Egyre szigorúbb szabályozás születik évről évre a legális gépjárműbontó vállalkozások ellenőrzésére, azonban az illegális bontókat nem ellenőrzi senki – közölte Nagy László. A Gépjárműbontók Országos Egyesületének (GOE) elnöke szerint ez különösen annak a fényében szomorú, hogy 176 regisztrált, legális műhelyre több mint ezer illegális jut. Magyarországon évente nagyjából nyolcvanezer személyautónak adják le a rendszámát az önkormányzatoknál, de csak negyvenezer kerül ezek közül a legális bontókba. Negyvenezer járműnek nyoma vész, alkatrészeik a feketekereskedelemben hasznosulnak. A totálkárosra tört autók helyzete is megoldatlan, ezeket ugyanis a biztosító – a kár kifizetése után – a tulajdonosnál hagyja, amelyek egy részét a bűnözők aprópénzért megveszik a papírokkal együtt, lopnak hozzá egy ugyanolyan típusú és színű gépkocsit, s százezer forintból legalizálták az autójukat.
A lopott, totálkáros vagy más okból a forgalomból kivont járművekből származó alkatrészek feketepiacát radikálisan meg lehetne szüntetni az alkatrészek másodlagos jelölésével – mondta Nagy László. Létezik egy mikropontos jelölési módszer. A technika lényege, hogy az alkatrészekre 0,2 milliméteres fémalapú anyagot visznek fel, amelynek hologramos azonosító számát egy UV lámpával és egy erős nagyítóval le lehet olvasni. Ha ezt a jelölési módszert bevezetnék, akkor minden gépkocsiban, bontóban fellelt alkatrészről a műszer segítségével meg lehetne mondani, honnan származik, esetleg kinek az ellopott autójából való, méghozzá típus, évjárat, szín szerint. A rendszer azonban feltételez egy nyilvántartást is – mondta a GOE elnöke. Ugyanis ahhoz, hogy a jelölt alkatrészeket felismerjék, olyan adatbázis kell, amelybe a hatóságok internetes eszközökkel belelátnak. Kézenfekvő ellenőrzési pont lehetne a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) műszaki vizsgája. Az NKH számítástechnikai eszközei számára hozzáférhető például a központi gépjármű-nyilvántartás. Ha törvényi felhatalmazás alapján a gépjárművek adatai mellé bekerülne a „jelölt” kitétel, akkor a vizsgabiztosok ezt is ellenőriznék. Ha pedig a műszaki vizsgán egy jelöletlen járműben jelölt alkatrészt találnának, igen kellemetlen helyzet alakulhatna ki. Ez véget vethetne a „számla nélkül olcsóbb, tuti alkatrész” kereskedelmének. Kérdés persze, ki állná a járművenként tízezer forintos nagyságrendű jelölés és nyilvántartásba vétel költségét. Ha a hatóságok köteleznék az üzemben tartókat rá, félő, hogy az autósok felzúdulását váltaná ki – fejtegette Nagy László. Sokan emlékeznek még az eredetvizsga kötelező bevezetésére, amelynek indokolása annak idején hasonló elemeket tartalmazott. Kérdés, nem érné-e meg önként alávetni magukat az utcán parkoló nagyvárosi autósoknak a jelölési procedúrának, ha ezzel, ha nem is ellophatatlanná, de továbbértékesítésre alkalmatlanná tehetnék autójukat.
Túl a mélyponton? Tavaly az első 11 hónapban 60,5 százalékkal 56500 darabra esett vissza az újautó-eladások száma Magyarországon a Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég legutóbbi adatai szerint. A privát vevők aránya szintén csökkent 2009-ben, bővült viszont a közületieké. A gazdasági válság talán leginkább a gépjármű-kereskedelemmel foglalkozó vállalatokat érintette: az Opten céginformációs szolgáltató szerint a cégek 5,2 százalékával szemben indult meg a felszámolás.
Ám a Porsche Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli, a hazai autópiac az utóbbi hónapokban már elérte mélypontját, így 2009-ben átlag mintegy 50 százalékos lehet a csökkenés a 2008-ban még 158 ezer darabos újautó-értékesítéshez képest. Eppel János a távirati irodának elmondta, hogy az év eleji kilengésekre, amikor egy-egy márkánál akár 75 százalékot is elérő visszaesést lehetett tapasztalni, már nem számít a cég.
Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke szerint már érezhető az új autók iránti érdeklődés emelkedése, ám a gyenge vásárlóerő miatt továbbra is csak lassan növekvő értékesítési mutatókra számíthatunk. Elmondta: az év utolsó hónapjaiban szinte csak készpénzzel fizető magánszemélyek, s néhány optimista vállalat vásárolt új személygépkocsit. Gablini úgy véli, hogy ugyanakkor hiba lenne a jövőben mesterséges keresletet támasztani az új autók iránt. A kereskedőknek elsősorban a viszszatérő vevők elégedettségére alapozva kell megvárniuk a vásárlói erő növekedését – fűzte hozzá.
Napi balfék: Bud Spencer tanácsai a diszkójampinak