Nem cáfolták az érintettek, amikor lapunk megszellőztette, hogy magyar üzleti – és politikai – körök is érdekeltséget szereztek a kínai XIAMEN King Long United Automative Industry CO Ltd. nevű cégben. Ezt hozták ki nyertesnek a héten a Volánbusz Zrt. közbeszerzési tenderén, amelyen a buszgyár 60 járművet szállíthatott volna nettó 9,866 millió euróért. A második legkedvezőbb ajánlatot a cseh VIKO s.r.o. tette. A nyertes cég egy buszt 164 ezer euróért szállít. A cseh cég a kéttengelyes buszokat 189 ezer, míg a háromtengelyeseket 238 ezer euróért adta volna. Az Alfa Busz Kft. ajánlatát már az eljárás kezdetén kizárták.
A King Long gyártójáról autóbuszos körökben elterjedt, hogy magyar üzleti érdekeltségbe került. A Volánbusz vezetői több alkalommal jártak tárgyalni Kínában, és úgy tudni, közülük némelyek résztulajdont szereztek a cégben. Ugyancsak meg nem erősített értesüléseink szerint a Volánbusz egyik alvállalkozójának tulajdonosát Lepp Lászlónak hívják, és esetében nem csak névazonosság áll fenn Lepp Gyulával, Kóka János sógorával. Ha tehát létrejönne a kínaibusz-vásár, akkor párt közeli cégek gazdagodnának.
A kínai buszok megvásárlását azonban megtiltotta a Közbeszerzési Döntőbizottság, mert az Alfa Busz Zrt. megtámadta a tendert. Pénteken kezdődik a döntőbírósági eljárás a tender ügyében – közölte Mogyoróssy Tibor, az Alfa Busz Kft. tulajdonosa az MTI-vel. Hozzátette, úgy tudja, tíz nap múlva várható döntés, addig a KDB felfüggesztette a buszbeszerzési szerződés megkötését a tender győztesével. Az Alfa Busz magyar telephelyen szereli össze Volvo alvázra autóbuszait, ám tulajdonosi körében nem csak ismert személyek vannak. Úgy tudjuk, 10 százalékban egy offshore cég a tulajdonosa, piaci pletykák szerint azonban ez Antal Attila, aki jelenleg a Vértes Volán, míg korábban a BKV vezérigazgatója volt.
Az autóbuszgyártó háttéripart ismerő informátorunk szerint a kínai busz beszerzése nemcsak azért lenne komoly hiba, mert a King Long műszaki színvonala nem éri el a hazai forgalomba helyezési minimumot sem, hanem mert egyetlen munkahelyet sem teremt. A hazánkban gyártott buszokban jelentős mennyiségű itt gyártott alkatrészt használnak fel, ezzel hozzájárulnak a beszállítói ipar fenntartásához. Ha védeni kívánná a kormány a hazai piacot, a kínai gyártmányt, mint Európán kívüli terméket, ki is zárhatná a magyar állami megrendelő tenderéről.
A Magyar Buszgyártók Szövetségének egy korábbi nyilatkozatában megalapozatlannak minősítette az Alfa Busz kizárását, a szövetség véleménye szerint ugyanis az Alfa Busz ajánlata nemcsak műszaki paramétereiben, hanem mintegy 15 százalékkal alacsonyabb árával is kedvezőbb volt a kínai ajánlattevőénél.
A betegek szeme láttára kellett újraéleszteni egy nőt a kecskeméti rendelőintézetben