A Győr–Sopron–Ébenfurt Vasút (GYSEV) Zrt.-t illető egyes intézkedésekhez az Osztrák Köztársaság részesedése mértékétől függetlenül az Osztrák Köztársaság hozzájárulása szükséges – áll annak a szindikátusi szerződésnek a 12. oldalán, amit ma ír alá a két állam képviselője Bécsben. Melyek ezek az intézkedések? A társaság tulajdonában álló részvények, üzemegységek, jelentős vagyontárgyak átruházása. A társaság alaptőkéjének felemelése vagy leszállítása. Az alapszabály módosítása, a társaság átalakulása. Annak ellenére, hogy az osztrák állam részesedése nem éri el a 33 százalékot, a magyar állam mégis hozzájárul, hogy a kétharmados többséget igénylő döntéseket nem hozza meg az osztrákok hozzájárulása nélkül. A kisebbségi tulajdonosnak szinte minden kérdésben vétójoga van.
*
A szindikátusi szerződés foglalkozik a Győr–Sopron–Ébenfurt Vasút (GYSEV) Zrt. üzleti tevékenységével is. A szerződés paragrafusaiból kiderül, hogy – a szép szólamok mögött – az a törekvés vezette a feleket, hogy a GYSEV most felálló új cargo vállalata ne zavarja túlságosan az immár osztrák tulajdonba került MÁV Cargo – azóta Rail Cargo Hungária – üzleti érdekeit. Ezért a szerződés rögzíti, hogy „az árufuvarozás területén a GYSEV a partnervasutakkal közös szolgáltatásokat nyújtson, és törekedjen ezek fejlesztésére”. A szerződés emellett szükségesnek tartja az infrastruktúra fejlesztését – főként az Európai Unió által biztosított pénzből – és javasolja egy Nyugat-magyarországi régióban működő közlekedési szövetség létrehozását. De mindenekelőtt rögzítik, hogy az Európai Bizottság döntésének megfelelően határidőre el kell végezni a GYSEV árufuvarozási üzletág kiszervezését. Sajtóhírek szerint a GYSEV Cargo vezérigazgatója az a Heinczinger István lesz – méghozzá ugyanakkora fizetéssel, mint előző munkahelyén –, akit a magyar vasút modernizációs folyamatainak akadályozása miatt távolított el a közlekedési kormányzat a MÁV éléről.
Az új szindikátusi szerződés megkötésére a MÁV Cargo eladása miatt kerül sor. Emlékezetes, hogy tavaly novemberben csak feltételekkel hagyta jóvá az Európai Bizottság a MÁV Cargo felvásárlását. A feltétel az volt, hogy a vevő Rail Cargo Ausztria (RCA) „kötelezettséget vállal a GYSEV-hez fűződő szerkezeti kapcsolatainak felszámolására és szerződéses kapcsolatainak felülvizsgálatára”. Vagyis a GYSEV nem vehetett részt az értékesítésben. Az ügylet vizsgálata többszörösen hosszabbított határidővel zárult le november 25-én, az eredeti céldátum szeptember 29. volt. Egyes elemzők azt valószínűsítették, hogy az Európai Bizottság meg is tagadhatja az áldását az ügylettől.
A RCA osztrák vasúttársaság eredetileg a GYSEV-vel közös konzorciumban akarta megvenni a magyar vasúti teherszállító céget. Mivel azonban a cég osztrák–
magyar állami tulajdonban van, részvételét az Európai Bizottság túlzott erőfölénynek tartotta, ezért a GYSEV-nek ki kellett szállnia az üzletből. Emellett az osztrák és a magyar államnak kötelezettséget kellett vállalnia arra, hogy a GYSEV árufuvarozási tevékenységét egy új üzletágba szervezik ki. Ennek a kötelezettségvállalásnak tesznek eleget a felek, amikor aláírják az új szindikátusi szerződést.
A GYSEV az elmúlt hónapokban messzire tekintő terveket szőtt a továbbfejlődésre. A vasúttársaság bejelentette igényét a MÁV 12 vasútvonalára a Nyugat-dunántúli régióból. Antali Károly közösségi közlekedés reformjáért felelős kormánybiztos egy – nyilvánosságra került – levélben utasította Andrási Miklós MÁV-vezérigazgatót, tegye lehetővé, hogy az összesen 607 kilométer hosszú hálózat működtetésére pályázó GYSEV megkapja a terjeszkedését elősegítő adatokat. Utóbb kiderült, hogy már nincs ideje a szocialista kabinetnek arra, hogy lebonyolítsa az átadást, ezért a kormányváltásig a MÁV-nál marad a több mint 600 kilométernyi vasútvonal. A közlekedési tárca ugyanakkor továbbra is folytatja az előkészületeket, hogy a hivatalba lépő kabinet akár még 2010-ben dönthessen a nyugat-dunántúli vonalak sorsáról. Erre nem sok esély van, hiszen Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa egy interjúban kizárta a törekvés támogatását. A korábbi közlekedési miniszter szerint nem szabad harmadnyi Magyarországot átadni a GYSEV-nek.
Mégis vesz mozdonyt a MÁV. Aláírták tegnap a MÁV-Trakció Zrt. 25 TRAXX mozdonyának beszerzését finanszírozó szerződést. A közbeszerzési eljárásban csak a Bombardier ajánlatát találta érvényesnek a vasúttársaság. Az első mozdony 2011 első felében érkezik a MÁV-hoz. A VDSZSZ Szolidaritás tegnap megalapozatlannak nevezte azt a korábbi értesülésünket, amely szerint Andrási Miklós elnök-vezérigazgató buzdította a felügyelőbizottság szakszervezeti tagjait a mozdonybeszerzés megakadályozására.