Lopakodó Volán-privatizáció?

Regionális holdingokba szervezik a Volán-társaságokat, hogy könnyebben eladhassák azokat. A közszolgáltatási szerződés 2016-os meghoszszabbítása ugyancsak ezt a célt szolgálja, nem pedig – mint a szemlélő hinné – a kistelepülések ellátásának a biztosítását.

2009. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egységbe szervezik két-három megye Volán-társaságait két lépcsőben – prognosztizálta lapunk kérdésére Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének alelnöke. A kétütemű átszervezés választ adna arra a kérdésre, amely az elmúlt napokban felmerült. A régiósítás egyik lehetséges útja ugyanis a meglévő cégek szorosabb együttműködése, a menetrendek egyeztetése, közös beszerzések lebonyolítása. A szakminisztérium és Antali Károly miniszteri megbízott ezt a változatot támogatta a közelmúltig. Az MNV Zrt. azonban nemrég kiszivárogtatta, hogy december közepén dönt a régiók megalakításáról. Ez a döntés pedig vonatkozhat az egy régióba tartozó cégek egyesülésére, azaz teljes összevonására is.
A regionális holdingok megalakítása nem szakmai, hanem privatizációs szempontból fontos – mondta Horváth László. Az átszervezés évekkel ezelőtt, még Kóka János közlekedési minisztersége idején merült fel, és akkor egy tisztségviselő kifejtette, hogy a régiós cégeket könnyebb értékesíteni. Vagyis a privatizáció a valódi cél, ez magyarázhatja, hogy a döntés centruma miért került át egyik pillanatról a másikra a minisztériumból a vagyonkezelőhöz. Szintén a privatizációt segíti elő az is, hogy a kormány röviddel az uniós tiltás életbelépése előtt hosszabbította meg négy évvel, 2016-ig a Volán cégek közszolgáltatási szerződését. A meghoszszabbított közszolgálati szerződés látszólag védelmet jelent számukra a versenytársakkal szemben. Nem így látta Préda István, a cégeladással és tőkebevonással foglalkozó MB Partners Zrt. vezérigazgatója. A Tőzsdefórum.hu honlapon közzétett elemzésében azt állította, hogy a meghosszabbított szolgáltatási szerződések valójában lehetővé teszik a Volánok privatizációját, hiszen a következő 6 év bevételei tervezhetővé váltak, ami kiszámítható jövedelmet jelent a potenciális befektetőknek. Az összevonási terv lépés lehet a privatizáció felé, amelyet Préda kétféle irányban is elképzelhetőnek tart: egyrészt regionális „gyűjtő-Volánok” létrehozásával, másrészt a Volánok egy nagy társaságba történő összevonásával. A társaságok közül a leghatékonyabbak felvásárolhatnák a gyengébbeket, illetve azok néhány év alatt beolvadhatnának olyan magántársaságokba, mint a Kedves Ferenc által alapított OrangeWays, amelyek már egy ideje kopogtatnak a távolságibusz-monopólium ajtaján – magyarázta a szakember.
A Volán-társaságok jövő évi menetrendje december 13-án lép életbe és 2010. december 11-ig lesz hatályos – jelentette be tegnap Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója. A tarifaemelés mértékéről nem kívánt nyilatkozni a szakember.

Háborgó buszosok. A magyar ipar és ezen belül a 100 éves hazai járműipar legfényesebb fejezetét produkáló hazai autóbuszgyártás arculcsapásának nevezte tegnapi közleményében a Magyar Buszgyártók Szövetsége (MBSZ) a Volánbusz Zrt. magatartását. A zrt. a kínai King Long gyártmányú autóbuszt nevezte meg egyik buszbeszerzési pályázata nyertesének. Az MBSZ szerint a zrt. hátrányosan kezelte a hazai buszgyártót, az Alfa Buszt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.