Külföldön tankolnak a hazai fuvarozók

Legalább ötmilliárd forintot bukik a magyar költségvetés az idén azon, hogy a megemelt jövedéki adó miatt a nemzetközi fuvarozásban érintett nyolcezer vállalkozás 35 ezer járművének többsége a határokon túl veszi az üzemanyagot. A fuvarozók szerint a Pénzügyminisztérium rossz árfolyamon számolta az adótartalmat, ezért nem sértenénk uniós szabályt, ha – akár a szlovákok – csökkentenénk a gázolaj adóterhét.

2010. 02. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egymilliárd liter gázolaj – ez a tengernyi mennyiség fedezi a nemzetközi fuvarozásban részt vevő magyar kamionosok üzemanyagigényét egy esztendőben. Egy liter 285 forint fogyasztói árú dízelolaj jövedékiadó-tartalma nyolc forinttal haladja meg az EU által elvárt minimumszintet, ez azt jelenti, hogy nyolcmilliárd forint – valamint ennek forgalmi adója – többletbevételhez juthat a költségvetés. Csakhogy a magyar vállalkozások többnyire nem itthon tankolnak, hiszen a határainkon túl, a szomszédos uniós tagállamokban – Szlovákia kivételével, ahol csak február 1-jétől csökkentik a jövedéki adót – mindenütt olcsóbb az üzemanyag ára. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkárhelyettese szerint tovább nő azoknak a vállalkozásoknak a száma, akik nem a magyar költségvetést gazdagítják a tankolásnál.
Az MKFE adatai szerint hazánkban jelenleg nyolcezer vállalkozás 35 ezer járműve vesz részt a nemzetközi fuvarozásban. Egy kamion évente mintegy százezer kilométert tesz meg, átlagosan 32 liter gázolajat égetve el száz kilométerenként. Mindebből jön az egymilliárd liter, ám ez a forgalom már tavaly sem jelent meg teljes egészében a magyar üzemanyag-forgalomban. Az MKFE úgy tájékozódott, hogy az éves szinten forgalmazott 1,6 milliárd liter üzemanyagnak mintegy felét adták el haszonjárműveknek, s ennek a 800 millió liternek a felét vásárolták a nemzetközi fuvarozók – mondta Karmos Gábor. Vagyis tavaly 400 millió liter gázolajat vettek idehaza a kamionosok. A jövedéki adó emelése miatt azonban valószínű, hogy további vállalkozások döntenek úgy, hogy a határainkon túl tankolnak. A néhány járművel dolgozó kisvállalkozások esetében ez azt jelenti, hogy a sofőr ott tankol, ahol a legolcsóbb. A közepes és nagyobb vállalkozások gyakorlata az, hogy éves szerződést kötnek a forgalmazókkal. Karmos Gábor ismeretei szerint a külhoni forgalmazók folyamatosan veszik fel a kapcsolatot a magyar cégekkel, s olcsóbb árakat kínálva igyekeznek rábírni, hogy kötelezzék el magukat. Mindezeket figyelembe véve, nem túlzó a becslés, hogy az idehaza tankolt mennyiség a felére csökken az idén, ha nem változik a jövedéki adó mértéke. Mert az MKFE azon dolgozik, hogy a Pénzügyminisztériumot meggyőzze, nem engedmény, hanem józan számítás alapján megtérülő intézkedés, ha még a tavasz folyamán mérsékli a kormány a gázolaj jövedéki adóját. A Pénzügyminisztérium ugyanis tavaly 295 forintos euró/forint árfolyamon számította ki az adótartalmat, míg a forint a 275-ös szint alá erősödött. Így a januárban életbe lépett jövedékiadó-emelés mértéke a gázolajnál nyolc forinttal haladja meg az EU által elvárt minimumszintet. Ha az egymilliárd literes fogyasztásából itthon csak kétszázmillió litert tankolnak a nemzetközi fuvarozók, akkor húszmilliárd forintnyi adótól esik el az állam. Igaz, eközben a magasabb jövedéki adó és áfa miatt tizenötmilliárddal nő a bevétel is. De akárhogy nézzük, az állam ötmilliárdot bukik. Karmos Gábor szerint egyébként nem véletlen, hogy a szlovák kormány a gázolaj jövedéki adójának csökkentése mellett döntött: kiszámolták, hogy nő a bevétel, ha csökken az adó.

A MÁV is az OMV-től vásárolhat. A vasúttársaság által bérelt, illetve a saját tulajdonában lévő személy- és tehergépjárművek üzemanyag-ellátására a Mollal kötött, évi kétmillió liter tartalmú, 3,67 milliárd forint értékű szerződés január 31-én lejár. Mint lapunk kérdésére a MÁV kommunikációs igazgatósága közölte, a vasúttársaság gazdasági, költségtakarékossági szempontok alapján mérlegeli, hogy csatlakozzon-e a Miniszterelnöki Hivatal Központi Szolgáltatási Főosztály (KSZF) által felügyelt közbeszerzési folyamathoz. (A KSZF ötvenmillió liter üzemanyag beszerzésére kiírt üzemanyagtenderét meglepetésre az osztrák OMV nyerte. Ellenzéki tiltakozást követően a kormány december 29-én hozott rendeletet arról, hogy a rendvédelmi szervek és azok az intézmények, amelyeket a polgári titkosszolgálatokat felügyelő miniszter megnevezett, továbbra is a Moltól kapják az üzemanyagot.) Az előzetes számítások alapján a MÁV-csoport számára éves szinten 189 millió forint megtakarítást jelentene, ha az OMV-től venné az üzemanyagot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.