Kilencvenkilenc évre vette bérbe 2004-ben a létesítmény-tulajdonos sármelléki és zalavári önkormányzattól a FlyBalaton repteret az ír hátterű magyar vállalkozás, s akkor úgy tűnt: felszálló ágba kerül a jómódú kelet- és nyugat-európai turistákat fogadó nyugat-balatoni légikikötő. Ám mivel a 2007-ben már százhúszezer utast fogadó leszállóhelyet 2008 őszén elhagyta a legnagyobb utaztató partnere, a Ryanair, felsejlett a mélyrepülés veszélye. 2008 novemberétől 2009 áprilisáig zárva volt a repülőtér, majd a szezonban – elsősorban az idegenforgalmat is magával rántó gazdasági válság miatt – utasforgalma már alig érte el a tizenkétezer főt.
Miközben a forgalom visszaesett, a CCA egyre nagyobb – egyesek szerint félmilliárd forintos – adósságot halmozott fel. Elsősorban a légiirányítást végző Hungarocontrol Zrt.-t hozta nehéz helyzetbe a kifizetetlen számlákkal. Persze az sem hallgatható el, hogy az ír bérlő 365 millió forintos állami támogatással 2004-től 3,5 milliárdos korszerűsítést hajtott végre a repülőtéren. Ennek köszönhetően jegyezték az utóbbi két-három évben, és talán jegyzik majd a jövőben is Sármelléket a közép-európai térség egyik legbiztatóbban fejlődő idegenforgalmi légibázisaként.
Miután a múlt év novemberében felszámolás alá vették a Cape Clear Aviation Kft.-t, új bérlő után kellett nézni. A felszámolónak a legnehezebb feladatot a reptéri alkalmazottak elmaradt bérének kifizetése és a rendkívül jelentős összegű közüzemi tartozások rendezése jelentette.
Sármellék most a felszámoló Vectigalis Zrt. és egy magyar társaság ernyője alatt várja a repülőtér áprilisi újraindítását. Varga Jenő felszámolóbiztos néhány napja leszögezte: Sármelléknek működnie kell. A légikikötő megnyitása és zavartalan üzemeltetése a gyógyturisztikai érdekek mellett kulcsfontosságú lehet a sávolyi Balatonringen rendezett gyorsasági világbajnokság magyar futama szempontjából is.
– Az utóbbi három évben Keszthely kilencmillió forinttal járult hozzá a reptér működtetéséhez. Ha üzembe helyezik a légi- kikötőt, és úgy adódik, hogy további támogatásokra is szükség lesz, önkormányzatunk nem zárkózik el – mondta lapunknak Ruzsics Ferenc, Keszthely polgármestere. A Balaton Fejlesztési Tanács elnöke, Suchman Tamás úgy látja: rövid, illetve középtávon mindenképpen biztosított a repülőtér működtetése.
Baleset miatt lángokban az M1-es autópálya, több kilométeres a dugó