Járművizsgakáosz

Lejárt zöldkártyával a műszaki vizsga időpontjáig szabadon közlekedhet az autós egy most életbe lépett kormányrendelet szerint, ám a rendőrséget erről elmulasztották értesíteni – mondta lapunknak a műszaki vizsgabázisokat képviselő szakmai szervezet vezetője.

2009. 12. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

December közepén jelent meg a járművek műszaki és környezetvédelmi vizsgáját újraszabályozó kormányrendelet, ám a végrehajtás részleteiről szóló utasítás mind a mai napig nem teljes körű. Ezért, akinek január 4-e után jár le a műszakija vagy a zöldkártyája, annak az érvényesítése komoly gondokat okoz majd. Az autók tulajdonosai és üzembentartói mellett megoldhatatlan feladat elé állítja ez a helyzet a 800 eredetvizsgálattal, 1000 műszaki vizsgáztatással és 2000 zöldkártyakiadással foglalkozó műhely vezetőit, szakembereit is – mondta lapunk kérdésére Gyöngyössy András, az Európai Autószervizek Magyarországi Szövetségének (EME) elnöke. A szakember szerint úgy vezették be a jogszabály-módosítást, hogy nem gondoskodtak az átmeneti szabályozásról, ezért vagy el kellene halasztani a hatálybalépés időpontját, vagy január elején rendkívül furcsa helyzetbe kerülhetnek az érintettek. Megeshet például, hogy az az autós, aki a jogszabályt betartva lejárt környezetvédelmi engedélyét nem hosszabbítja meg, hogy megvárja vele a következő műszaki vizsgát, rendőri ellenőrzéskor rosszul jár. Az intézkedő szerv ugyanis leveheti a rendszámot az autójáról, mert a jogszabályt nem vezették át a rendőrségre vonatkozó joganyagon – fejtegette Gyöngyössy András.
Az EME egyébként alapvetően egyetért a jogszabály-módosítás irányával, amely azt célozza, hogy a járműveket egyetlen procedúra során vizsgáztassák mind műszaki, mind környezetvédelmi szempontból. A jogszabály alkotói arra törekedtek, hogy kiszűrjék az ügyeskedést, ezért nemcsak a mérőműszereket kötik online kapcsolattal az ellenőrzést végző Nemzeti Közlekedési Hatósághoz, de ugyanakkor digitális fényképet is kell csatolni az adatokhoz. Erre azért van szükség – mondta az EME elnöke –, mert előfordulhat, hogy úgynevezett „műmotorokkal”, erre a célra kifejlesztett informatikai eszközökkel imitálják a vizsgálatot. Csakhogy mindezen intézkedések bevezetésének műszaki, jogi, oktatási előfeltételei vannak, s ezt a rendelkezésre álló néhány nap alatt nyilvánvalóan lehetetlenség produkálni.
A közlekedési, az igazságügyi, valamint a környezetvédelmi miniszter közös rendelete ráadásul nem szól a díjakról, illetve a zöldkártya elkészítésének gyakoriságáról. Gyöngyössy András ismeretei szerint a díjakat egy, még ebben az évben napvilágot látó, valószínűleg pénzügyminiszteri rendelet tartalmazza majd. A zöldkártyáról egy korábbi jogszabály rendelkezik. Eszerint megszűnik az új gépkocsik kétéves korában kötelező vizsgája, s négyévesen, az első műszakivizsga-kötelezettséggel egyben kerül rá sor. A négy évnél idősebb járműveket kétévenként kell vizsgáztatni, s akkor egyben elvégzik a környezetvédelmi vizsgálatot is. Ez a kétéves ciklus nem változik a járművek tízéves korában sem, vagyis kacsának bizonyultak azok a híradások, hogy a tizenéves autóknak évenként kell majd zöldkártyát szerezni.
A kétfajta vizsga egybevonása még egy praktikus veszélyforrást jelent a fenntartók számára. Műszaki vizsga esetében azokat az apróbb hiányosságokat, mint az indexbúra repedése, kőfelverődés nyoma, orvosolhatták a tulajdonosok. Ilyen esetben ugyanis két hónapra érvényesített műszaki vizsgával, lábon elhagyhatta a gépjármű a vizsgahelyet. Ezentúl a tulajdonosnak főhet a feje, hogy miként szállítja el vizsgaképtelen járművét a legközelebbi műhelybe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.