Kitől vásárolna a Volán?

Piaci információk szerint magyar politikai érdekkörbe tartozik az a kínai autóbuszgyár, amelytől 60 plusz kétszer 20 járművet kívánt vásárolni a Volánbusz Zrt. A busztendert megtámadta a magyar telephelyű, de ugyancsak offshore részesedéssel is bíró Alfa Busz. Ebben a titkos tulajdonos a pletykák szerint Antal Attila volt BKV-vezér.

2009. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem cáfolták az érintettek, amikor lapunk megszellőztette, hogy magyar üzleti – és politikai – körök is érdekeltséget szereztek a kínai XIAMEN King Long United Automative Industry CO Ltd. nevű cégben. Ezt hozták ki nyertesnek a héten a Volánbusz Zrt. közbeszerzési tenderén, amelyen a buszgyár 60 járművet szállíthatott volna nettó 9,866 millió euróért. A második legkedvezőbb ajánlatot a cseh VIKO s.r.o. tette. A nyertes cég egy buszt 164 ezer euróért szállít. A cseh cég a kéttengelyes buszokat 189 ezer, míg a háromtengelyeseket 238 ezer euróért adta volna. Az Alfa Busz Kft. ajánlatát már az eljárás kezdetén kizárták.
A King Long gyártójáról autóbuszos körökben elterjedt, hogy magyar üzleti érdekeltségbe került. A Volánbusz vezetői több alkalommal jártak tárgyalni Kínában, és úgy tudni, közülük némelyek résztulajdont szereztek a cégben. Ugyancsak meg nem erősített értesüléseink szerint a Volánbusz egyik alvállalkozójának tulajdonosát Lepp Lászlónak hívják, és esetében nem csak névazonosság áll fenn Lepp Gyulával, Kóka János sógorával. Ha tehát létrejönne a kínaibusz-vásár, akkor párt közeli cégek gazdagodnának.
A kínai buszok megvásárlását azonban megtiltotta a Közbeszerzési Döntőbizottság, mert az Alfa Busz Zrt. megtámadta a tendert. Pénteken kezdődik a döntőbírósági eljárás a tender ügyében – közölte Mogyoróssy Tibor, az Alfa Busz Kft. tulajdonosa az MTI-vel. Hozzátette, úgy tudja, tíz nap múlva várható döntés, addig a KDB felfüggesztette a buszbeszerzési szerződés megkötését a tender győztesével. Az Alfa Busz magyar telephelyen szereli össze Volvo alvázra autóbuszait, ám tulajdonosi körében nem csak ismert személyek vannak. Úgy tudjuk, 10 százalékban egy offshore cég a tulajdonosa, piaci pletykák szerint azonban ez Antal Attila, aki jelenleg a Vértes Volán, míg korábban a BKV vezérigazgatója volt.
Az autóbuszgyártó háttéripart ismerő informátorunk szerint a kínai busz beszerzése nemcsak azért lenne komoly hiba, mert a King Long műszaki színvonala nem éri el a hazai forgalomba helyezési minimumot sem, hanem mert egyetlen munkahelyet sem teremt. A hazánkban gyártott buszokban jelentős mennyiségű itt gyártott alkatrészt használnak fel, ezzel hozzájárulnak a beszállítói ipar fenntartásához. Ha védeni kívánná a kormány a hazai piacot, a kínai gyártmányt, mint Európán kívüli terméket, ki is zárhatná a magyar állami megrendelő tenderéről.
A Magyar Buszgyártók Szövetségének egy korábbi nyilatkozatában megalapozatlannak minősítette az Alfa Busz kizárását, a szövetség véleménye szerint ugyanis az Alfa Busz ajánlata nemcsak műszaki paramétereiben, hanem mintegy 15 százalékkal alacsonyabb árával is kedvezőbb volt a kínai ajánlattevőénél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.