December közepén jelent meg a járművek műszaki és környezetvédelmi vizsgáját újraszabályozó kormányrendelet, ám a végrehajtás részleteiről szóló utasítás mind a mai napig nem teljes körű. Ezért, akinek január 4-e után jár le a műszakija vagy a zöldkártyája, annak az érvényesítése komoly gondokat okoz majd. Az autók tulajdonosai és üzembentartói mellett megoldhatatlan feladat elé állítja ez a helyzet a 800 eredetvizsgálattal, 1000 műszaki vizsgáztatással és 2000 zöldkártyakiadással foglalkozó műhely vezetőit, szakembereit is – mondta lapunk kérdésére Gyöngyössy András, az Európai Autószervizek Magyarországi Szövetségének (EME) elnöke. A szakember szerint úgy vezették be a jogszabály-módosítást, hogy nem gondoskodtak az átmeneti szabályozásról, ezért vagy el kellene halasztani a hatálybalépés időpontját, vagy január elején rendkívül furcsa helyzetbe kerülhetnek az érintettek. Megeshet például, hogy az az autós, aki a jogszabályt betartva lejárt környezetvédelmi engedélyét nem hosszabbítja meg, hogy megvárja vele a következő műszaki vizsgát, rendőri ellenőrzéskor rosszul jár. Az intézkedő szerv ugyanis leveheti a rendszámot az autójáról, mert a jogszabályt nem vezették át a rendőrségre vonatkozó joganyagon – fejtegette Gyöngyössy András.
Az EME egyébként alapvetően egyetért a jogszabály-módosítás irányával, amely azt célozza, hogy a járműveket egyetlen procedúra során vizsgáztassák mind műszaki, mind környezetvédelmi szempontból. A jogszabály alkotói arra törekedtek, hogy kiszűrjék az ügyeskedést, ezért nemcsak a mérőműszereket kötik online kapcsolattal az ellenőrzést végző Nemzeti Közlekedési Hatósághoz, de ugyanakkor digitális fényképet is kell csatolni az adatokhoz. Erre azért van szükség – mondta az EME elnöke –, mert előfordulhat, hogy úgynevezett „műmotorokkal”, erre a célra kifejlesztett informatikai eszközökkel imitálják a vizsgálatot. Csakhogy mindezen intézkedések bevezetésének műszaki, jogi, oktatási előfeltételei vannak, s ezt a rendelkezésre álló néhány nap alatt nyilvánvalóan lehetetlenség produkálni.
A közlekedési, az igazságügyi, valamint a környezetvédelmi miniszter közös rendelete ráadásul nem szól a díjakról, illetve a zöldkártya elkészítésének gyakoriságáról. Gyöngyössy András ismeretei szerint a díjakat egy, még ebben az évben napvilágot látó, valószínűleg pénzügyminiszteri rendelet tartalmazza majd. A zöldkártyáról egy korábbi jogszabály rendelkezik. Eszerint megszűnik az új gépkocsik kétéves korában kötelező vizsgája, s négyévesen, az első műszakivizsga-kötelezettséggel egyben kerül rá sor. A négy évnél idősebb járműveket kétévenként kell vizsgáztatni, s akkor egyben elvégzik a környezetvédelmi vizsgálatot is. Ez a kétéves ciklus nem változik a járművek tízéves korában sem, vagyis kacsának bizonyultak azok a híradások, hogy a tizenéves autóknak évenként kell majd zöldkártyát szerezni.
A kétfajta vizsga egybevonása még egy praktikus veszélyforrást jelent a fenntartók számára. Műszaki vizsga esetében azokat az apróbb hiányosságokat, mint az indexbúra repedése, kőfelverődés nyoma, orvosolhatták a tulajdonosok. Ilyen esetben ugyanis két hónapra érvényesített műszaki vizsgával, lábon elhagyhatta a gépjármű a vizsgahelyet. Ezentúl a tulajdonosnak főhet a feje, hogy miként szállítja el vizsgaképtelen járművét a legközelebbi műhelybe.
Halálra gázoltak egy gyalogost az autópályán Iváncsánál