Hitelek fogságában

Akár százezer autótulajdonost is foglyul ejthetett a csekély önerővel és hosszú futamidőre felvett akciós hitel. Még sok évig ennyivel kevesebb a vevő az új- és használtautó-piacon, de ez lassítja az állomány cserélődését is. A márciusban életbe lépő pénzügyi szigorítások csak merevebbé teszik a rendszert.

2010. 01. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár százezer autós kerülhetett olyan helyzetbe, hogy sem eladni, sem újra cserélni, sem kifizetni nem tudja a két-három éve, rendkívül kedvezőnek tűnő feltételekkel vásárolt autóját – mondta lapunknak Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Öt év alatt, 2004 és 2008 között évente átlagosan 160 ezer új személyautót helyeztek forgalomba hazánkban. Ha ennek a mennyiségnek csak 10 százalékát adták el 20 százaléknál kisebb önrésszel, 120 hónapos futamidővel, akkor legalább 800 ezer tulajdonos került nagy bajba a forintválság idején. Az a Suzuki Swift, amelyet három éve 150 forintos árfolyamon svájcifrank-hitelre vettek, ma legfeljebb másfél milliót ér, de kétmillió forintnyi hitel terheli. Tulajdonosa csak úgy tudja eladni, ha lezárja a banki hitelt. Vagyis befizeti a bankba az autóért kapott vételárat, valamint azt a több mint félmillió forintot, amennyivel még tartozik. Ekkor azonban nincs új autója, épp nullán van – fejtegette Fojt Attila. Ahhoz, hogy új autót vegyen, a márciusban életbe lépő szabályok szerint forinthitel esetén 25, svájci frank esetén 55 százaléknyi önerőt kell felmutatni. Ez kevéssé életszerű.
A második forgatókönyv, hogy a tulajdonos nem fizeti tovább a részleteket, a bank pedig visszaveszi az autót. Ez még rosszabb következményekkel jár a vásárló számára, ugyanis a bank által értékesített autó ára lényegesen kisebb, mintha maga a tulajdonos ad rajta túl. A bank emellett minden költségét szigorúan behajtja, bár kétségtelen, hogy időben elhúzódhat az ügy. A vásárló számára a legjobb forgatókönyv, ha fizeti a részleteket, mert van autója, és reménykedhet, hogy a forint–frank árfolyam a jelenlegi 181-ről közelít a 2008. őszi 150-hez. Mindebből az következik, hogy a tulajdonosok többsége, ha tud, benne marad a hitelben, és benne marad az autóban is – mondta az MGOE elnöke. Vagyis 80-100 ezer potenciális vásárló még jó darabig elvész mind az új-, mind a használtautó-vásárlók táborából. De maguk az autók is hiányozni fognak. A Hasznaltauto.hu weboldal adatbázisában éveken át 110 ezer eladó jármű szerepelt. Mára ez a szám 70 ezer körülire apadt. Egyébként érthető okokból, hiszen az eladott új autók számának zuhanása azt eredményezi, hogy a becserélt használtak száma is visszaesett. Emellett évek óta egyre kevesebb használt autót hoznak be külföldről. A 2003-as 70 ezerről tavalyra 8000-9000-re csökkent a számuk. Mindezek következtében a használtautó-kereskedések száma is folyamatosan esik. Tavaly 80-100 telep zárt be, és hasonló bezárási hullám várható idén is.
A pénzügyi szabályok márciusi szigorítása tovább szűkítheti a piacot – mondta az MGOE elnöke. Mint ismert, a kormány döntése alapján a forintlízingnél minimum húsz százalékát, eurónál harmincöt százalékát, egyéb devizánál a kocsi piaci értékének több mint a felét készpénzben kell kifizetni. Ezzel a szabályozással az a probléma, hogy eltúlzott mértékű és elkésett – mondta Fojt Attila. Eső után köpönyeg, hiszen a 150 forintos svájcifrank-hiteleseken nem segít a szigorítás. Ha akkor lett volna érvényben, amikor egyes kereskedők nemcsak hogy nem kértek előleget, de még készpénzt is adtak az autót vásárlóknak, ma sokkal kevesebb lenne a bajba jutott devizaadós. Most azonban szinte lehetetlenné teszi, hogy a nagy adóssággal rendelkező tulajdonosok új járműbe tudjanak átülni. A szigorítás azt is eredményezi, hogy a jelenlegi, rendkívül kevés hitelre vásárló is elmarad. Az 55 százalékos önrész gyakorlatilag ismeretlen a gyakorlatban – mondta az MGOE elnöke. A többség ugyanis vagy 20-30 százalék önrészt hoz, vagy kifizeti a teljes vételárat készpénzben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.