Toplistás szennyezők Somogyban

A Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség nemrég kiadta a Somogy megyei környezetszennyezők listáját. A dokumentumból kiderül, hogy még a legkevésbé szennyezett levegőjű térségben, a Balaton és a Dráva között is találkozott károkozó üzemekkel a hatóság. A cégek a bírságok hatására kénytelenek voltak korszerűsíteni.

2010. 02. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kaposvárott a legnagyobb lakótelepek melegét biztosító Béke-Füredi Fűtőmű, az Energo-Holding Kft., és a répafeldolgozás időszakában a Magyar Cukor Zrt. egyetlen hazai gyára, a kaposvári szerepel a 2008. évi állapotokat tükröző légszennyezési lista élén. A szilárd (nem toxikus) kibocsátás terén a faipari és gabonaszárítási technológiákkal van a legtöbb baj, közülük elsősorban a Csurgó Faipari Kft.-nél használt berendezésekkel – hangzott el a Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség kaposvári sajtótájékoztatóján.
A hatóság észrevételei számos intézkedésre késztették a környezetszennyezőket, a helyzet azonban még korántsem rózsás. A kaposvári Béke-Füredi Futóművet üzemeltető önkormányzati szolgáltató cég igazgatója, Komáromi Attila elmondta: azzal is csökkentették a szén-monoxid-kibocsátást, hogy a város több, alacsony kéményű kazánházát kiváltották egy olyan alacsony kibocsátású, harminc méternél magasabb kéményű fűtőművel, amelynek gázmotorjai a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is megfelelnek. A cégükkel üzleti kapcsolatban álló Energo-Holding és az E-ON is korszerűsítette gázfűtési rendszerét, és orvosolva a lakossági panaszokat, zajcsillapító berendezést helyeztek el a fűtőműben.
Volt foganatja a felügyelőség szigorának Csurgón is. Keszerice Jenő, a kisváros Faipari Kft.-jének ügyvezetője lapunkat arról tájékoztatta: 2008-ban kicserélték a bírságolást eredményező légszennyező kazánokat uniós szabvány szerinti fatüzelésűekre, és már az ugyancsak jelentős légszennyezést okozó fűrészpor kezelése is zárt rendszerben történik.
A legjelentősebb környezetvédelmi beruházást a Kaposvári Cukorgyárban hajtották végre. A korábban sok tíz milliós bírságokkal sújtott élelmiszerüzemben két éve állították rendszerbe azt az 1,7 milliárd forintos beruházást igénylő biogázüzemet, amely répaszeletek feldolgozásával állít elő fűtési energiát.
Szeles Zoltántól, a cukorgyár operatív igazgatójától megtudtuk: a földgázszükségletük felét kiváltó biogázüzem szén-dioxid-kibocsátása jóval a határérték alatt van. A múlt évi környezetvédelmi jelentésük ugyan még nem készült el, de reméli: a harmadik évébe lépő biogázüzem nem okoz csalódást.
Somogyban vannak olyan szennyvíztelep-üzemeltető cégek, amelyeknek időnként többmilliós bírságot kellett fizetniük. A siófoki székhelyű DRV Zrt. nagyatádi szennyvíztelepét például 2006-ban huszonegy-, 2007-ben húsz-, a múlt évben pedig csaknem harmincmillió forint bírsággal sújtotta a környezetvédelmi hatóság.
Dél-Somogy legjelentősebb városában elsősorban a konzervgyár „gondoskodik” rendkívüli vízszennyezésről, de a COATS Hungary Kft. nagyatádi cérnagyára is fizetett már évi három–öt millió forintos bírságot.
A DRV Zrt. nem cáfolja, hogy a hatalmas mennyiségű szennyező anyag a cégnél keletkezik, ám hangsúlyozták: a regionális vízmű nem kibocsátó, hanem ártalmatlanító. A szennyvíziszapot Somogyban egy kivételtől eltekintve komposztálják, majd mezőgazdasági hasznosításra továbbadják. Ami Jankó Gábor, a társaság kommunikációs vezetője szerint számtalan környezetmegóvási előnnyel jár, szemben a műtrágyákkal. A
megye veszélyeshulladék-mennyiségét 2008-ban a MÁV Zrt. telephelyein a kármentesítési munkákból keletkező, együttesen 6657 tonna föld és kő növelte. Ez utóbbi a megyében keletkezett összes veszélyes hulladék 59 százalékát teszi ki. A vasúttársaság kommunikációs igazgatósága lapunk megkeresésére közölte: a MÁV Kaposvárott és Nagyatádon is végzett olajszennyezéses talajt érintő kármentesítési munkálatokat, arról azonban nem adtak információt, ezzel mennyi hulladékot sikerült elszállítani. A társaság ugyanakkor közölte: elkezdett egy olajfeladókút-telepítési programot, hogy a mozdonyok üzemanyaggal való feltöltésekor elkerüljék a talaj szennyeződését.
Az állami vasúttársaság mellett Somogyban a Mol Nyrt. „jeleskedett” környezetszennyezéssel. A nemzeti olajtársaság a barcsi vasúti kőolaj töltő és lefejtő telephelyén másfél éve hagyott maga után 589 tonna veszélyes hulladékot. Ezzel kapcsolatban Bacsur György, a vasúttársaság szakértője lapunknak elmondta: a veszélyes hulladék egy 2008-ban történt barcsi tartálycsere során keletkezett. A szennyezett földet a Mol szerződéses partnere a marcali telephelyre szállította, és ott ártalmatlanították.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.