Szárnyaszegetté vált a Malév

Több mint egy éve nem jut dűlőre a magyar és az orosz kormány a rosszul sikerült privatizáció miatt jelenleg gazdátlannak tűnő nemzeti légitársaság ügyében. Vélhetően az orosz félre kívánunk nyomást gyakorolni azzal, hogy az állami vagyonkezelő tegnap úgy döntött: megkísérli lehívni a privatizáció során kikötött 32 millió eurós bankgaranciát.

2010. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fabatkát sem ér a kormánycáfolat

A kormány egyáltalán nem tervezi, hogy újabb vasútvonalakat zár be nyártól – közölte Hónig Péter. A közlekedési miniszter arra a lapunkban tegnap megjelent cikkre reagált, amely szerint újabb jelentős vonalbezárásokra készül a kormány, de az erről szóló kormányrendeletet csak a választások másnapján hozná nyilvánosságra. A vonalbesorolásról szóló kormányrendelet a tavalyi vonalbezárási döntések utólagos technikai rendezéséről szól – állította közleményében Szollár Domokos kormányszóvivő. Szó sincs benne arról, hogy újabb mellékvonalakon szünetelne a vasúti közlekedés. A rendelet kihirdetése pedig teljesen független a választások időpontjától. A lapunk által ismertetett dokumentum – a közlekedési minisztérium státuszriportja, amely Bajnai Gordonra hivatkozik a rendelet kihirdetésének elhalasztásáról – nem a Miniszterelnöki Hivatalban készült, bizonygatja a szóvivő.
Fónagy János tegnap bejelentette, a Fidesz felszólítja a kormányt, hogy álljon el az újabb vonalbezárási tervektől, és ne akadályozza meg a következő kormányt abban, hogy újraindítsa a személyszállítási közlekedést. Az országgyűlési képviselő emlékeztetett arra, hogy a tavaly ősszel elfogadott vasúttörvény módosításának hatására az országos vasúthálózatot több kategóriába sorolták be. Az országos megrendelésű és az országos jelentőségű vasútvonalak költségeit a központi költségvetés fedezi. A többi, mintegy 3600 kilométer regionális vasútvonalon vagy megrendelik a személyközlekedést, vagy nem. Fónagy János közölte: az az összeg, amit a kormány feloszt az országos megrendelésű vonalak között, kihagyja mindazokat a vonalakat, amelyek nem esnek bele ebbe a kategóriába. – Ez mintegy ötven vasútvonalat jelent – tette hozzá. Mint fogalmazott, fabatkát sem ér az, hogy a kormányszóvivő tagadta a vonalbezárásokat, mivel a közlekedési minisztérium elismerte annak a dokumentumnak a létezését, amelyben leírják a terveket.
Lapunk tegnapi számában ismertettük a közlekedési tárca a helyközi közlekedés átalakítása című státuszriportját. Ebben olvasható, hogy „Miniszterelnök úr, politikai okokból, annak érdekében, hogy ne legyen választási kampánytéma, úgy döntött, hogy a pályabesorolásról szóló rendelet április 26-án, a választások második fordulója után kerüljön kiadásra.” Ugyanitt azt írtuk, a státuszriportból kiderült, Suri József, az AAM, Báthory Balázs pedig a Wallis Ingatlan munkatársaként adott tanácsokat a közlekedési tárcának. Az érintett cégek tegnap közölték, hogy az említett személyek már hosszabb idő óta nem a munkatársaik.


Ellentétesek a magyar és az uniós joggal az orosz fél egyes, a Malév helyzetének rendezésére tett javaslatai, ezért nem született még megállapodás a cég jövőjéről – közölte tegnap a Pénzügyminisztérium. Hogy milyen konkrét javaslatokról van szó, azt a tárca közleménye homályban hagyja. Csak sejteni lehet, hogy az oroszok azt várják, a magyar kormány is tegyen még pénzt a légitársaságba. Sajtóértesülések szerint elképzelhető, hogy az orosz fél a jelenleginél kisebb tulajdonrészt tartana meg, s a Malév újra állami tulajdonba kerülne.
A Malév Vagyonkezelő Kft.-nek a Vnyesekonombankkal szemben azonnal meg kell tennie a szükséges intézkedéseket a tavaly április 9-én lehívott 32 millió euró hiteltörlesztési bankgarancia érvényesítése érdekében – döntött tegnap a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT). Az NVT felkérte a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. vezérigazgatóját, alapítói határozatban utasítsa a Malév Vagyonkezelő Kft.-t, hogy február 26-ig, a társaság következő közgyűléséig ne kezdeményezze a Malév Zrt.-vel szemben fennálló igényének érvényesítését. Ezzel szemben kezdeményezze az Airbridge Zrt.-vel szemben fennálló követelésének érvényesítését. A bankgarancia lehívásának teljesítésére két hétig várunk, utána jogi lépéseket kezdeményez a kormány. Szollár Domokos kormányszóvivő kérdésre válaszolva azt mondta, nincs veszélyben a Malév napi működése, a következő közgyűlésen megszülethetnek a szükséges döntések.
Emlékezetes, hogy az MNV tavaly április 9-én lehívta a teljes bankgaranciát, ám az nem érkezett meg, később pedig a pénzügyminiszter határozatára felfüggesztették a pénz behajtását. A tegnapelőttre összehívott közgyűlésen nem született megállapodás az orosz fél és a magyar állam között a Malév tőke- és tulajdonosi helyzetének rendezéséről. A Malév igazgatósága ezért ismételten összehívta a légitársaság közgyűlését február 26-ra. A Vnyesekonombank kisebbségi és Költő Magdolna magyar magánszemély többségi tulajdonában lévő Airbridge Zrt. a Malév közel százszázaléknyi részvényének birtokosa. Az orosz bank a privatizáció során vállalt bankgaranciát a vevő, Borisz Abramovics orosz üzletember felé, akitől a hitelek fejében a Vnyesekonombank átvette az AirBridge kisebbségi részvénypakettjét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.