Szabad a pálya a külföldiek előtt

Korlátok között ugyan, de az Európai Unió januárban életbe lépett szabályozása megnyitotta a nemzeti vasúti személyszállítási piacot a külföldi vasúti szolgáltatók előtt. Ezzel utat engedhet az évek óta tapasztalható osztrák vagy német terjeszkedési szándékoknak, s a nemzetközi szövetségek létrejöttét sietteti – vélekedett a Magyar Vasúti Egyesülés vezetője.

2010. 01. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A papírforma szerint létrejöhet a verseny a vasúti személyszállítási piacon, azonban a fuvarpiac liberalizálásának tapasztalatai szerint a gyakorlatban ezer apró akadály teszi nehézzé a folyamatot – mondta lapunk kérdésére Berényi János. A Magyar Vasúti Egyesülés vezetője arra a szabályra utalt, amely szerint január elsejétől – a nemzetközi személyszállítási szolgáltatás működtetésének céljából – valamennyi európai vasúttársaságnak joga lesz ahhoz, hogy hozzáférjen a vasúti infrastruktúrákhoz a többi tagállamban. Azok a szolgáltatók, amelyek a megfelelő engedély és biztonsági tanúsítványok birtokában vannak, működtethetnek nemzetközi járatokat. A Bruxinfo közleménye szerint az új szabályozás magában foglalja a nemzetközi járatoknak a kabotázshoz való jogát is, lehetővé téve ezzel, hogy a nemzetközi vonatok egy adott ország két pontja között utasokat szállítsanak. A közszolgáltatásokkal kapcsolatosan az új szabályozás kimondja, hogy a tagállamok korlátozhatják a hozzáférési jogot a kiindulási és célállomás közötti szolgáltatások esetén, de ez nem akadályozhatja az utasoknak egy nemzetközi szolgáltatás útvonalán a fel- és leszállását – kivéve, ha ez a jog veszélyeztetné a közszolgáltatási szerződés gazdasági egyensúlyát. Az Európai Bizottság azt várja a mostani nyitástól, hogy olyan új üzleti lehetőségeket teremt a vasúttársaságok számára, amelyek révén új, innovatív és ügyfélorientált szolgáltatásokat kínálhatnak majd a vasúttal utazóknak.
A személyvasútnak mindenképpen jót tenne a nemzetközi verseny – hangsúlyozta Berényi János. Az ERA (European Railway Agency – Európai Vasúti Ügynökség) alelnöki posztját is betöltő szakember szerint azonban fontos felhívni a figyelmet a nemzetközi vasúti járatok és a belföldi viszonylatok közötti alapvető különbségre. Mert amíg az előbbiek szabadárasak, nem élveznek állami támogatást, addig a belföldi viszonylatok jegyárait az állam a közszolgáltatási szerződés alapján támogatja. Magyarország ebből a szempontból speciális helyzetben van, mert nálunk mind a mai napig nem született meg a megrendelő állam és a vasúti szolgáltatók között a közszolgáltatási szerződés. De mindenesetre fontos pontja a szabályozásnak, hogy a nemzetközi kabotázs – azaz idegen ország területén folytatott belföldi szállítás – nem boríthatja fel az adott ország közszolgáltatását, és ennek elkerülése érdekében akár korlátozni is lehet ezt a tevékenységet. Erre valószínűleg nem kerül sor – vélekedett Berényi János. A vasúti teherszállítási piac felszabadításának tapasztalatai szerint ugyanis a szomszédos országok vasúttársaságai ezer apró eszközzel fékezik, akadályozzák, bosszantják a „behatoló” vasúti szolgáltatókat. Nem elég, hogy a mozdonyoknak, vasúti kocsiknak meg kell felelniük mindenféle műszaki előírásnak – és ha megfelelnek, újabb követelményeket lehet támasztani –, de a személyzet képzettségét, nyelvtudását, öltözetét is kifogás tárgyává teszik. Ezek az eszközök a magyar vasúti szolgáltatóknak is rendelkezésre állnak, ha osztrák, német, szlovák, román vasútvállalatok be akarnak törni a magyar belpiacra. Ezért valószínűbb, hogy a nemzeti vasúttársaságok a légitársaságokhoz hasonlóan szövetségekbe szerveződnek majd, és ez a folyamat az európai szabályozás hatására felgyorsul.
A külföldi vasutak betörésére a következő években valószínűleg nem kerül sor – mondta lapunknak egy magyar vasúti szakember. A gazdasági-pénzügyi válság következtében ugyanis egy csapásra megszűnt az a nemzetközi nyomás, amely a magyar belpiacot veszélyeztette. Az osztrák vasút, amely a legközelebb került a GySEV és a MÁV Cargo révén hozzánk, komoly pénzügyi gondokkal küzd, és az orosz széles nyomtávú vasút Bécsig, Pozsonyig meghosszabbítása is dugába dőlt az Ukrajna ellenállása miatt. Mindent összevetve a vasút olyan beruházásigényes üzlet, amely nehezen működhet tisztán üzleti alapon, az állam támogatása nélkül – vonta le a következtetéseket informátorunk.

Milliárdos jegytender. A MÁV-Start arra készül, hogy milliárdos beruházással egyszerre valamennyi menetjegyét, pénztári és fedélzeti jegykiadó rendszerét lecseréli – olvasható a Népszabadságban. Jelenleg a MÁV sokféle jegyet árul. A lap úgy tudja, már készítik az egységes jegykiadó rendszer közbeszerzési dokumentációját. A fejlesztés az idei üzleti tervben szerepel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.