Sínen a KIKSZ-ben

A hazai vasúti pályák korszerűsítéséről készített szóróanyagot talált az egyik fővárosi közösségi házban olvasónk. A KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. és az Új Magyarország fejlesztési terv logóját viselő kormánypropaganda állításai éles ellentétben állnak a vasúthálózat valóságos műszaki állapotával.

2009. 11. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamis állításokat és be nem tartott ígéreteket tartalmazó szórólapokat oszt az Est Média terjesztési pontjai segítségével a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. A társaság, amely az Európai Unió társfinanszírozásával megvalósuló közlekedési beruházásokat koordinálja és ellenőrzi, a propagandaanyagban indokolatlan derűlátással beszél a hazai vasúthálózat állapotáról. A „Sínen vagyunk!” címet viselő „EstCard” állítása szerint a KIKSZ „helyreállítja a korszerűtlen vasútvonalakat. A KIKSZ kiemelten fontos feladatának tekinti az európai uniós források minél hatékonyabb felhasználását a vasúti közlekedés fejlesztésében, a vasútvonalak felújításától kezdve az állomások helyreállításán át az új szárnyvonalak megépítéséig.”
A szóróanyag állításait hazai vasutas szakértők cáfolták meg a közelmúltban. Csek Károly, a MÁV pályavasút-infrastruktúra igazgatója szerint egy talpfa cseréjére a kívánatos 25 év helyett 400 évet, ugyanennek a nagyjavítására 799 évet kell várni. Egy kitérő komplett cseréjére a 17 éves ciklusidő helyett 1825 évenként kerül sor. A 7600 kilométer hosszan kiépített hazai vasúthálózatnak csak 16 százaléka kétvágányú, s csupán 31 százaléka villamosított. A pálya több mint 50 százaléka mellett lassújel található. A vágányok átlagéletkora félszáz év fölött van, de szép számmal találni „Diósgyőr 1889” feliratú síneket is.
Ami az uniós források minél hatékonyabb felhasználását illeti, itt is egészen más a valóság, mint azt a kincstári propaganda állítja. Berényi János, a Hungrail elnök-vezérigazgatója egy szakmai rendezvényen a közelmúltban elmondta, hogy a kormány a közlekedési operatív programból 2007–2013 között vasútipálya-építésre fordítható forrásokat a választási kampányban ígért ezermilliárd forintról alig több mint a felére, 520 milliárdra csökkentette. Ráadásul ezen összeg lehívása is jelentős késésben van, ezért Berényi sürgette, hogy a fejlesztések mielőbb valósuljanak meg.
A KIKSZ vezérigazgatója, Csikós Bálint bérplafonja havi hárommillió forint, amelyhez 420 ezer forintos kafetéria, illetve igazgatósági tagsága révén 54 ezer forintos tiszteletdíj járul. A szervezet nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy mennyi közpénzből állították elő és terjesztik a „Sínen vagyunk” című kiadványukat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.