A papírforma szerint létrejöhet a verseny a vasúti személyszállítási piacon, azonban a fuvarpiac liberalizálásának tapasztalatai szerint a gyakorlatban ezer apró akadály teszi nehézzé a folyamatot – mondta lapunk kérdésére Berényi János. A Magyar Vasúti Egyesülés vezetője arra a szabályra utalt, amely szerint január elsejétől – a nemzetközi személyszállítási szolgáltatás működtetésének céljából – valamennyi európai vasúttársaságnak joga lesz ahhoz, hogy hozzáférjen a vasúti infrastruktúrákhoz a többi tagállamban. Azok a szolgáltatók, amelyek a megfelelő engedély és biztonsági tanúsítványok birtokában vannak, működtethetnek nemzetközi járatokat. A Bruxinfo közleménye szerint az új szabályozás magában foglalja a nemzetközi járatoknak a kabotázshoz való jogát is, lehetővé téve ezzel, hogy a nemzetközi vonatok egy adott ország két pontja között utasokat szállítsanak. A közszolgáltatásokkal kapcsolatosan az új szabályozás kimondja, hogy a tagállamok korlátozhatják a hozzáférési jogot a kiindulási és célállomás közötti szolgáltatások esetén, de ez nem akadályozhatja az utasoknak egy nemzetközi szolgáltatás útvonalán a fel- és leszállását – kivéve, ha ez a jog veszélyeztetné a közszolgáltatási szerződés gazdasági egyensúlyát. Az Európai Bizottság azt várja a mostani nyitástól, hogy olyan új üzleti lehetőségeket teremt a vasúttársaságok számára, amelyek révén új, innovatív és ügyfélorientált szolgáltatásokat kínálhatnak majd a vasúttal utazóknak.
A személyvasútnak mindenképpen jót tenne a nemzetközi verseny – hangsúlyozta Berényi János. Az ERA (European Railway Agency – Európai Vasúti Ügynökség) alelnöki posztját is betöltő szakember szerint azonban fontos felhívni a figyelmet a nemzetközi vasúti járatok és a belföldi viszonylatok közötti alapvető különbségre. Mert amíg az előbbiek szabadárasak, nem élveznek állami támogatást, addig a belföldi viszonylatok jegyárait az állam a közszolgáltatási szerződés alapján támogatja. Magyarország ebből a szempontból speciális helyzetben van, mert nálunk mind a mai napig nem született meg a megrendelő állam és a vasúti szolgáltatók között a közszolgáltatási szerződés. De mindenesetre fontos pontja a szabályozásnak, hogy a nemzetközi kabotázs – azaz idegen ország területén folytatott belföldi szállítás – nem boríthatja fel az adott ország közszolgáltatását, és ennek elkerülése érdekében akár korlátozni is lehet ezt a tevékenységet. Erre valószínűleg nem kerül sor – vélekedett Berényi János. A vasúti teherszállítási piac felszabadításának tapasztalatai szerint ugyanis a szomszédos országok vasúttársaságai ezer apró eszközzel fékezik, akadályozzák, bosszantják a „behatoló” vasúti szolgáltatókat. Nem elég, hogy a mozdonyoknak, vasúti kocsiknak meg kell felelniük mindenféle műszaki előírásnak – és ha megfelelnek, újabb követelményeket lehet támasztani –, de a személyzet képzettségét, nyelvtudását, öltözetét is kifogás tárgyává teszik. Ezek az eszközök a magyar vasúti szolgáltatóknak is rendelkezésre állnak, ha osztrák, német, szlovák, román vasútvállalatok be akarnak törni a magyar belpiacra. Ezért valószínűbb, hogy a nemzeti vasúttársaságok a légitársaságokhoz hasonlóan szövetségekbe szerveződnek majd, és ez a folyamat az európai szabályozás hatására felgyorsul.
A külföldi vasutak betörésére a következő években valószínűleg nem kerül sor – mondta lapunknak egy magyar vasúti szakember. A gazdasági-pénzügyi válság következtében ugyanis egy csapásra megszűnt az a nemzetközi nyomás, amely a magyar belpiacot veszélyeztette. Az osztrák vasút, amely a legközelebb került a GySEV és a MÁV Cargo révén hozzánk, komoly pénzügyi gondokkal küzd, és az orosz széles nyomtávú vasút Bécsig, Pozsonyig meghosszabbítása is dugába dőlt az Ukrajna ellenállása miatt. Mindent összevetve a vasút olyan beruházásigényes üzlet, amely nehezen működhet tisztán üzleti alapon, az állam támogatása nélkül – vonta le a következtetéseket informátorunk.
Milliárdos jegytender. A MÁV-Start arra készül, hogy milliárdos beruházással egyszerre valamennyi menetjegyét, pénztári és fedélzeti jegykiadó rendszerét lecseréli – olvasható a Népszabadságban. Jelenleg a MÁV sokféle jegyet árul. A lap úgy tudja, már készítik az egységes jegykiadó rendszer közbeszerzési dokumentációját. A fejlesztés az idei üzleti tervben szerepel.
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország