Reform helyett túlélés

Reformokat, hetven- és negyvenmilliárdos megtakarítást, modernizációt ígért a tavaszszal hivatalba lépett közlekedési miniszter. Ami megvalósult: felemás regionális átalakítás, bezárt mellékvonalak, és csak remélt költségvetési megtakarítás.

2009. 12. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz helyzetben vette át az év első felében a közlekedési tárca vezetését, ám a terület most még nagyobb bajban van. Ám Hónig Péter szerint már az is sikernek tekinthető, hogy a tárca által felügyelt területeken fenntartották a működést. Az eltelt rövid időhöz képest siker, hogy a „hajó nem süllyedt el” – mondta a miniszter a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium tegnapi, év végi tájékoztatóján. A közútfejlesztésről szólva a miniszter elmondta, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. az uniós támogatással együtt 2010-ben 340 milliárd forintot fordítana gyorsforgalmi utak és vasutak építésére, szemben az idei 240 milliárd forinttal. Szűcs Lajos, a minisztérium közlekedési infrastruktúrafelügyeleti osztályának vezetője újságírói kérdésre közölte: az európai uniós transzeurópai hálózatfejlesztés kapcsán olyan engedélyezési terv készül, ami segíti a Duna hajózhatóságát.
A közösségi közlekedésben 2010-ben 27 milliárd forint megtakarítás várható a már meghozott intézkedések eredményeként – közölte Antali Károly kormánybiztos. A vasútnál tizenötmilliárd, a Volán-társaságoknál négymilliárd a megtakarítás összege, a többi pedig a tarifaemelés eredménye – tette hozzá. Antali Károly emlékeztetett a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról szóló augusztusi kormányhatározatra. Az ennek alapján meghozott intézkedések eredménye a hároméves program befejezése után lesz teljes mértékben értékelhető. Antali Károly kijelentette, hogy a tarifákkal kapcsolatos kedvezményekhez nem nyúltak hozzá, mert ezt a politika ellenezte, amivel Antali személy szerint nem értett egyet.
A közlekedési kormányzat a nyáron még másként képzelte el a közösségi közlekedés átalakítását. Évi 35 milliárdot a menetrend észszerűsítéséből, 20-25 milliárdot a közlekedési vállalatok létszámának csökkentéséből és további kilencmilliárd forintot a kedvezményes jegyek körének szűkítéséből kívántak megtakarítani. Mindebből maradt a 27 milliárd, amelynek három év alatt kell megvalósulni.

Megötszöröződött a MÁV vesztesége. Ebben az évben a MÁV- csoport gazdálkodását – a piaci bevételeken és az előző évvel azonos nagyságrendű állami támogatáson túl – a Cargo privatizációs bevételének még fel nem használt részéből, illetve saját tőkéből finanszírozták. A szaktárca adatai szerint a MÁV Zrt. és társaságainak konszolidált, illetve társaságonkénti gazdálkodási eredménye az idén az előző évihez hasonló nagyságrendű lesz. Bár 2008-ban a MÁV-csoport összességében 41,6 milliárd forint mérleg szerinti eredménnyel zárta az évet, ez a MÁV Cargo eladásából befolyó mintegy 97,5 milliárd forint bevételnek köszönhető. Ha utóbbit nem számoljuk, akkor 56 milliárd forintos, azaz 2007-hez képest csaknem ötszörösére duzzadó vesztesége volt a csoportnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.