Egységbe szervezik két-három megye Volán-társaságait két lépcsőben – prognosztizálta lapunk kérdésére Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének alelnöke. A kétütemű átszervezés választ adna arra a kérdésre, amely az elmúlt napokban felmerült. A régiósítás egyik lehetséges útja ugyanis a meglévő cégek szorosabb együttműködése, a menetrendek egyeztetése, közös beszerzések lebonyolítása. A szakminisztérium és Antali Károly miniszteri megbízott ezt a változatot támogatta a közelmúltig. Az MNV Zrt. azonban nemrég kiszivárogtatta, hogy december közepén dönt a régiók megalakításáról. Ez a döntés pedig vonatkozhat az egy régióba tartozó cégek egyesülésére, azaz teljes összevonására is.
A regionális holdingok megalakítása nem szakmai, hanem privatizációs szempontból fontos – mondta Horváth László. Az átszervezés évekkel ezelőtt, még Kóka János közlekedési minisztersége idején merült fel, és akkor egy tisztségviselő kifejtette, hogy a régiós cégeket könnyebb értékesíteni. Vagyis a privatizáció a valódi cél, ez magyarázhatja, hogy a döntés centruma miért került át egyik pillanatról a másikra a minisztériumból a vagyonkezelőhöz. Szintén a privatizációt segíti elő az is, hogy a kormány röviddel az uniós tiltás életbelépése előtt hosszabbította meg négy évvel, 2016-ig a Volán cégek közszolgáltatási szerződését. A meghoszszabbított közszolgálati szerződés látszólag védelmet jelent számukra a versenytársakkal szemben. Nem így látta Préda István, a cégeladással és tőkebevonással foglalkozó MB Partners Zrt. vezérigazgatója. A Tőzsdefórum.hu honlapon közzétett elemzésében azt állította, hogy a meghosszabbított szolgáltatási szerződések valójában lehetővé teszik a Volánok privatizációját, hiszen a következő 6 év bevételei tervezhetővé váltak, ami kiszámítható jövedelmet jelent a potenciális befektetőknek. Az összevonási terv lépés lehet a privatizáció felé, amelyet Préda kétféle irányban is elképzelhetőnek tart: egyrészt regionális „gyűjtő-Volánok” létrehozásával, másrészt a Volánok egy nagy társaságba történő összevonásával. A társaságok közül a leghatékonyabbak felvásárolhatnák a gyengébbeket, illetve azok néhány év alatt beolvadhatnának olyan magántársaságokba, mint a Kedves Ferenc által alapított OrangeWays, amelyek már egy ideje kopogtatnak a távolságibusz-monopólium ajtaján – magyarázta a szakember.
A Volán-társaságok jövő évi menetrendje december 13-án lép életbe és 2010. december 11-ig lesz hatályos – jelentette be tegnap Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója. A tarifaemelés mértékéről nem kívánt nyilatkozni a szakember.
Háborgó buszosok. A magyar ipar és ezen belül a 100 éves hazai járműipar legfényesebb fejezetét produkáló hazai autóbuszgyártás arculcsapásának nevezte tegnapi közleményében a Magyar Buszgyártók Szövetsége (MBSZ) a Volánbusz Zrt. magatartását. A zrt. a kínai King Long gyártmányú autóbuszt nevezte meg egyik buszbeszerzési pályázata nyertesének. Az MBSZ szerint a zrt. hátrányosan kezelte a hazai buszgyártót, az Alfa Buszt.
Napi balfék: Bud Spencer tanácsai a diszkójampinak