Autós Nagykoalíció: piacvédő a regadó

Az európai autókereskedők érdekét képviseli az EU akkor, amikor alacsonyabb regisztrációs adót kíván elérni Magyarországon – mondta lapunk kérdésére Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke. Az újra felpörgő roncsimporttal a használt autók kötelező feldolgozásának és környezetvédelmi mentesítésének a kötelezettségét is megkapnánk.

2009. 12. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismételten megintette hazánkat a regisztrációs adó jelenlegi gyakorlata miatt az Európai Unió. A közösség szakértői szerint a honi szabályozás nem értékarányos, ezért nemcsak csökkenteni, de átrendezni is kellene az adótételeket – nyilatkozta lapunknak a közelmúltban Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. A regisztrációs adó jelenlegi rendszere a magyar piacot védi a nyugati használt autók beáramlásától, az adó enyhítése súlyos károkat okozhat hazánknak – reagált a felvetésre Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
A használtautó-kereskedők abban érdekeltek, hogy minél több gépkocsit hozzanak az országba, s adjanak el – fejtegette Knezsik István. Ez vonzónak tűnhet a vásárlók szemében is, hiszen a nyugaton használt, szervizelt autókról az a közvélekedés alakult ki, hogy jobb minőségűek az itthoninál. Csakhogy vannak olyan szakemberek, akik azt állítják, a hazai fizetőképes kereslet, a forint–euró árfolyam és egyéb tényezők miatt a használtimportban jellemzően fiatal, de sokat futott, illetve javított karosszériájú autót érdemes behozni.
Az EU erőteljes beavatkozására – a régi tagországok érdekeit szem előtt tartva – Lengyelországban már végrehajtották a regisztrációs adó „harmonizálását”. Míg az évtized elején az új autók eladása ötszázezer feletti mértékű volt, s csak ötvenezernél kevesebb használt autó behozatal volt jellemző, addig a használt autók nyakló nélküli beengedésének hatására a tendencia 2005-re megfordult. Ekkor, ötszázezer használt autó behozatala mellett, az új autók értékesítése hatvanezer darabra esett vissza Lengyelországban.
De miért érdekelt az unió abban, hogy az új tagállamok autópiacát megnyissa a használt autók előtt? – tette fel a kérdést az Autós Nagykoalíció elnöke. Két nyomós oka is van erre. Az EU-ban 2015-ben arra kötelezik a gyártókat, hogy termékeik 95 százalékban újrahasznosíthatók legyenek. Csakhogy ennek a követelménynek nem képesek megfelelni a gyártók, ezzel pedig nehéz helyzetbe kerül az egész bontó-újrahasznosító ágazat Európában. A nyugati országoknak elsőrendű érdekük, hogy megszabaduljanak a felesleges készlettől, s az újrahasznosítás követelményeit más országok nyakába akasszák – fejtegette az Autós Nagykoalíció elnöke.
Ugyancsak nehéz feladatot jelent a hulladék lerakására vonatkozó szabályok szigorodása. Ennek következtében magasabb költséggel jár majd a roncsautók kezelése, mint amennyi hasznot azok termelnek. Ha ez bekövetkezik, akkor az illegális bontók szaporodnak el, s ezek a szennyező anyagokat erdőkben, közutak mentén, természetvédelmi területeken rakják le.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.