Volán: a kínai buszok állnak nyerésre

Ugyanazért zárta ki a 60 + 40 autóbusz szállítására kiírt tenderéről a Volánbusz az Alfa Buszt, amiért a Közbeszerzési Döntőbizottság korábban már megbírságolta a kiíró állami vállalatot. A befutó helyen így most ismét egy kínai gyártó terméke áll. Az Alfa Busz azonban nem hagyja annyiban.

2010. 02. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Másodszor is érvénytelennek nyilvánította a Volánbusz Zrt. az Alfa Busz Kereskedelmi Kft. ajánlatát az autóbuszok beszerzésére kiírt pályázaton. Az állami tulajdonú közlekedési cég olyan igazolásokat kért a pályázótól, amelyek alapján megállapítható lett volna, hogy az autóbuszok kanyarodási képessége megfelel-e az előírásoknak. Csakhogy a vitatott műszaki tulajdonság épp az, amelynek a leminősítését a Közbeszerzési Döntőbizottság decemberi döntésekor nem fogadta el. A Volánbusz így ugyanabban az eljárásban másodszor zárta ki ugyanazért az Alfa Buszt. Ez nyilvánvalóan jogellenes – állította lapunk kérdésére Mogyoróssy Tibor, a buszgyártó cég tulajdonosa.
A Volánbusz összesen hatvan darab alacsony padlós autóbusz és 15 darab luxusbusz beszerzésére, valamint további negyven darab buszra írt ki tavaly márciusban tárgyalásos közbeszerzési eljárást. Később a luxusbuszok beszerzésére vonatkozó eljárást eredménytelennek nyilvánította a kiíró. A pályázatról már annak kezdetekor kizárták az Alfa Buszt, mert egyes buszok fordulékonyságát nem találták megfelelőnek. Így az érvényes ajánlatot benyújtók közül a Volánbusz értékelési szempontjai alapján a Xiamen King Long ajánlata volt a legkedvezőbb, a második helyen pedig a cseh VIKO s.r.o. végzett. A tavaly november 20-i eredményhirdetést követően az Alfa Busz jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz a közbeszerzési eljárási döntés ellen. A döntőbizottság január 8-án megsemmisítette az ajánlatkérő döntését és hárommillió forintos bírságot vetett ki. A Volánbusznak a nyertessel egy hónapon belül szerződést kellett volna kötnie. Ehelyett újabb dokumentumokat kért a pályázótól, majd miután az Alfa Busz a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatára hivatkozva ezt megtagadta, érvénytelenné nyilvánította a pályázatát.
A Volánbusz mostani döntésének indokolásában ugyanazt a kifogást jelölte meg, amely miatt az előző fordulóban zárta ki az Alfa Buszt – mondta lapunk kérdésére Mogyoróssy Tibor. A nem megfelelő fordulékonyságot azonban már akkor alaptalannak minősítette a Magyar Buszgyártók Szövetsége, amelynek álláspontja szerint az Alfa Busz ajánlata műszaki paramétereiben s árával is kedvezőbb volt a tender győztesének ajánlatánál. A kiíró másik kifogása a járófelület nagyságára vonatkozott – mondta a cégvezető. A Volánbusz azt állítja, hogy a székesfehérvári gyártó ajánlatában szereplő méret és az ebből kiszámolható férőhely száma kevesebb, mint amit korábbi dokumentumaiban megadott. Ez egyszerűen nem felel meg az igazságnak – jelentette ki Mogyoróssy Tibor. A Volánbusz lépése nyilvánvalóan arra irányul, hogy elodázza a végső döntést, és ezzel ellehetetlenítse a székesfehérvári gyárat, mert így annak dolgozói hosszabb időre munka nélkül maradhatnak. Az Alfa Busz ennek ellenére nem adja fel, fellebbez a döntés ellen – mondta a cég tulajdonosa.
A gyártulajdonos a küldöttség tagjaként a napokban együtt utazott Egyiptomba a miniszterelnökkel és a gazdasági miniszterrel. Mogyoróssy Tibor szerint mindkét kormánytag hitetlenkedve hallgatta az állami tulajdonú vállalat közbeszerzési eljárásáról szóló történetet. Elmondásuk szerint nem tudtak az esetről, nem értesültek róla, hogy a Volánbusz a magyar gyártmányú jármű helyett kínait minősített nyertesnek a pályázaton.

Feltámadó ikarus Heteken belül megkaphatja a gyártáshoz szükséges engedélyeket az új Ikarus autóbuszcsalád – írja a Figyelő. Egy Auto Rad Controlle Kft. nevű cég kezd Ikarus névvel buszgyártásba, közösen a márkatulajdonossal. A hetilap cikke szerint Mátyásföldön, abban az ipari parkban fogják gyártani, ahol a márka híres fővárosi üzeme, az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár is működött. Ám ezeknek a járműveknek az emblémán kívül már nem sok közük lesz a hajdani „szárnyas” buszokhoz. A típusok gyártására és értékesítésére a szigethalmi Auto Rad Controlle (ARC) Kft. és az Ikarusbus Kft. 2009 szeptemberében hozott létre egy ötmillió forint jegyzett tőkéjű céget, a Magyar Autóbuszgyártó Kft.-t. Az ARC-t még 1989-ben alapította a Csepel Autógyár és egy gépjárműjavító kisszövetkezet, főleg az Ikarus és más márkák alkatrész-kereskedelmére, buszok felújítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.