekkel lehet ellenőrizni. Ennek a módszernek az alkalmazását nem láttuk igazoltnak az igazságügyi szakértő véleményét megvizsgálva, ezért azt nem fogadtuk, nem fogadhattuk el.”
Elutasított kérések
János szerint leleplezők a fenti mondatok, ugyanis az igazságügyi szakértő a vizsgálata során megkereste a gyártót a mérési adatok, körülmények ügyében, illetve meghívta a cég szakértőjét a vizsgálatra. Mindkét kérését elutasították. Ezután arra hivatkozni, hogy a szakértő mérése azért nem elfogadható, mert nem ismeri a BMW mérési módszereit, álszent. Valójában a cég elutasítja a nyílt, átlátható, összehasonlítható műszaki ellenőrzéseket. A saját méréseihez nem engedi oda az ügyfél szakértőit, az ügyfél méréseit pedig nem fogadja el. A BMW törekvése nyilvánvalóan nem a probléma megoldására irányul, hanem a problémás ügyek és ügyfelek elhárítására – vélekedik János. Ezek fényében érdemes elolvasni a honi forgalmazó értékelését saját tevékenységéről: „Az érintett ügyben a BMW Magyarország Kft. mint a BMW-csoport magyarországi leányvállalata mindent megtett és a továbbiakban is kész megtenni, hogy a gépkocsi műszaki állapota kifogástalan maradjon, és az ügyfél minden szempontból elégedett legyen a cégcsoport termékeinek és szolgáltatásainak minőségével.”
János ügyét a továbbiakban is nyomon követjük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.