Csalfa ígéret lehet a kínai autóbuszgyár

Új magyarországi autóbuszgyár építésének ígéretével kívánja pozícióit javítani a King Long kínai cég hazai leányvállalata a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt. A kínai buszok első körben győztesnek bizonyultak a Volánbusz tenderén, a Mabusz elnöke szerint ebben szerepe lehetett a homályos tulajdonosi átfedéseknek is.

2010. 01. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a hazai gyártású autóbuszok piaca szűkül, új szereplő megjelenését jelentették be a minap. Magyarországon építheti meg első európai összeszerelő üzemét a kínai Xiamen King Long United Automotive Industry Co. Ltd buszgyártó. A kínai anyacég már szándéknyilatkozatot tett. Az összeszerelő-üzem teljes mértékben kínai pénzből, kínai beruházásként valósulhat meg várhatóan fél év múlva. A tervezett magyar üzemben legalább napi két buszt szerelnek majd össze – jelentette be a King Long Magyarország tulajdonosa, Kelemen János.
Nem lehet véletlen, hogy a kínai üzem létesítését éppen most, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) határozathozatala előtti napokban jelentették be – vélekedett az ügyről Mogyoróssy László, az Alfa Busz Kft. tulajdonosa. Az Alfa az a cég, amelyet a Volánbusz műszaki okokból kizárt a tenderről, és amely megtámadta azt a KD előtt.
*
Lapunk érdeklődésére a KD munkatársai azt mondták, hogy 24-én telik le az a harminc nap, amelyet a törvény a határozathozatalra előír. Mivel ez nem munkanap, a döntésre a karácsonyi ünnepeket követő első munkanapon kerülhet sor, feltéve, ha nem él a testület a tíznapos, egyszeri hosszabbítással. Mogyoróssy László komolytalannak tartja a King Long Magyarország bejelentését, szerinte egy ilyen súlyú döntést a kínai kormány és az anyacég képviselőinek jelenlétében kellett volna bejelenteni. Mogyoróssy szerint az európai piac egyébként is telített, a gyártók eladási gondokkal küzdenek. A kínai gyár megjelenése – ha egyáltalán sor kerül valaha is rá – tovább rontaná az értékesítési lehetőségeket. A hagyományos európai nemzeti piacokon állami megrendeléseken labdába sem rúghatnak a külföldi gyártmányok. Magyarország olyan különös piac, ahol épp a hazai terméket, a hazai munkavállalókat foglalkoztató cégeket éri hátrányos megkülönböztetés – mondta az Alfa Busz Kft. tulajdonosa, utalva a Volánbusz tenderére, amelyen egy Európán kívüli gyártó termékét választották ki. (Lapunk korábban a Volánbusz egyik alvállalkozójáról, a Kontakt-Buszról írva azt a feltételezést tette közre, hogy annak ügyvezetője, Lepp László esetében nem csak névazonosság áll fenn Lepp Gyulával, Kóka János sógorával. Lepp László annak közzétételét kérte lapunktól, hogy közte és Lepp Gyula között a névazonosságon kívül semmiféle kapcsolat nem áll fenn.)
A konstrukció, amelynek során a rendkívül tőkeerős kínai állami vállalat kooperál a helyismerettel, magas autóbusz-építési kultúrával rendelkező magyar kis- vagy középvállalattal, alapjában véve nem rossz – mondta lapunknak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetsége (Mabusz) elnöke. Ha a cél a magyar foglalkoztatottság és a külső piacok elérése, akkor üdvözlendő is lehetne. Ám ha az amúgy is szűk belső piacról a magyar tulajdonú gyártók kiszorulása az eredmény, akkor nem tudjuk támogatni. A szakmában bizonyos szóbeszéd terjed arról, hogy a King Long Magyarország tulajdonosai között lévő Far East S. A. luxemburgi cég valójában magyar tulajdonosokat fed, akik kapcsolatban állhatnak a Volánbusz menedzsmentjével. Ha ez igaz, akkor a Mabusz kifejezetten ellenzi az ilyen homályos invesztíciókat.
Mint lapunk korábban beszámolt róla, a kínai Xiamen King Long nyerte a Volánbusz Zrt. hirdetmény közzétételével indult tárgyalásos közbeszerzését, a buszgyár hatvan járművet szállít nettó 9,866 millió euróért – tették közzé a Közbeszerzési Értesítőben. A felhívás két részből állt. Az első húsz darab plusz negyven autóbuszra szólt. A második rész 15 turistakivitelű autóbusz szállítását kérte. A második részt az ajánlatkérő eredménytelennek nyilvánította. Az első részben szereplő, összesen hatvan autóbusz ellenértéke nettó 9,866 millió euró lett. A második legkedvezőbb ajánlatot a cseh Viko s. r. o. tette. A tenderen még korábban kizárták a Mercedest és a Scaniát, valamint a cseh Viko ajánlatát is. Mogyoróssy László, az Alfa Busz Kft. tulajdonosa korábban azt nyilatkozta, hogy cégét két órával az eredményhirdetés előtt zárták ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.