Áprilisban újra kinyit a sármelléki reptér

Áprilistól várhatóan újra fogad és indít gépeket a sármelléki FlyBalaton repülőtér. A múlt év ősze óta felszámolás alatt álló, ír hátterű Cape Clear Aviation (CCA) Repülőtér-üzemeltető és Fejlesztő Kft. után most egy magyar társaság próbálkozik újraindítani a több száz milliós adósságot felhalmozó, idegenforgalmi válság sújtotta légikikötőt. – A kulcsfontosságú létesítmény jövője a zalai termálháromszög szállodái és az őszre elkészülő Balatonring miatt sem lehet kilátástalan – érvelnek a repülőtér életben tartásához ragaszkodó turisztikai szakemberek.

2010. 02. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilencvenkilenc évre vette bérbe 2004-ben a létesítmény-tulajdonos sármelléki és zalavári önkormányzattól a FlyBalaton repteret az ír hátterű magyar vállalkozás, s akkor úgy tűnt: felszálló ágba kerül a jómódú kelet- és nyugat-európai turistákat fogadó nyugat-balatoni légikikötő. Ám mivel a 2007-ben már százhúszezer utast fogadó leszállóhelyet 2008 őszén elhagyta a legnagyobb utaztató partnere, a Ryanair, felsejlett a mélyrepülés veszélye. 2008 novemberétől 2009 áprilisáig zárva volt a repülőtér, majd a szezonban – elsősorban az idegenforgalmat is magával rántó gazdasági válság miatt – utasforgalma már alig érte el a tizenkétezer főt.
Miközben a forgalom visszaesett, a CCA egyre nagyobb – egyesek szerint félmilliárd forintos – adósságot halmozott fel. Elsősorban a légiirányítást végző Hungarocontrol Zrt.-t hozta nehéz helyzetbe a kifizetetlen számlákkal. Persze az sem hallgatható el, hogy az ír bérlő 365 millió forintos állami támogatással 2004-től 3,5 milliárdos korszerűsítést hajtott végre a repülőtéren. Ennek köszönhetően jegyezték az utóbbi két-három évben, és talán jegyzik majd a jövőben is Sármelléket a közép-európai térség egyik legbiztatóbban fejlődő idegenforgalmi légibázisaként.
Miután a múlt év novemberében felszámolás alá vették a Cape Clear Aviation Kft.-t, új bérlő után kellett nézni. A felszámolónak a legnehezebb feladatot a reptéri alkalmazottak elmaradt bérének kifizetése és a rendkívül jelentős összegű közüzemi tartozások rendezése jelentette.
Sármellék most a felszámoló Vectigalis Zrt. és egy magyar társaság ernyője alatt várja a repülőtér áprilisi újraindítását. Varga Jenő felszámolóbiztos néhány napja leszögezte: Sármelléknek működnie kell. A légikikötő megnyitása és zavartalan üzemeltetése a gyógyturisztikai érdekek mellett kulcsfontosságú lehet a sávolyi Balatonringen rendezett gyorsasági világbajnokság magyar futama szempontjából is.
– Az utóbbi három évben Keszthely kilencmillió forinttal járult hozzá a reptér működtetéséhez. Ha üzembe helyezik a légi- kikötőt, és úgy adódik, hogy további támogatásokra is szükség lesz, önkormányzatunk nem zárkózik el – mondta lapunknak Ruzsics Ferenc, Keszthely polgármestere. A Balaton Fejlesztési Tanács elnöke, Suchman Tamás úgy látja: rövid, illetve középtávon mindenképpen biztosított a repülőtér működtetése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.