A tehervasút Trianonja fenyeget

Felosztották egymás közt a magyar vasúti fuvarpiacot az osztrák, szlovák és román vasúttársaságok. Magyar mozdony csak nagy nehézségek árán lépheti át a határokat, miközben a Nemzeti Közlekedési Hatóság gyengesége következtében a külföldi vasúti szolgáltatók szabadon dolgozhatnak nálunk.

2010. 03. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly felzúdulást okozott vasúti berkekben az a tavaly decemberben történt eset, amikor egy szlovák magánvasút szerelvénye Devecsernél elszabadult. A felügyelet nélkül maradt két mozdonyt és tucatnyi kocsit nyolc kilométeres autós üldözés után sikerült befogni. A vasúthatóságnak komoly büntetést kellett kiszabnia a vétkes vállalkozásra, ám kérdésünket, hogy ez megtörtént-e, másfél hét alatt sem sikerült megválaszolnia a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH). Mindezt annak illusztrálására közöljük, hogy a magyar vasúthatóság több piaci forrásunk egybehangzó állítása szerint a működésképtelenség közelében van. Ennek következménye az is, hogy a külföldi magánvasutak különösebb adminisztratív akadályok nélkül vállalhatnak munkát hazánkban, miközben a magyar vállalkozások alig tudják átlépni a határokat.
A magyar állami vasúttársaság vontatási leányának, a MÁV- Trakciónak az igazgatója, Márkus Imre egy szakmai rendezvényen elmondta, nyugati irányban azért vagyunk hátrányban, mert folyamatos az osztrák vasút térnyerése, a tőkeerős állam felvásárolja a versenytársakat. Romániában azért nincs sok esélyünk, mert az osztrák vasút révén a MÁV Cargóval járnak be Magyarországra a román mozdonyok. A magyar vontatók ellenben csak a kishatárforgalomban jutnak ki. Az osztrák vasút romániai térnyerése miatt a távolsági forgalomban továbbra sem várható jelentős magyar részvétel. Szlovákia pedig kifejezetten adminisztratív belépési korlátokat szab a piacra belépni szándékozó magyar vasútnak. A szlovák hatóságok ragaszkodnak bizonyos hivatalos belépési dokumentumok meglétéhez, valamint, hogy a járművekre szereljenek fel különféle berendezéseket. Eközben a szlovák mozdonyok akadálytalanul bejöhetnek hazánkba. A magyar vasúttársaságok a többi szomszéd piac tekintetében sincsenek jobb helyzetben. Ukrajnában az orosz mintájú széles nyomtáv nem teszi lehetővé a belépést a piacra. Szerbiában a törvényi keretek akadályozzák külföldi szolgáltatók megjelenését. Horvátországban csupán kishatárforgalom van. Szlovéniában a pálya villamosítása, azaz 2012, 2013 után várható a magyarok piacra lépése.
A MÁV-Trakció a viszonosság elvére épít, azaz arra, hogy az érintett országok kölcsönösen tartsák be egymás előírásait, de tudatosan ne támasszanak egymásnak adminisztratív korlátokat azért, hogy a mozdonyok közlekedését akadályozzák – mondta el Márkus Imre. Uniós belépésünk előtt akadálytalanul átmehettek a magyar mozdonyok a szomszédos országokba. A MÁV vontatási leányvállalata értetlenül áll a mesterséges akadályok előtt, ami különösen azért furcsa, mert például Szlovákiával szemben a magyar vasúttársaság egyáltalán nem támaszt hasonló nehézségeket. A magyar érdek sikeres és hatékony képviseletéhez elengedhetetlen lenne, hogy a magyarországi hatóság határozottan lépjen fel – fejtegette Márkus Imre.
Ez utóbbi azonban az NKH elégtelen működése miatt nem valósul meg – közölték lapunkkal szakértők és piaci szereplők. Emlékezetes, hogy 2008 nyarán Szabó Pál akkori közlekedési miniszter egyetlen tollvonással szüntette meg a Magyar Vasúti Hivatalt, utódjának a közlekedési hatóságot jelölte ki. Az NKH azonban azóta sem tudta megfelelően átvenni a vasúthatósági feladatokat – mondta el lapunknak informátorunk. Az NKH állományába került vasúti szakemberek nem vertek gyökeret a hivatalban, a hatósági feladatokat ellátók között pedig akad megkörnyékezhető. Az egyik magán-vasúttársaság munkatársa szerint némi csúszópénzzel sok mindent el lehet intézni az NKH-nál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.