Ismételten megintette hazánkat a regisztrációs adó jelenlegi gyakorlata miatt az Európai Unió. A közösség szakértői szerint a honi szabályozás nem értékarányos, ezért nemcsak csökkenteni, de átrendezni is kellene az adótételeket – nyilatkozta lapunknak a közelmúltban Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. A regisztrációs adó jelenlegi rendszere a magyar piacot védi a nyugati használt autók beáramlásától, az adó enyhítése súlyos károkat okozhat hazánknak – reagált a felvetésre Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
A használtautó-kereskedők abban érdekeltek, hogy minél több gépkocsit hozzanak az országba, s adjanak el – fejtegette Knezsik István. Ez vonzónak tűnhet a vásárlók szemében is, hiszen a nyugaton használt, szervizelt autókról az a közvélekedés alakult ki, hogy jobb minőségűek az itthoninál. Csakhogy vannak olyan szakemberek, akik azt állítják, a hazai fizetőképes kereslet, a forint–euró árfolyam és egyéb tényezők miatt a használtimportban jellemzően fiatal, de sokat futott, illetve javított karosszériájú autót érdemes behozni.
Az EU erőteljes beavatkozására – a régi tagországok érdekeit szem előtt tartva – Lengyelországban már végrehajtották a regisztrációs adó „harmonizálását”. Míg az évtized elején az új autók eladása ötszázezer feletti mértékű volt, s csak ötvenezernél kevesebb használt autó behozatal volt jellemző, addig a használt autók nyakló nélküli beengedésének hatására a tendencia 2005-re megfordult. Ekkor, ötszázezer használt autó behozatala mellett, az új autók értékesítése hatvanezer darabra esett vissza Lengyelországban.
De miért érdekelt az unió abban, hogy az új tagállamok autópiacát megnyissa a használt autók előtt? – tette fel a kérdést az Autós Nagykoalíció elnöke. Két nyomós oka is van erre. Az EU-ban 2015-ben arra kötelezik a gyártókat, hogy termékeik 95 százalékban újrahasznosíthatók legyenek. Csakhogy ennek a követelménynek nem képesek megfelelni a gyártók, ezzel pedig nehéz helyzetbe kerül az egész bontó-újrahasznosító ágazat Európában. A nyugati országoknak elsőrendű érdekük, hogy megszabaduljanak a felesleges készlettől, s az újrahasznosítás követelményeit más országok nyakába akasszák – fejtegette az Autós Nagykoalíció elnöke.
Ugyancsak nehéz feladatot jelent a hulladék lerakására vonatkozó szabályok szigorodása. Ennek következtében magasabb költséggel jár majd a roncsautók kezelése, mint amennyi hasznot azok termelnek. Ha ez bekövetkezik, akkor az illegális bontók szaporodnak el, s ezek a szennyező anyagokat erdőkben, közutak mentén, természetvédelmi területeken rakják le.
Napi balfék: Bud Spencer tanácsai a diszkójampinak