Malév: pörög az adósságszámláló

Beszédes csend övezi a Malévet a sikertelenül zárult magyar– orosz kormányközi bizottság ülése óta. Bár egy korábbi kormányhatározat január 31-ig adott időt a megállapodás tető alá hozására, erre nem került sor, és kérdés, történik-e valami jövő keddig, amikor ismét összeül a Malév rendkívüli közgyűlése.

2010. 02. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig hívták össze, rögtön fel is függesztették a minap a Malév rendkívüli közgyűlését, amelyet a magyar–orosz tárgyalások utánra hívtak össze. A kormányközi bizottság azonban nem jutott megállapodásra, így a légitársaság közgyűlésén napirenden lévő döntések, mint az igazgatósági és felügyelőbizottsági tagok visszahívása és megválasztása, illetve a légitársaság tőkehelyzetének rendezéséről szóló döntés, elmaradt. Azt nem tudni, hogy milyen megfontolások alapján jelölték meg a közgyűlés folytatására a február
9-i időpontot. Iparági információk szerint az egyeztetések a kormányközi bizottság üléseitől függetlenül is folytatódnak. Ezeknek a háttértárgyalásoknak az eredménye lehet, hogy a jövő kedden folytatódó közgyűlésen érdemben határozhatnak a cégnél szükséges tőkeemelésről. A kisebbségi tulajdonos orosz fél – a részvényeket a Vnyesekonombank birtokolja – egyelőre vonakodik hitelezni a légicéget, s a tőkeemelésben sem igazán kíván részt venni. A magyar kormány elengedné a Malév 19 milliárdos köztartozását – tulajdonrészért cserébe –, de, mint Oszkó Péter pénzügyminiszter korábban leszögezte, friss pénzt a magyar állam nem tud a Malévba tenni. A magyar kormány tavaly december 29-i határozata szerint hazánk hozzájárulna az orosz Vnyesekonombanknál lévő 32 millió euró bankgarancia elengedéséhez, ha megállapodások révén a magyar állam többségi tulajdont szerez a társaságban, az orosz bank pedig középlejáratú hitelt nyújt a Malév tevékenységének finanszírozásához. A korábbi kormányhatározat január 31-ig adott időt a megállapodás tető alá hozására.
Miközben a két kormány nem jutott dűlőre, a Malév pénzügyi helyzete egyre nehezebb. Lapinformációk szerint a cég adósságállománya már tavaly év végén túlhaladta a hetvenmilliárd forintot. Amíg azonban a tulajdonosi döntések késnek, a cégnek biztosítani kell a finanszírozását, s ez nem történhet másból, csak további hitelekből, így az adósságszámláló tovább pörög a légicégnél.
Mint emlékezetes, az Airbridge Zrt. 2007 februárjában 200 millió forintért vette meg a nemzeti légitársaságot, de kötelezettséget vállalt 12,5 milliárd tőkeemelésre, 30 milliárd forint hitel, illetve a Magyar Fejlesztési Bank 20 milliárdos hitel átvállalására. A privatizált Malév az elmúlt három évben jelentős adósságot halmozott fel. Tartozik a magyar költségvetésnek 19 milliárd forinttal – kérdés, hogy az adóhatósági ellenőrzéseken hogy nem akadt fenn a már nem állami tulajdonú vállalat. Tartozik a kisebbségi tulajdonosának, a Vnyesekonombanknak 28 milliárd forinttal. Ezt az adósságot még az Abramovics testvérek, a privatizált cég első tulajdonosai hozták össze, akik az orosz állami banktól kaptak hitelt a magyar cég működtetésére. Emellett a Malév nem fizetett számos szolgáltatójának, így jelentős tartozásai keletkeztek a Budapest Airport felé is. A legutóbb nyilvánosan megjelent szám tízmilliárd forintról szólt.
A Malév adósságállománya azonban nem csak pénzbeli elkötelezettségeket jelent. A cégnek számos üzletrészét kellett eladnia az utóbbi években azért, hogy készpénzhez jusson. Közéjük tartozik a cég földi kiszolgálóegysége, a Ground Handling Földi Kiszolgáló Zrt., amelyet a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. vett meg 1,5 milliárd forintért, de a légicég gépkarbantartó leányát, az Aeroplex Kft.-t is elzálogosították a Budapest Airport Zrt. adósságainak fejében, s meg kellett válnia a Lufthansa Technikben birtokolt 15 százalékos tulajdonrészétől is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.