A közösségi közlekedés átalakításába külső erőket is bevont a kormány, többek közt Bajnai Gordon korábbi cége, a Wallis és a BKV-ügyekben elhíresült AAM Vezetői Tanácsadó szakértőit.
A pályabesorolásról szóló rendeletet politikai okokból április 26-án, a választások második fordulója után adják ki – rendelkezett a miniszterelnök. A Státuszriport – a helyközi közösségi közlekedés átalakítása címet viselő szakminisztériumi dokumentum azért bánik olyan szőrmentén a vasúthálózat besorolásával, mert az egyes vonalak kategóriákba sorolása mintegy ötven viszonylat állami finanszírozásának a megszűnését jelentheti. A rendelet négy kategóriába osztja a hálózatot. Az országos és regionális megrendelésű vonalakon túl különbséget tesz országos és regionális finanszírozásúak között is. Az utóbbi besorolás azt jelenti, hogy az érintett vonal nem kap központi finanszírozást, vagyis ha a régió nem képes tovább fenntartani, az a működtetés leállását eredményezi. Lapunk értesülései szerint a minisztériumban úgy számolnak, hogy a költségek mintegy 20 százalékát takarítják meg a régiós átsorolással. Tekintve, hogy a korábban lezárt vonalakon állagmegóvás címén leszerelték a biztosítóberendezéseket, valamint hogy a valószínűleg márciusban elfogadásra kerülő nyári menetrendben már számos további vonalon nem számolnak személyforgalommal, szakértőink úgy ítélik meg, hogy a Bajnai-kormány igyekszik a következő adminisztráció számára lehetetlenné tenni a korábbi állapot visszaállítását.
*
A Státuszriport egyéb érdekességekkel is szolgál. A helyközi közösségi közlekedés átalakítása projekt elkészítésére külső erőket is bevont a közlekedési miniszter. Hónig Péter korábbi munkaadóját, az AAM Vezetői Tanácsadót kérte meg, hogy a MÁV könyvvizsgálójának kiválasztásában segítsen. A minisztériumi munkában Suri József, az AAM működési igazgatója, Hónig régi kollégája vett részt. A vasúttársaság zűrös ingatlan-nyilvántartásának elemzésére Báthory Balázst, a Wallis Ingatlan Zrt. egyik vezetőjét kérték fel. Ismert, hogy Bajnai Gordon miniszterelnök 2006-ig vezetője és részvényese is volt a Wallisnak. Magát a Státusriportot is külsős készítette: Murányi Szilvia, az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadója.
Lapunk kérdéssel fordult az ügyben a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumhoz (KHEM), azonban lapzártánkig nem kaptunk választ.
Eközben a KHEM véglegesítette a személyszállító vasúttársaságok közszolgáltatási szerződéseit. A MÁV-Start Zrt. és a GYSEV Zrt. 2010 és 2012 közötti időszakra szóló közszolgáltatási szerződései hároméves időtávban keret jelleggel – azaz részletesen nem – tartalmazzák az országos jelentőségű és a regionális vasúti személyszállítási közszolgáltatások megrendelésének részleteit. A vasúttársaságokkal kötendő hároméves közszolgáltatási szerződések pénzügyminiszteri ellenjegyzésre várnak. A GYSEV szerződését a társaság február végi közgyűlésének jóváhagyása léptetheti életbe. Megjelent a szerződések pénzügyi fedezetének jelentős részét megalapozó jogszabály is. Január végétől új alapító okirat szabályozza a MÁV működését, s a változásokkal bővül a tulajdonosi jogokat gyakorló szakminiszter hatásköre. A vasúttársaság tulajdonában álló tíz nagyobb gazdasági társaság – köztük a MÁV-Start, MÁV-Gépészet és MÁV-Trakció – vezető tisztségviselőinek, felügyelőbizottsági tagjainak megválasztása, alapító okiratának, társasági szerződésének elfogadása, módosítása, üzleti tervének és éves beszámolójának elfogadása ezután csak a miniszter egyetértésével lehetséges. Az új alapító okirat bővíti az igazgatóság döntési jogköreit, elsősorban az értékhatárhoz kötött jogügyletek alsó határának eltörlésével – korábban ez jellemzően félmilliárd forint volt. Ezzel párhuzamosan szűkül az elnök-vezérigazgató és a vezérigazgató-helyettesek hatásköre. Módosul a vezető testületek létszáma is, az igazgatóság a korábbi három-hét helyett öt, a felügyelőbizottság az eddigi kilenc-tizenöt helyett hat taggal működik.
Érvénytelen. Eredménytelennek nyilvánította a MÁV-Start Zrt. az 1,5 milliárd forint utasokkal szembeni követelésének értékesítésére kiírt közbeszerzést, mert a részvételi szakaszban kizárólag érvénytelen jelentkezéseket nyújtottak be – olvasható a legutóbbi Közbeszerzési Értesítőben. A MÁV-Start a közbeszerzési eljárást ugyanebben a tárgyban a közeljövőben ismét kiírja – tájékoztatta az MTI-t a személyszállító vasúttársaság.