Messze a várható infláció felett emelkednek február elsején a helyi közösségi közlekedés tarifái. A legrosszabbul azok járnak, akik csak alkalmanként utaznak vonattal vagy Volánbusszal, mert a menetjegy ára 15 százalékkal emelkedik majd. Egy száz kilométeres utazásért a jelenlegi 1590 forintos ár helyett 1830 forintot kell majd fizetni (a MÁV és a Volán kilométerenkénti tarifái megegyeznek). Ennél kisebb mértékben, tíz százalékkal drágulnak a bérletek. A fenti száz kilométeres példánál maradva ez azt jelenti, hogy egy bejáró dolgozó a jelenlegi havi 63 700 forint helyett 70 100 forintot lesz majd kénytelen bérletre költeni.
A közlekedési tárca dolgozik a kedvezményes (a hat éven aluli gyermekek, a 65 év feletti nyugdíjasok, a Volán és a MÁV alkalmazottai ingyen utazhatnak, míg például a közszférában dolgozók és a diákok kedvezményt kapnak) rendszer átalakításán. Az érintetteknek februártól úgynevezett regisztrációs jegyet kell váltaniuk.
*
A regisztrációs jegy bevezetésének nem titkolt célja, hogy megalapozza a kedvezményrendszer átalakításának további lépéseit. A regisztrációs jegy az utazás időpontját, valamint az indulási állomás és célállomás megnevezését tartalmazza, így állítólag segít a menetrend tervezésében is. A Fidesz szerint a közösségi közlekedés jegyárainak emelésével és vasútvonalak bezárásával folytatódik a kormány bosszúhadjárata az emberekkel, jelen esetben a vidékiekkel szemben. Mindezt Cser-Palkovics András, a párt helyettes szóvivője jelentette ki, hangsúlyozva, hogy újabb tízmilliárd forintot vonnak el a közösségi közlekedést használó, azt igénybe vevő magyar emberektől tarifaemelés címszóval. A vidéki vasútvonalak jelentős részének bezárásával kapcsolatban Cser-Palkovics András azt mondta: igazi megtakarítást ez sem a költségvetés, sem a MÁV esetében nem jelent. Mindezek helyett emelni kellene a szolgáltatás színvonalát, növelni a kínálatot – közölte, hozzátéve: a kormány ezen intézkedései valódi költségvetési többletet nem jelentenek, csak újabb megszorításokat az emberek számára.
Miközben a kormány az új jegyárakat tette közzé, Gelencsér Attila, a Somogy Megyei Közgyűlés elnöke és Móring József Attila országgyűlési képviselő a somogyjádi vasútállomáson tartott sajtótájékoztatót, mert a MÁV hozzákezdett a Kaposvárt Fonyóddal összekötő vasútvonal felszámolásához. – Rossz álmunkban sem gondoltuk volna, hogy a kaposvár–siófoki vasútszakasz megcsonkítása után ezt a vasúti pályát is felszámolják – kezdte mondandóját Gelencsér Attila. Majd arra a felszedett vasútisín-halmazra mutatott, amely az állomás elkerülő vágányának „nagy sumákolás” közepette folyó megszüntetését eredményezte. – Ez az első lépés ahhoz, hogy hamarosan nem lesz mivel eljutni munkába, iskolába, kórházba Somogyjádról Kaposvárra. Hiába kértük a közlekedési tárcát, majd figyelmeztettük: „El a kezekkel a vasúttól!”, nem volt foganatja kérésünknek, követelésünknek. Bejelentés nélkül kezdtek hozzá a Pécs–Kaposvár–Fonyód–Keszthely–Tapolca vasútvonal elkerülő vágányainak Kaposvár és Fonyód közötti megszüntetéséhez. Ezzel ezen a szakaszon nem közlekedhetnek szembejövő vonatok – mondta a közgyűlési elnök.
Móring József Attila KDNP-s országgyűlési képviselő szerint ezek után jóval kevesebb utas lesz ezen a vonalon, majd a MÁV-statisztika kimutatja: nincs szükség a somogyi megyeszékhely és a Balaton közötti egyetlen vasútszakaszra. A politikus arra is emlékeztetett, hogy községében, Somogyváron éppen most van folyamatban egy, a vasúti szállításra is alapozott, csaknem egymilliárd forintos beruházást ígérő, uniós és magántőkés ipartelep létesítése, ám ha a somogyvári is a felszámolandó állomások listájára kerül, akkor jobb, ha bele se kezdenek a kétszáz munkahelyet ígérő vállalkozásba.