Elvárjuk, hogy a Gyékényes és Budapest között közlekedő intercityhez és a többi, Csurgóra, Kaposvárra, Nagykanizsára tartó, illetve onnan érkező vonathoz legyen megfelelő buszcsatlakozás. A középiskolások és a munkába járók sem érik el a reggeli intercityt, mert a busz a vonatnál később érkezik Somogyszobra, akik pedig délután vagy este vonattal indulnak haza, azoknak nincs Segesdre buszcsatlakozásuk. Az esti IC-vel érkezőknek másnap reggel hatig kellene várakozniuk autóbuszra – sorolja az önkormányzat és a falu népének sérelmeit Bencze Imre polgármester.
A faluvezető szerint olyan csúfság, mint amilyen legutóbb, a somogyszob–balatonszentgyörgyi vasút bezárásával sújtotta a települést, még nem történt.
– Nem a vonatot sajnáljuk, azt már régen elsirattuk – nézze meg a romokban álló megállóhelyet –, hanem hogy az átgondolatlan, összecsapott menetrend miatt nem lehet busszal kijutni a faluból és viszszatérni. Van öt buszjárat, de közülük csak egy igazodik vonathoz. A közeli Beleg község vasútállomásán dolgozó forgalmi szolgálattevők csak a saját autójukon tudnak eljutni Segesdről a munkahelyükre. De ismétlem: engem leginkább a csaknem háromszáz diák utazásának ellehetetlenülése aggaszt, köztük azoknak a budapesti vagy a pécsi egyetemeken tanuló fiataloknak a sérelme, akik a hétvégén elvárható vonat- és buszcsatlakozással sietnének haza vagy vissza az iskolavárosukba – mondja Bencze Imre.
– Úgy tudjuk, több egyeztetés is volt a vonatot helyettesítő buszjáratok ügyében. Mégis ide jutottak?
– Ide, és a helyzet egyre rosszabb lesz. Hovatovább az értelmiség is elhagyja a külvilágtól elzárt falunkat, és megállíthatatlanná válik a község leépülése. De én azt polgármesterként nem szeretném megélni.
További kérdésünkre, hogy a településhez „kötődő” két országgyűlési képviselő, a szocialista Suchman Tamás és a „független” Gyenesei István ismeri-e a segesdiek gondját, s ha nem, hozzájuk fordulnak-e segítségért, Bencze Imre azt válaszolta: kellene ismerniük, mert Gyenesei István például több olyan egyeztető tárgyaláson is részt vett, ahol szóba kerültek a falu közlekedési gondjai. – Nem tudom, érdemes-e ezek után bárkit is megkeresni – fűzte hozzá lemondóan a polgármester.
A cukrásznak készülő, tizenhat éves Bekes Kittinek, a kaposvári Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Szakképző Iskola tanulójának – akárcsak társainak – reggel nyolcra kellene az iskolába érnie, de december közepe óta jó, ha tizenegyre beér. – Az első, vonathoz csatlakozó busz háromnegyed tízkor indul Segesdről. Hogy ne késsen el mindennap, autóval visszük az ötvöskónyi vasútállomásra, és este megyünk érte. Akkor is volt gondunk, amikor még járt a vonat Segesd és Somogyszob között, de most még annál is rosszabb – mondja a kislány édesanyja.
Szabó Richárd Csurgón tanul. A szakképzőiskolás fiúnak még bonyolultabb és költségesebb a bejárás, mint Kittinek. – Reggel 6-kor pluszköltségen elbuszozik Ötvöskónyiba, onnan ugyancsak pluszköltségen vonattal Somogyszobra, ugyanis a diákbérlete Segesdtől Somogyszobon át Csurgóra szól – panaszolja a fiú édesanyja. Kérdésünkre, hogy reménykedik-e a buszmenetrend vonathoz igazításában, igennel válaszolt. – Ez így nem mehet tovább – mondja. A falu postáján és a vendéglőkben is beszédtéma a közlekedési káosz.
– Bennünket nem érint, mert segesdiek vagyunk, de halljuk másoktól az elégedetlenkedést – mondja a felvevőhelyiség ablakán át a posta egyik alkalmazottja. A buszmegállóval szemközi vendéglő pultos kisasszonya pedig arra a kérdésre, hogy miként vélekednek a helybeliek a december elején megváltozott közlekedési rendről, így válaszolt: „Szar az egész.”
Azután, hogy a közlekedési tárca felszámolta a kaposvár–siófoki vasútszakasz nagy részét, a kaposvár–fonyódi vonalon pedig a MÁV emberei sorra tépik fel a vasútállomások elkerülő sínpárjainak talpfáit, Gelencsér Attila, a Somogy Megyei Közgyűlés fideszes elnöke már semmin se csodálkozik, mégis szükségesnek tartotta, hogy reagáljon a segesdiek „közlekedési blokádjára”.
– Elkeserítő és megdöbbentő, ami a közösségi közlekedés átalakítása címén zajlik. A somogyi emberek hiába emelték fel szavukat, hiába tiltakoztak, hiába demonstráltak, a kormány és a szaktárca elengedte a füle mellett a hangjukat. Gyalázatos, hogy a szocialista kormányt menynyire érzéketlen az emberek gondjai iránt. A közlekedés átszervezésével ismét átverték a somogyiakat. Remélem, az új kormány első dolga lesz, hogy felülvizsgálja ezeket a közösségellenes döntéseket – vélekedik a közgyűlési elnök.
Úgy tudjuk, január elején folytatódnak a segesdieket érintő egyeztető tárgyalások. Suchman Tamás és Gyenesei István kérdésünkre azt válaszolta: az ünnepek után megismerkednek Segesd panaszaival, konzultálnak a polgármesterrel, és felajánlják segítségüket.
A területileg illetékes, közszolgáltatási feladatokat ellátó autóbusz-vállalat a következő tájékoztatást adta: „A Kapos Volán Zrt. feladatként kapta, hogy folyamatosan figyelje az utasszám alakulását, illetve az esetleges pótlólagos utasigények jelentkezését. Szükség esetén – ha nem megfelelő az autóbuszjáratok menetrendje – a társaság egyeztetést kezdeményez a szolgáltatást megrendelő (közlekedési tárca) felé a Regionális Közlekedés-szervezési Irodán keresztül. … Az iroda vezetője írásban jelezte, hogy január hónapban egyeztetést tartanak a település polgármesterével, amelyen a Kapos Volán Zrt. is részt vesz. … A felmerülő igények alapján, a minisztérium jóváhagyása esetén sor kerülhet a menetrend módosítására.”
Eszerint a Somogy megyei települést büntető helyzet megváltoztatása a pécsi székhelyű regionális közlekedésszervezési iroda és a helyközi autóbuszjáratok megrendelésére és jóváhagyására illetékes Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium döntésén múlik.
Itt vannak a részletek a januártól igényelhető munkáshitelről