Akár százezer autós kerülhetett olyan helyzetbe, hogy sem eladni, sem újra cserélni, sem kifizetni nem tudja a két-három éve, rendkívül kedvezőnek tűnő feltételekkel vásárolt autóját – mondta lapunknak Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Öt év alatt, 2004 és 2008 között évente átlagosan 160 ezer új személyautót helyeztek forgalomba hazánkban. Ha ennek a mennyiségnek csak 10 százalékát adták el 20 százaléknál kisebb önrésszel, 120 hónapos futamidővel, akkor legalább 800 ezer tulajdonos került nagy bajba a forintválság idején. Az a Suzuki Swift, amelyet három éve 150 forintos árfolyamon svájcifrank-hitelre vettek, ma legfeljebb másfél milliót ér, de kétmillió forintnyi hitel terheli. Tulajdonosa csak úgy tudja eladni, ha lezárja a banki hitelt. Vagyis befizeti a bankba az autóért kapott vételárat, valamint azt a több mint félmillió forintot, amennyivel még tartozik. Ekkor azonban nincs új autója, épp nullán van – fejtegette Fojt Attila. Ahhoz, hogy új autót vegyen, a márciusban életbe lépő szabályok szerint forinthitel esetén 25, svájci frank esetén 55 százaléknyi önerőt kell felmutatni. Ez kevéssé életszerű.
A második forgatókönyv, hogy a tulajdonos nem fizeti tovább a részleteket, a bank pedig visszaveszi az autót. Ez még rosszabb következményekkel jár a vásárló számára, ugyanis a bank által értékesített autó ára lényegesen kisebb, mintha maga a tulajdonos ad rajta túl. A bank emellett minden költségét szigorúan behajtja, bár kétségtelen, hogy időben elhúzódhat az ügy. A vásárló számára a legjobb forgatókönyv, ha fizeti a részleteket, mert van autója, és reménykedhet, hogy a forint–frank árfolyam a jelenlegi 181-ről közelít a 2008. őszi 150-hez. Mindebből az következik, hogy a tulajdonosok többsége, ha tud, benne marad a hitelben, és benne marad az autóban is – mondta az MGOE elnöke. Vagyis 80-100 ezer potenciális vásárló még jó darabig elvész mind az új-, mind a használtautó-vásárlók táborából. De maguk az autók is hiányozni fognak. A Hasznaltauto.hu weboldal adatbázisában éveken át 110 ezer eladó jármű szerepelt. Mára ez a szám 70 ezer körülire apadt. Egyébként érthető okokból, hiszen az eladott új autók számának zuhanása azt eredményezi, hogy a becserélt használtak száma is visszaesett. Emellett évek óta egyre kevesebb használt autót hoznak be külföldről. A 2003-as 70 ezerről tavalyra 8000-9000-re csökkent a számuk. Mindezek következtében a használtautó-kereskedések száma is folyamatosan esik. Tavaly 80-100 telep zárt be, és hasonló bezárási hullám várható idén is.
A pénzügyi szabályok márciusi szigorítása tovább szűkítheti a piacot – mondta az MGOE elnöke. Mint ismert, a kormány döntése alapján a forintlízingnél minimum húsz százalékát, eurónál harmincöt százalékát, egyéb devizánál a kocsi piaci értékének több mint a felét készpénzben kell kifizetni. Ezzel a szabályozással az a probléma, hogy eltúlzott mértékű és elkésett – mondta Fojt Attila. Eső után köpönyeg, hiszen a 150 forintos svájcifrank-hiteleseken nem segít a szigorítás. Ha akkor lett volna érvényben, amikor egyes kereskedők nemcsak hogy nem kértek előleget, de még készpénzt is adtak az autót vásárlóknak, ma sokkal kevesebb lenne a bajba jutott devizaadós. Most azonban szinte lehetetlenné teszi, hogy a nagy adóssággal rendelkező tulajdonosok új járműbe tudjanak átülni. A szigorítás azt is eredményezi, hogy a jelenlegi, rendkívül kevés hitelre vásárló is elmarad. Az 55 százalékos önrész gyakorlatilag ismeretlen a gyakorlatban – mondta az MGOE elnöke. A többség ugyanis vagy 20-30 százalék önrészt hoz, vagy kifizeti a teljes vételárat készpénzben.
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország