Osztrák hatalomátvétel a GYSEV-ben?

Antali Károly jegyzi magyar részről a GYSEV új szindikátusi szerződését Bécsben. A közlekedési tárca miniszteri biztosa olyan dokumentum alá írja a nevét ma, amely számos indokolatlan többletjogosítványt, például vétójogot biztosít a magyar vasúti cégben kisebbségi tulajdonos osztrák államnak.

2009. 12. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Győr–Sopron–Ébenfurt Vasút (GYSEV) Zrt.-t illető egyes intézkedésekhez az Osztrák Köztársaság részesedése mértékétől függetlenül az Osztrák Köztársaság hozzájárulása szükséges – áll annak a szindikátusi szerződésnek a 12. oldalán, amit ma ír alá a két állam képviselője Bécsben. Melyek ezek az intézkedések? A társaság tulajdonában álló részvények, üzemegységek, jelentős vagyontárgyak átruházása. A társaság alaptőkéjének felemelése vagy leszállítása. Az alapszabály módosítása, a társaság átalakulása. Annak ellenére, hogy az osztrák állam részesedése nem éri el a 33 százalékot, a magyar állam mégis hozzájárul, hogy a kétharmados többséget igénylő döntéseket nem hozza meg az osztrákok hozzájárulása nélkül. A kisebbségi tulajdonosnak szinte minden kérdésben vétójoga van.

*


A szindikátusi szerződés foglalkozik a Győr–Sopron–Ébenfurt Vasút (GYSEV) Zrt. üzleti tevékenységével is. A szerződés paragrafusaiból kiderül, hogy – a szép szólamok mögött – az a törekvés vezette a feleket, hogy a GYSEV most felálló új cargo vállalata ne zavarja túlságosan az immár osztrák tulajdonba került MÁV Cargo – azóta Rail Cargo Hungária – üzleti érdekeit. Ezért a szerződés rögzíti, hogy „az árufuvarozás területén a GYSEV a partnervasutakkal közös szolgáltatásokat nyújtson, és törekedjen ezek fejlesztésére”. A szerződés emellett szükségesnek tartja az infrastruktúra fejlesztését – főként az Európai Unió által biztosított pénzből – és javasolja egy Nyugat-magyarországi régióban működő közlekedési szövetség létrehozását. De mindenekelőtt rögzítik, hogy az Európai Bizottság döntésének megfelelően határidőre el kell végezni a GYSEV árufuvarozási üzletág kiszervezését. Sajtóhírek szerint a GYSEV Cargo vezérigazgatója az a Heinczinger István lesz – méghozzá ugyanakkora fizetéssel, mint előző munkahelyén –, akit a magyar vasút modernizációs folyamatainak akadályozása miatt távolított el a közlekedési kormányzat a MÁV éléről.
Az új szindikátusi szerződés megkötésére a MÁV Cargo eladása miatt kerül sor. Emlékezetes, hogy tavaly novemberben csak feltételekkel hagyta jóvá az Európai Bizottság a MÁV Cargo felvásárlását. A feltétel az volt, hogy a vevő Rail Cargo Ausztria (RCA) „kötelezettséget vállal a GYSEV-hez fűződő szerkezeti kapcsolatainak felszámolására és szerződéses kapcsolatainak felülvizsgálatára”. Vagyis a GYSEV nem vehetett részt az értékesítésben. Az ügylet vizsgálata többszörösen hosszabbított határidővel zárult le november 25-én, az eredeti céldátum szeptember 29. volt. Egyes elemzők azt valószínűsítették, hogy az Európai Bizottság meg is tagadhatja az áldását az ügylettől.
A RCA osztrák vasúttársaság eredetileg a GYSEV-vel közös konzorciumban akarta megvenni a magyar vasúti teherszállító céget. Mivel azonban a cég osztrák–
magyar állami tulajdonban van, részvételét az Európai Bizottság túlzott erőfölénynek tartotta, ezért a GYSEV-nek ki kellett szállnia az üzletből. Emellett az osztrák és a magyar államnak kötelezettséget kellett vállalnia arra, hogy a GYSEV árufuvarozási tevékenységét egy új üzletágba szervezik ki. Ennek a kötelezettségvállalásnak tesznek eleget a felek, amikor aláírják az új szindikátusi szerződést.
A GYSEV az elmúlt hónapokban messzire tekintő terveket szőtt a továbbfejlődésre. A vasúttársaság bejelentette igényét a MÁV 12 vasútvonalára a Nyugat-dunántúli régióból. Antali Károly közösségi közlekedés reformjáért felelős kormánybiztos egy – nyilvánosságra került – levélben utasította Andrási Miklós MÁV-vezérigazgatót, tegye lehetővé, hogy az összesen 607 kilométer hosszú hálózat működtetésére pályázó GYSEV megkapja a terjeszkedését elősegítő adatokat. Utóbb kiderült, hogy már nincs ideje a szocialista kabinetnek arra, hogy lebonyolítsa az átadást, ezért a kormányváltásig a MÁV-nál marad a több mint 600 kilométernyi vasútvonal. A közlekedési tárca ugyanakkor továbbra is folytatja az előkészületeket, hogy a hivatalba lépő kabinet akár még 2010-ben dönthessen a nyugat-dunántúli vonalak sorsáról. Erre nem sok esély van, hiszen Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa egy interjúban kizárta a törekvés támogatását. A korábbi közlekedési miniszter szerint nem szabad harmadnyi Magyarországot átadni a GYSEV-nek.

Mégis vesz mozdonyt a MÁV.
Aláírták tegnap a MÁV-Trakció Zrt. 25 TRAXX mozdonyának beszerzését finanszírozó szerződést. A közbeszerzési eljárásban csak a Bombardier ajánlatát találta érvényesnek a vasúttársaság. Az első mozdony 2011 első felében érkezik a MÁV-hoz. A VDSZSZ Szolidaritás tegnap megalapozatlannak nevezte azt a korábbi értesülésünket, amely szerint Andrási Miklós elnök-vezérigazgató buzdította a felügyelőbizottság szakszervezeti tagjait a mozdonybeszerzés megakadályozására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.