Csalás történhetett a reptér pályázatán

Anyagi ellenszolgáltatás fejében információkat juttatott ki és segítette a repülőtér-üzemeltető társaság taxipályázatán a Zóna Service-t – állítja egy lapunk birtokában lévő hatósági dokumentum a decemberben letartóztatott jogi igazgatóról, Rényi-Vámos Krisztináról. Korábban több taxitársaság közölte, hogy sérült a versenysemlegesség a Budapest Airport 2006-os pályázatán.

2010. 02. 01. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az előzetes letartóztatásban lévő Rényi-Vámos Krisztina, a Budapest Airport (BA) Zrt. jogi igazgatója és Sziebert György jogász, aki utóbb a BKV jogi igazgatójaként vált ismertté, a lapunk birtokába került nyomozó hatósági dokumentum szerint 2006 óta „előzetes megállapodás alapján rendszeresen több cégnek, többek közt a Zóna Taxi üzemeltetőjének, a Zóna Service Zrt.-nek anyagi ellenszolgáltatás fejében belső információkat juttattak ki, illetve segítették a céget a kiírt pályázatok megnyerésében”. Mindez gyökeresen új megvilágításba helyezi a BA 2006. július 20-án lezárt taxitenderét.
A repülőtér-üzemeltető korábbi vezérigazgatója, Chris Woodruff a győztes kihirdetésekor azt nyilatkozta: „Nagyon büszke vagyok arra, hogy röpke nyolc hónap alatt sikerült megoldanunk a túláras, szabályozatlan taxiszolgáltatás problémakörét, ami 16 éve szégyenfoltként piszkította be Magyarország hírnevét.”
Tartani kell attól, hogy a Zóna Taxi tendergyőzelme további szégyenfoltokat jelent hazánknak. Lapunk több alkalommal foglalkozott a Ferihegyen kialakult áldatlan viszonyokkal, a taxitársaságoknak az utasokért folytatott harcával.
*
Arról is beszámoltunk, hogy a Zóna Taxi győzelmének bejelentésekor számos ellenző megnyilatkozás hangzott el, sőt két évvel a tender győztesének kihirdetése után is tiltakoztak a pályázaton alulmaradt társaságok képviselői. Egyebek mellett azt állították, hogy a pályázat elbírálása során sérült a versenysemlegesség. Az eredményhirdetés óta eltelt évek során ugyanis lényegesen javultak a nyertes Zóna Taxi üzleti lehetőségei, az eredetileg elfogadott tarifa hatvan százalékkal nőtt. Dudás Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének (TFTSZ) főtitkára, a Budapest, a City, a Buda, a Főtaxi, a Taxi 2000, a Taxi 4, a Tele 5, valamint a 6x6 társaság nevében nyilatkozott lapunknak. Ha a 2006-os tenderen induló cégek tudták volna, hogy lehetséges két év alatt hatvan százalékkal emelni a tarifát, akkor ők is alacsonyabb pályázati árral kalkulálhattak volna. Ha tudták volna, hogy nem kell komolyan venni azt, ami a pályázati kiírás „szolgáltatási követelmények” rovatában olvasható, vagyis nem kell biztosítani, hogy a gépkocsik átlagéletkora legfeljebb 3 év lehet, a flotta csak 3 típusból állhat, s valamennyi autónak azonos színűnek kell lennie, ha tudták volna, hogy nem veszi komolyan a BA azt a kikötését sem, hogy minden utas rendelését számítógépes rendszeren kell rögzíteni, s hogy az ügyfelek a kocsikban bankkártyával is fizethessenek, akkor másként kalkuláltak volna pályázatuk megfogalmazásakor – állította Dudás.
Szollár Domokos, aki akkor még a Budapest Airport szóvivője volt, azt mondta, a fővárosi taxitársaságok azért buktak el, mert gyenge ajánlatot adtak be. Szerinte úgy viselkednek, mint a magyar futballisták, akik a méretes zakó után kifogásokat keresnek: vizes volt a fű, túl kemény volt a labda, meg persze csalt a bíró. Pedig csak rosszul játszottak. A nyomozó hatóságok jelenlegi álláspontja szerint azonban nem a taxitársaságok ajánlata volt gyenge, hanem a BA jogi igazgatója játszott cinkelt lapokkal.

Minibuszos maxibotrány. Ám a repülőtéri minibusz-szolgáltatás kiszervezése, illetve a nyertes cég offshore-izálása sem számít kevésbé botrányos történetnek. A BA Zrt. még 2008 februárjában adta el az utasok csoportos fuvarozását végző leánycégét az Oravecz Zoltán érdekeltségbe tartozó Budapest Airport Minibusz Szolgáltató Kft.-nek (BAMSZ). A kiszervezés nyertese nemcsak a fehér Ford Transit buszokat kapta meg, hanem azt a koncessziós jogot is, amely négy évre biztosította számára a kizárólagos utaztatási jogot a repülőtér és a főváros között.
A szolgáltatás eladása azonban több szempontból sem lett eredményes. Mint arról az Origo beszámolt, nem sokkal a kiszervezés után, 2008 szeptember elején az APEH – a tetemes adótartozások miatt – már végrehajtást is kért a BAMSZ ellen, amelynek tulajdonosai ezután a cég nevét és székhelyét megváltoztatták. Szeptember végén a minibusz-szolgáltatást már egy Budatransfer nevű cég végezte, amelynek tulajdonosa, a Credit Expo Kft. szintén Oraveczhez és családtagjaihoz köthető. A váltás azonban nem hozott sikert, hiszen a Budatransfer felszámolása tavaly decemberben kezdődött. Az adótartozás és a felszámolás elleni küzdelem közepette a minibuszok zavartalanul közlekedtek. Ennek oka, hogy 2009 januárjában megjelent a színen az Airportshuttle.hu Kft., amelynek ügyvezetője szintén Oravecz köréhez tartozik. A cég tőkeemelés nyomán szerzett meghatározó részesedést az adósságban úszó Budatransferben. Néhány hónappal később a helyzet tovább bonyolódott: az Airportshuttle.hu Kft.-ből Zrt.-vé lépett elő, székhelyét pedig az Egyesült Államok offshore paradicsomában, Delaware államban jegyezték be.
Az offshore cég bevonása azért érdemel külön figyelmet, mert a 2008. februári kiszervezés teljes vételárát a mai napig nem fizette ki a BAMSZ. A vételár kasszírozására a BA Zrt.-nek nincs sok esélye a hírportál szerint, mivel a cég 2008-as eredménykimutatásában több mint 620 millió forintos üzemi veszteség szerepel. A minibuszcég sorozatos átalakításával kapcsolatban lapunk több kérdést tett fel a 25 százalékban állami tulajdonú BA Zrt.-nek, ám érdemi választ többszöri próbálkozásunk ellenére sem kaptunk. Arra a kérdésünkre, hogy a BA Zrt. miért hagyta jóvá az offshore cég részvételét az ügyletben, és hogy mekkora összeggel adós még a BAMSZ, Szilágyi Károly, a BA Zrt. kommunikációs vezetője közölte: a BA Zrt. és a BAMSZ Kft. közötti ügylet részletei – mivel törvénysértés nem történt – két magánvállalkozás belső ügyének számít.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.