Másodszor is érvénytelennek nyilvánította a Volánbusz Zrt. az Alfa Busz Kereskedelmi Kft. ajánlatát az autóbuszok beszerzésére kiírt pályázaton. Az állami tulajdonú közlekedési cég olyan igazolásokat kért a pályázótól, amelyek alapján megállapítható lett volna, hogy az autóbuszok kanyarodási képessége megfelel-e az előírásoknak. Csakhogy a vitatott műszaki tulajdonság épp az, amelynek a leminősítését a Közbeszerzési Döntőbizottság decemberi döntésekor nem fogadta el. A Volánbusz így ugyanabban az eljárásban másodszor zárta ki ugyanazért az Alfa Buszt. Ez nyilvánvalóan jogellenes – állította lapunk kérdésére Mogyoróssy Tibor, a buszgyártó cég tulajdonosa.
A Volánbusz összesen hatvan darab alacsony padlós autóbusz és 15 darab luxusbusz beszerzésére, valamint további negyven darab buszra írt ki tavaly márciusban tárgyalásos közbeszerzési eljárást. Később a luxusbuszok beszerzésére vonatkozó eljárást eredménytelennek nyilvánította a kiíró. A pályázatról már annak kezdetekor kizárták az Alfa Buszt, mert egyes buszok fordulékonyságát nem találták megfelelőnek. Így az érvényes ajánlatot benyújtók közül a Volánbusz értékelési szempontjai alapján a Xiamen King Long ajánlata volt a legkedvezőbb, a második helyen pedig a cseh VIKO s.r.o. végzett. A tavaly november 20-i eredményhirdetést követően az Alfa Busz jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz a közbeszerzési eljárási döntés ellen. A döntőbizottság január 8-án megsemmisítette az ajánlatkérő döntését és hárommillió forintos bírságot vetett ki. A Volánbusznak a nyertessel egy hónapon belül szerződést kellett volna kötnie. Ehelyett újabb dokumentumokat kért a pályázótól, majd miután az Alfa Busz a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatára hivatkozva ezt megtagadta, érvénytelenné nyilvánította a pályázatát.
A Volánbusz mostani döntésének indokolásában ugyanazt a kifogást jelölte meg, amely miatt az előző fordulóban zárta ki az Alfa Buszt – mondta lapunk kérdésére Mogyoróssy Tibor. A nem megfelelő fordulékonyságot azonban már akkor alaptalannak minősítette a Magyar Buszgyártók Szövetsége, amelynek álláspontja szerint az Alfa Busz ajánlata műszaki paramétereiben s árával is kedvezőbb volt a tender győztesének ajánlatánál. A kiíró másik kifogása a járófelület nagyságára vonatkozott – mondta a cégvezető. A Volánbusz azt állítja, hogy a székesfehérvári gyártó ajánlatában szereplő méret és az ebből kiszámolható férőhely száma kevesebb, mint amit korábbi dokumentumaiban megadott. Ez egyszerűen nem felel meg az igazságnak – jelentette ki Mogyoróssy Tibor. A Volánbusz lépése nyilvánvalóan arra irányul, hogy elodázza a végső döntést, és ezzel ellehetetlenítse a székesfehérvári gyárat, mert így annak dolgozói hosszabb időre munka nélkül maradhatnak. Az Alfa Busz ennek ellenére nem adja fel, fellebbez a döntés ellen – mondta a cég tulajdonosa.
A gyártulajdonos a küldöttség tagjaként a napokban együtt utazott Egyiptomba a miniszterelnökkel és a gazdasági miniszterrel. Mogyoróssy Tibor szerint mindkét kormánytag hitetlenkedve hallgatta az állami tulajdonú vállalat közbeszerzési eljárásáról szóló történetet. Elmondásuk szerint nem tudtak az esetről, nem értesültek róla, hogy a Volánbusz a magyar gyártmányú jármű helyett kínait minősített nyertesnek a pályázaton.
Feltámadó ikarus Heteken belül megkaphatja a gyártáshoz szükséges engedélyeket az új Ikarus autóbuszcsalád – írja a Figyelő. Egy Auto Rad Controlle Kft. nevű cég kezd Ikarus névvel buszgyártásba, közösen a márkatulajdonossal. A hetilap cikke szerint Mátyásföldön, abban az ipari parkban fogják gyártani, ahol a márka híres fővárosi üzeme, az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár is működött. Ám ezeknek a járműveknek az emblémán kívül már nem sok közük lesz a hajdani „szárnyas” buszokhoz. A típusok gyártására és értékesítésére a szigethalmi Auto Rad Controlle (ARC) Kft. és az Ikarusbus Kft. 2009 szeptemberében hozott létre egy ötmillió forint jegyzett tőkéjű céget, a Magyar Autóbuszgyártó Kft.-t. Az ARC-t még 1989-ben alapította a Csepel Autógyár és egy gépjárműjavító kisszövetkezet, főleg az Ikarus és más márkák alkatrész-kereskedelmére, buszok felújítására.
Tömegkarambol az M7-esen Székesfehérvárnál