Igazi jutalomjáték Eperjesnek az eredetileg az Álszentek összeesküvése címet viselő darab igazi jutalomjáték Eperjes Károlynak az élete utolsó percéig játszó Moliére szerepében nemcsak a Napkirály narcisztikus önkényuralma, de minden volt és eljövendő diktatúra ellen protestálhat, olykor ágáló dühvel, máskor távolságtartóan és szellemesen – de mindig keserűen. Ám nemcsak Eperjes színész karaktere számára kínál parádés lehetőségeket e mű, de kitűnően simul Vidnyánszky alkatához is, teret adva számtalan ötletes megoldásnak, commedia dell’artét idéző „rögtönzéseknek”, vérbő kiszólásoknak.
A Moliére önéletrajzi ihletésű darab, ami alkalmat adott Bulgakovnak, hogy a XVI. századi komédiás sorsában, konfliktusaiban saját, Sztálinhoz fűződő viszonyáról is szólhasson. Alapkonfliktusa azonban mélyebben húzódik: felveti annak kérdését, vajon a mindenható diktátor – esetünkben a Kuna Károly által oly kiválóan alakított XIV. Lajos – vagy a mögötte meghúzódó, őt magát is mozgató erők-e azok, amelyeknek az ember – a tehetséges, elismert ember is – menthetetlenül kiszolgáltatott. A Moliére színhelye tehát a Napkirály kora, a Comédie Française, az uralkodó palotája és egy titkos szervezet, az Oltáriszentség Társaság rejtekhelye, főszereplője pedig Jean-Baptiste Poquelin Moliére, a sikerei csúcsára érkezett drámaíró-színész, de nyilvánvaló, hogy szereplők és helyszínek a történelem minden olyan korára és emberei felcserélhetők, ahol a tehetség tudatában bátran színt valló egyén végzetes konfliktusba kerülhet az emberit semmibe vevő hatalommal.
A darabot találóan a függés drámájának szokás nevezni, és valóban az, hiszen Moliére nem szabad. Eltartóit körbeudvarolja, lesi kegyüket, legyezgeti a hiúságukat, ugyanakkor igazságösztöne, önbecsülése, meggondolatlan szavai és tragikus kapcsolata megannyi támadás célpontjává teszi. Végletek között vergődik, ő maga szertelen tehetség, Armande Béjart – szerelmének gyermeke, aki akár saját lánya is lehet, pedig ellenállhatatlan szépség, a kor pedig, ami mindennek hátteréül szolgál, ármányoktól terhes. A darabban feszülő ellentétek hiteles kifejezésre találnak Eperjes és Dobra Mária játékában, vérbő alakításukat szelíden öleli körbe az egykori szerelem – Madeleine Bejart – Perjési Hilda által megformált alakja, akinek vívódása, halála előtti gyónása a sorsot maga ellen kihívó Moliére bukásának akaratlan kiváltója lesz.
Több fa is az útra vagy házakra dőlt Veszprém vármegyében