Drágább lesz az utazás

A bérletek átlagosan tíz, a menetjegyek tizenöt százalékkal drágulnak február elsején a Volán és a MÁV-Start járatain – tette közzé tegnap a szaktárca. Megkezdődött a kedvezmények rendszerének felülvizsgálata is.

2009. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Messze a várható infláció felett emelkednek február elsején a helyi közösségi közlekedés tarifái. A legrosszabbul azok járnak, akik csak alkalmanként utaznak vonattal vagy Volánbusszal, mert a menetjegy ára 15 százalékkal emelkedik majd. Egy száz kilométeres utazásért a jelenlegi 1590 forintos ár helyett 1830 forintot kell majd fizetni (a MÁV és a Volán kilométerenkénti tarifái megegyeznek). Ennél kisebb mértékben, tíz százalékkal drágulnak a bérletek. A fenti száz kilométeres példánál maradva ez azt jelenti, hogy egy bejáró dolgozó a jelenlegi havi 63 700 forint helyett 70 100 forintot lesz majd kénytelen bérletre költeni.
A közlekedési tárca dolgozik a kedvezményes (a hat éven aluli gyermekek, a 65 év feletti nyugdíjasok, a Volán és a MÁV alkalmazottai ingyen utazhatnak, míg például a közszférában dolgozók és a diákok kedvezményt kapnak) rendszer átalakításán. Az érintetteknek februártól úgynevezett regisztrációs jegyet kell váltaniuk.

*

A regisztrációs jegy bevezetésének nem titkolt célja, hogy megalapozza a kedvezményrendszer átalakításának további lépéseit. A regisztrációs jegy az utazás időpontját, valamint az indulási állomás és célállomás megnevezését tartalmazza, így állítólag segít a menetrend tervezésében is. A Fidesz szerint a közösségi közlekedés jegyárainak emelésével és vasútvonalak bezárásával folytatódik a kormány bosszúhadjárata az emberekkel, jelen esetben a vidékiekkel szemben. Mindezt Cser-Palkovics András, a párt helyettes szóvivője jelentette ki, hangsúlyozva, hogy újabb tízmilliárd forintot vonnak el a közösségi közlekedést használó, azt igénybe vevő magyar emberektől tarifaemelés címszóval. A vidéki vasútvonalak jelentős részének bezárásával kapcsolatban Cser-Palkovics András azt mondta: igazi megtakarítást ez sem a költségvetés, sem a MÁV esetében nem jelent. Mindezek helyett emelni kellene a szolgáltatás színvonalát, növelni a kínálatot – közölte, hozzátéve: a kormány ezen intézkedései valódi költségvetési többletet nem jelentenek, csak újabb megszorításokat az emberek számára.
Miközben a kormány az új jegyárakat tette közzé, Gelencsér Attila, a Somogy Megyei Közgyűlés elnöke és Móring József Attila országgyűlési képviselő a somogyjádi vasútállomáson tartott sajtótájékoztatót, mert a MÁV hozzákezdett a Kaposvárt Fonyóddal összekötő vasútvonal felszámolásához. – Rossz álmunkban sem gondoltuk volna, hogy a kaposvár–siófoki vasútszakasz megcsonkítása után ezt a vasúti pályát is felszámolják – kezdte mondandóját Gelencsér Attila. Majd arra a felszedett vasútisín-halmazra mutatott, amely az állomás elkerülő vágányának „nagy sumákolás” közepette folyó megszüntetését eredményezte. – Ez az első lépés ahhoz, hogy hamarosan nem lesz mivel eljutni munkába, iskolába, kórházba Somogyjádról Kaposvárra. Hiába kértük a közlekedési tárcát, majd figyelmeztettük: „El a kezekkel a vasúttól!”, nem volt foganatja kérésünknek, követelésünknek. Bejelentés nélkül kezdtek hozzá a Pécs–Kaposvár–Fonyód–Keszthely–Tapolca vasútvonal elkerülő vágányainak Kaposvár és Fonyód közötti megszüntetéséhez. Ezzel ezen a szakaszon nem közlekedhetnek szembejövő vonatok – mondta a közgyűlési elnök.
Móring József Attila KDNP-s országgyűlési képviselő szerint ezek után jóval kevesebb utas lesz ezen a vonalon, majd a MÁV-statisztika kimutatja: nincs szükség a somogyi megyeszékhely és a Balaton közötti egyetlen vasútszakaszra. A politikus arra is emlékeztetett, hogy községében, Somogyváron éppen most van folyamatban egy, a vasúti szállításra is alapozott, csaknem egymilliárd forintos beruházást ígérő, uniós és magántőkés ipartelep létesítése, ám ha a somogyvári is a felszámolandó állomások listájára kerül, akkor jobb, ha bele se kezdenek a kétszáz munkahelyet ígérő vállalkozásba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.