Moliére vendégségben

Pénteken mutatta be Bulgakov Moliére című darabját Vidnyánszky Attila rendezésében, Eperjes Károly címszereplésével Debrecenben a Veszprémi Petőfi Színház. A darabbal eredetileg a veszprémi színházépület átadásának századik évfordulója előtt tisztelegtek a művészek.

2010. 01. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igazi jutalomjáték Eperjesnek az eredetileg az Álszentek összeesküvése címet viselő darab igazi jutalomjáték Eperjes Károlynak az élete utolsó percéig játszó Moliére szerepében nemcsak a Napkirály narcisztikus önkényuralma, de minden volt és eljövendő diktatúra ellen protestálhat, olykor ágáló dühvel, máskor távolságtartóan és szellemesen – de mindig keserűen. Ám nemcsak Eperjes színész karaktere számára kínál parádés lehetőségeket e mű, de kitűnően simul Vidnyánszky alkatához is, teret adva számtalan ötletes megoldásnak, commedia dell’artét idéző „rögtönzéseknek”, vérbő kiszólásoknak.
A Moliére önéletrajzi ihletésű darab, ami alkalmat adott Bulgakovnak, hogy a XVI. századi komédiás sorsában, konfliktusaiban saját, Sztálinhoz fűződő viszonyáról is szólhasson. Alapkonfliktusa azonban mélyebben húzódik: felveti annak kérdését, vajon a mindenható diktátor – esetünkben a Kuna Károly által oly kiválóan alakított XIV. Lajos – vagy a mögötte meghúzódó, őt magát is mozgató erők-e azok, amelyeknek az ember – a tehetséges, elismert ember is – menthetetlenül kiszolgáltatott. A Moliére színhelye tehát a Napkirály kora, a Comédie Française, az uralkodó palotája és egy titkos szervezet, az Oltáriszentség Társaság rejtekhelye, főszereplője pedig Jean-Baptiste Poquelin Moliére, a sikerei csúcsára érkezett drámaíró-színész, de nyilvánvaló, hogy szereplők és helyszínek a történelem minden olyan korára és emberei felcserélhetők, ahol a tehetség tudatában bátran színt valló egyén végzetes konfliktusba kerülhet az emberit semmibe vevő hatalommal.
A darabot találóan a függés drámájának szokás nevezni, és valóban az, hiszen Moliére nem szabad. Eltartóit körbeudvarolja, lesi kegyüket, legyezgeti a hiúságukat, ugyanakkor igazságösztöne, önbecsülése, meggondolatlan szavai és tragikus kapcsolata megannyi támadás célpontjává teszi. Végletek között vergődik, ő maga szertelen tehetség, Armande Béjart – szerelmének gyermeke, aki akár saját lánya is lehet, pedig ellenállhatatlan szépség, a kor pedig, ami mindennek hátteréül szolgál, ármányoktól terhes. A darabban feszülő ellentétek hiteles kifejezésre találnak Eperjes és Dobra Mária játékában, vérbő alakításukat szelíden öleli körbe az egykori szerelem – Madeleine Bejart – Perjési Hilda által megformált alakja, akinek vívódása, halála előtti gyónása a sorsot maga ellen kihívó Moliére bukásának akaratlan kiváltója lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.