Egymilliárd liter gázolaj – ez a tengernyi mennyiség fedezi a nemzetközi fuvarozásban részt vevő magyar kamionosok üzemanyagigényét egy esztendőben. Egy liter 285 forint fogyasztói árú dízelolaj jövedékiadó-tartalma nyolc forinttal haladja meg az EU által elvárt minimumszintet, ez azt jelenti, hogy nyolcmilliárd forint – valamint ennek forgalmi adója – többletbevételhez juthat a költségvetés. Csakhogy a magyar vállalkozások többnyire nem itthon tankolnak, hiszen a határainkon túl, a szomszédos uniós tagállamokban – Szlovákia kivételével, ahol csak február 1-jétől csökkentik a jövedéki adót – mindenütt olcsóbb az üzemanyag ára. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkárhelyettese szerint tovább nő azoknak a vállalkozásoknak a száma, akik nem a magyar költségvetést gazdagítják a tankolásnál.
Az MKFE adatai szerint hazánkban jelenleg nyolcezer vállalkozás 35 ezer járműve vesz részt a nemzetközi fuvarozásban. Egy kamion évente mintegy százezer kilométert tesz meg, átlagosan 32 liter gázolajat égetve el száz kilométerenként. Mindebből jön az egymilliárd liter, ám ez a forgalom már tavaly sem jelent meg teljes egészében a magyar üzemanyag-forgalomban. Az MKFE úgy tájékozódott, hogy az éves szinten forgalmazott 1,6 milliárd liter üzemanyagnak mintegy felét adták el haszonjárműveknek, s ennek a 800 millió liternek a felét vásárolták a nemzetközi fuvarozók – mondta Karmos Gábor. Vagyis tavaly 400 millió liter gázolajat vettek idehaza a kamionosok. A jövedéki adó emelése miatt azonban valószínű, hogy további vállalkozások döntenek úgy, hogy a határainkon túl tankolnak. A néhány járművel dolgozó kisvállalkozások esetében ez azt jelenti, hogy a sofőr ott tankol, ahol a legolcsóbb. A közepes és nagyobb vállalkozások gyakorlata az, hogy éves szerződést kötnek a forgalmazókkal. Karmos Gábor ismeretei szerint a külhoni forgalmazók folyamatosan veszik fel a kapcsolatot a magyar cégekkel, s olcsóbb árakat kínálva igyekeznek rábírni, hogy kötelezzék el magukat. Mindezeket figyelembe véve, nem túlzó a becslés, hogy az idehaza tankolt mennyiség a felére csökken az idén, ha nem változik a jövedéki adó mértéke. Mert az MKFE azon dolgozik, hogy a Pénzügyminisztériumot meggyőzze, nem engedmény, hanem józan számítás alapján megtérülő intézkedés, ha még a tavasz folyamán mérsékli a kormány a gázolaj jövedéki adóját. A Pénzügyminisztérium ugyanis tavaly 295 forintos euró/forint árfolyamon számította ki az adótartalmat, míg a forint a 275-ös szint alá erősödött. Így a januárban életbe lépett jövedékiadó-emelés mértéke a gázolajnál nyolc forinttal haladja meg az EU által elvárt minimumszintet. Ha az egymilliárd literes fogyasztásából itthon csak kétszázmillió litert tankolnak a nemzetközi fuvarozók, akkor húszmilliárd forintnyi adótól esik el az állam. Igaz, eközben a magasabb jövedéki adó és áfa miatt tizenötmilliárddal nő a bevétel is. De akárhogy nézzük, az állam ötmilliárdot bukik. Karmos Gábor szerint egyébként nem véletlen, hogy a szlovák kormány a gázolaj jövedéki adójának csökkentése mellett döntött: kiszámolták, hogy nő a bevétel, ha csökken az adó.
A MÁV is az OMV-től vásárolhat. A vasúttársaság által bérelt, illetve a saját tulajdonában lévő személy- és tehergépjárművek üzemanyag-ellátására a Mollal kötött, évi kétmillió liter tartalmú, 3,67 milliárd forint értékű szerződés január 31-én lejár. Mint lapunk kérdésére a MÁV kommunikációs igazgatósága közölte, a vasúttársaság gazdasági, költségtakarékossági szempontok alapján mérlegeli, hogy csatlakozzon-e a Miniszterelnöki Hivatal Központi Szolgáltatási Főosztály (KSZF) által felügyelt közbeszerzési folyamathoz. (A KSZF ötvenmillió liter üzemanyag beszerzésére kiírt üzemanyagtenderét meglepetésre az osztrák OMV nyerte. Ellenzéki tiltakozást követően a kormány december 29-én hozott rendeletet arról, hogy a rendvédelmi szervek és azok az intézmények, amelyeket a polgári titkosszolgálatokat felügyelő miniszter megnevezett, továbbra is a Moltól kapják az üzemanyagot.) Az előzetes számítások alapján a MÁV-csoport számára éves szinten 189 millió forint megtakarítást jelentene, ha az OMV-től venné az üzemanyagot.
Meglepő fordulatot tartogat az időjárás