Ötven mellékvonal leáll

További jelentős vonalbezárásra készül a kormány, azonban az erre vonatkozó kormányrendeletet csak a választások másnapján kívánja nyilvánosságra hozni – derül ki egy lapunk birtokába került minisztériumi jelentésből.

2010. 02. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közösségi közlekedés átalakításába külső erőket is bevont a kormány, többek közt Bajnai Gordon korábbi cége, a Wallis és a BKV-ügyekben elhíresült AAM Vezetői Tanácsadó szakértőit.
A pályabesorolásról szóló rendeletet politikai okokból április 26-án, a választások második fordulója után adják ki – rendelkezett a miniszterelnök. A Státuszriport – a helyközi közösségi közlekedés átalakítása címet viselő szakminisztériumi dokumentum azért bánik olyan szőrmentén a vasúthálózat besorolásával, mert az egyes vonalak kategóriákba sorolása mintegy ötven viszonylat állami finanszírozásának a megszűnését jelentheti. A rendelet négy kategóriába osztja a hálózatot. Az országos és regionális megrendelésű vonalakon túl különbséget tesz országos és regionális finanszírozásúak között is. Az utóbbi besorolás azt jelenti, hogy az érintett vonal nem kap központi finanszírozást, vagyis ha a régió nem képes tovább fenntartani, az a működtetés leállását eredményezi. Lapunk értesülései szerint a minisztériumban úgy számolnak, hogy a költségek mintegy 20 százalékát takarítják meg a régiós átsorolással. Tekintve, hogy a korábban lezárt vonalakon állagmegóvás címén leszerelték a biztosítóberendezéseket, valamint hogy a valószínűleg márciusban elfogadásra kerülő nyári menetrendben már számos további vonalon nem számolnak személyforgalommal, szakértőink úgy ítélik meg, hogy a Bajnai-kormány igyekszik a következő adminisztráció számára lehetetlenné tenni a korábbi állapot visszaállítását.

*

A Státuszriport egyéb érdekességekkel is szolgál. A helyközi közösségi közlekedés átalakítása projekt elkészítésére külső erőket is bevont a közlekedési miniszter. Hónig Péter korábbi munkaadóját, az AAM Vezetői Tanácsadót kérte meg, hogy a MÁV könyvvizsgálójának kiválasztásában segítsen. A minisztériumi munkában Suri József, az AAM működési igazgatója, Hónig régi kollégája vett részt. A vasúttársaság zűrös ingatlan-nyilvántartásának elemzésére Báthory Balázst, a Wallis Ingatlan Zrt. egyik vezetőjét kérték fel. Ismert, hogy Bajnai Gordon miniszterelnök 2006-ig vezetője és részvényese is volt a Wallisnak. Magát a Státusriportot is külsős készítette: Murányi Szilvia, az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadója.
Lapunk kérdéssel fordult az ügyben a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumhoz (KHEM), azonban lapzártánkig nem kaptunk választ.
Eközben a KHEM véglegesítette a személyszállító vasúttársaságok közszolgáltatási szerződéseit. A MÁV-Start Zrt. és a GYSEV Zrt. 2010 és 2012 közötti időszakra szóló közszolgáltatási szerződései hároméves időtávban keret jelleggel – azaz részletesen nem – tartalmazzák az országos jelentőségű és a regionális vasúti személyszállítási közszolgáltatások megrendelésének részleteit. A vasúttársaságokkal kötendő hároméves közszolgáltatási szerződések pénzügyminiszteri ellenjegyzésre várnak. A GYSEV szerződését a társaság február végi közgyűlésének jóváhagyása léptetheti életbe. Megjelent a szerződések pénzügyi fedezetének jelentős részét megalapozó jogszabály is. Január végétől új alapító okirat szabályozza a MÁV működését, s a változásokkal bővül a tulajdonosi jogokat gyakorló szakminiszter hatásköre. A vasúttársaság tulajdonában álló tíz nagyobb gazdasági társaság – köztük a MÁV-Start, MÁV-Gépészet és MÁV-Trakció – vezető tisztségviselőinek, felügyelőbizottsági tagjainak megválasztása, alapító okiratának, társasági szerződésének elfogadása, módosítása, üzleti tervének és éves beszámolójának elfogadása ezután csak a miniszter egyetértésével lehetséges. Az új alapító okirat bővíti az igazgatóság döntési jogköreit, elsősorban az értékhatárhoz kötött jogügyletek alsó határának eltörlésével – korábban ez jellemzően félmilliárd forint volt. Ezzel párhuzamosan szűkül az elnök-vezérigazgató és a vezérigazgató-helyettesek hatásköre. Módosul a vezető testületek létszáma is, az igazgatóság a korábbi három-hét helyett öt, a felügyelőbizottság az eddigi kilenc-tizenöt helyett hat taggal működik.

Érvénytelen. Eredménytelennek nyilvánította a MÁV-Start Zrt. az 1,5 milliárd forint utasokkal szembeni követelésének értékesítésére kiírt közbeszerzést, mert a részvételi szakaszban kizárólag érvénytelen jelentkezéseket nyújtottak be – olvasható a legutóbbi Közbeszerzési Értesítőben. A MÁV-Start a közbeszerzési eljárást ugyanebben a tárgyban a közeljövőben ismét kiírja – tájékoztatta az MTI-t a személyszállító vasúttársaság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.