Közlekedési blokáddal sújtják Segesdet

A hajnali és az esti Somogy intercityhez és több más vonathoz sincs autóbusz-csatlakozás Segesdről, így a csurgói, a nagyatádi és a kaposvári középiskolákba bejáró tanulók egyre kevésbé tudnak megbirkózni a közlekedési nehézségekkel. És azok is háborognak, akik helyi munkalehetőség híján a közeli városokba járnak be naponta. – Elzárták Segesdet a külvilágtól, a közlekedési tárca „kitiltja a fiatalokat a középiskolai és egyetemi városokból” – dohog Bencze Imre, a 2700 lakosú település polgármestere.

2010. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elvárjuk, hogy a Gyékényes és Budapest között közlekedő intercityhez és a többi, Csurgóra, Kaposvárra, Nagykanizsára tartó, illetve onnan érkező vonathoz legyen megfelelő buszcsatlakozás. A középiskolások és a munkába járók sem érik el a reggeli intercityt, mert a busz a vonatnál később érkezik Somogyszobra, akik pedig délután vagy este vonattal indulnak haza, azoknak nincs Segesdre buszcsatlakozásuk. Az esti IC-vel érkezőknek másnap reggel hatig kellene várakozniuk autóbuszra – sorolja az önkormányzat és a falu népének sérelmeit Bencze Imre polgármester.
A faluvezető szerint olyan csúfság, mint amilyen legutóbb, a somogyszob–balatonszentgyörgyi vasút bezárásával sújtotta a települést, még nem történt.
– Nem a vonatot sajnáljuk, azt már régen elsirattuk – nézze meg a romokban álló megállóhelyet –, hanem hogy az átgondolatlan, összecsapott menetrend miatt nem lehet busszal kijutni a faluból és viszszatérni. Van öt buszjárat, de közülük csak egy igazodik vonathoz. A közeli Beleg község vasútállomásán dolgozó forgalmi szolgálattevők csak a saját autójukon tudnak eljutni Segesdről a munkahelyükre. De ismétlem: engem leginkább a csaknem háromszáz diák utazásának ellehetetlenülése aggaszt, köztük azoknak a budapesti vagy a pécsi egyetemeken tanuló fiataloknak a sérelme, akik a hétvégén elvárható vonat- és buszcsatlakozással sietnének haza vagy vissza az iskolavárosukba – mondja Bencze Imre.
– Úgy tudjuk, több egyeztetés is volt a vonatot helyettesítő buszjáratok ügyében. Mégis ide jutottak?
– Ide, és a helyzet egyre rosszabb lesz. Hovatovább az értelmiség is elhagyja a külvilágtól elzárt falunkat, és megállíthatatlanná válik a község leépülése. De én azt polgármesterként nem szeretném megélni.
További kérdésünkre, hogy a településhez „kötődő” két országgyűlési képviselő, a szocialista Suchman Tamás és a „független” Gyenesei István ismeri-e a segesdiek gondját, s ha nem, hozzájuk fordulnak-e segítségért, Bencze Imre azt válaszolta: kellene ismerniük, mert Gyenesei István például több olyan egyeztető tárgyaláson is részt vett, ahol szóba kerültek a falu közlekedési gondjai. – Nem tudom, érdemes-e ezek után bárkit is megkeresni – fűzte hozzá lemondóan a polgármester.
A cukrásznak készülő, tizenhat éves Bekes Kittinek, a kaposvári Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Szakképző Iskola tanulójának – akárcsak társainak – reggel nyolcra kellene az iskolába érnie, de december közepe óta jó, ha tizenegyre beér. – Az első, vonathoz csatlakozó busz háromnegyed tízkor indul Segesdről. Hogy ne késsen el mindennap, autóval visszük az ötvöskónyi vasútállomásra, és este megyünk érte. Akkor is volt gondunk, amikor még járt a vonat Segesd és Somogyszob között, de most még annál is rosszabb – mondja a kislány édesanyja.
Szabó Richárd Csurgón tanul. A szakképzőiskolás fiúnak még bonyolultabb és költségesebb a bejárás, mint Kittinek. – Reggel 6-kor pluszköltségen elbuszozik Ötvöskónyiba, onnan ugyancsak pluszköltségen vonattal Somogyszobra, ugyanis a diákbérlete Segesdtől Somogyszobon át Csurgóra szól – panaszolja a fiú édesanyja. Kérdésünkre, hogy reménykedik-e a buszmenetrend vonathoz igazításában, igennel válaszolt. – Ez így nem mehet tovább – mondja. A falu postáján és a vendéglőkben is beszédtéma a közlekedési káosz.
– Bennünket nem érint, mert segesdiek vagyunk, de halljuk másoktól az elégedetlenkedést – mondja a felvevőhelyiség ablakán át a posta egyik alkalmazottja. A buszmegállóval szemközi vendéglő pultos kisasszonya pedig arra a kérdésre, hogy miként vélekednek a helybeliek a december elején megváltozott közlekedési rendről, így válaszolt: „Szar az egész.”
Azután, hogy a közlekedési tárca felszámolta a kaposvár–siófoki vasútszakasz nagy részét, a kaposvár–fonyódi vonalon pedig a MÁV emberei sorra tépik fel a vasútállomások elkerülő sínpárjainak talpfáit, Gelencsér Attila, a Somogy Megyei Közgyűlés fideszes elnöke már semmin se csodálkozik, mégis szükségesnek tartotta, hogy reagáljon a segesdiek „közlekedési blokádjára”.
– Elkeserítő és megdöbbentő, ami a közösségi közlekedés átalakítása címén zajlik. A somogyi emberek hiába emelték fel szavukat, hiába tiltakoztak, hiába demonstráltak, a kormány és a szaktárca elengedte a füle mellett a hangjukat. Gyalázatos, hogy a szocialista kormányt menynyire érzéketlen az emberek gondjai iránt. A közlekedés átszervezésével ismét átverték a somogyiakat. Remélem, az új kormány első dolga lesz, hogy felülvizsgálja ezeket a közösségellenes döntéseket – vélekedik a közgyűlési elnök.
Úgy tudjuk, január elején folytatódnak a segesdieket érintő egyeztető tárgyalások. Suchman Tamás és Gyenesei István kérdésünkre azt válaszolta: az ünnepek után megismerkednek Segesd panaszaival, konzultálnak a polgármesterrel, és felajánlják segítségüket.
A területileg illetékes, közszolgáltatási feladatokat ellátó autóbusz-vállalat a következő tájékoztatást adta: „A Kapos Volán Zrt. feladatként kapta, hogy folyamatosan figyelje az utasszám alakulását, illetve az esetleges pótlólagos utasigények jelentkezését. Szükség esetén – ha nem megfelelő az autóbuszjáratok menetrendje – a társaság egyeztetést kezdeményez a szolgáltatást megrendelő (közlekedési tárca) felé a Regionális Közlekedés-szervezési Irodán keresztül. … Az iroda vezetője írásban jelezte, hogy január hónapban egyeztetést tartanak a település polgármesterével, amelyen a Kapos Volán Zrt. is részt vesz. … A felmerülő igények alapján, a minisztérium jóváhagyása esetén sor kerülhet a menetrend módosítására.”
Eszerint a Somogy megyei települést büntető helyzet megváltoztatása a pécsi székhelyű regionális közlekedésszervezési iroda és a helyközi autóbuszjáratok megrendelésére és jóváhagyására illetékes Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium döntésén múlik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.