Komoly felzúdulást okozott vasúti berkekben az a tavaly decemberben történt eset, amikor egy szlovák magánvasút szerelvénye Devecsernél elszabadult. A felügyelet nélkül maradt két mozdonyt és tucatnyi kocsit nyolc kilométeres autós üldözés után sikerült befogni. A vasúthatóságnak komoly büntetést kellett kiszabnia a vétkes vállalkozásra, ám kérdésünket, hogy ez megtörtént-e, másfél hét alatt sem sikerült megválaszolnia a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH). Mindezt annak illusztrálására közöljük, hogy a magyar vasúthatóság több piaci forrásunk egybehangzó állítása szerint a működésképtelenség közelében van. Ennek következménye az is, hogy a külföldi magánvasutak különösebb adminisztratív akadályok nélkül vállalhatnak munkát hazánkban, miközben a magyar vállalkozások alig tudják átlépni a határokat.
A magyar állami vasúttársaság vontatási leányának, a MÁV- Trakciónak az igazgatója, Márkus Imre egy szakmai rendezvényen elmondta, nyugati irányban azért vagyunk hátrányban, mert folyamatos az osztrák vasút térnyerése, a tőkeerős állam felvásárolja a versenytársakat. Romániában azért nincs sok esélyünk, mert az osztrák vasút révén a MÁV Cargóval járnak be Magyarországra a román mozdonyok. A magyar vontatók ellenben csak a kishatárforgalomban jutnak ki. Az osztrák vasút romániai térnyerése miatt a távolsági forgalomban továbbra sem várható jelentős magyar részvétel. Szlovákia pedig kifejezetten adminisztratív belépési korlátokat szab a piacra belépni szándékozó magyar vasútnak. A szlovák hatóságok ragaszkodnak bizonyos hivatalos belépési dokumentumok meglétéhez, valamint, hogy a járművekre szereljenek fel különféle berendezéseket. Eközben a szlovák mozdonyok akadálytalanul bejöhetnek hazánkba. A magyar vasúttársaságok a többi szomszéd piac tekintetében sincsenek jobb helyzetben. Ukrajnában az orosz mintájú széles nyomtáv nem teszi lehetővé a belépést a piacra. Szerbiában a törvényi keretek akadályozzák külföldi szolgáltatók megjelenését. Horvátországban csupán kishatárforgalom van. Szlovéniában a pálya villamosítása, azaz 2012, 2013 után várható a magyarok piacra lépése.
A MÁV-Trakció a viszonosság elvére épít, azaz arra, hogy az érintett országok kölcsönösen tartsák be egymás előírásait, de tudatosan ne támasszanak egymásnak adminisztratív korlátokat azért, hogy a mozdonyok közlekedését akadályozzák – mondta el Márkus Imre. Uniós belépésünk előtt akadálytalanul átmehettek a magyar mozdonyok a szomszédos országokba. A MÁV vontatási leányvállalata értetlenül áll a mesterséges akadályok előtt, ami különösen azért furcsa, mert például Szlovákiával szemben a magyar vasúttársaság egyáltalán nem támaszt hasonló nehézségeket. A magyar érdek sikeres és hatékony képviseletéhez elengedhetetlen lenne, hogy a magyarországi hatóság határozottan lépjen fel – fejtegette Márkus Imre.
Ez utóbbi azonban az NKH elégtelen működése miatt nem valósul meg – közölték lapunkkal szakértők és piaci szereplők. Emlékezetes, hogy 2008 nyarán Szabó Pál akkori közlekedési miniszter egyetlen tollvonással szüntette meg a Magyar Vasúti Hivatalt, utódjának a közlekedési hatóságot jelölte ki. Az NKH azonban azóta sem tudta megfelelően átvenni a vasúthatósági feladatokat – mondta el lapunknak informátorunk. Az NKH állományába került vasúti szakemberek nem vertek gyökeret a hivatalban, a hatósági feladatokat ellátók között pedig akad megkörnyékezhető. Az egyik magán-vasúttársaság munkatársa szerint némi csúszópénzzel sok mindent el lehet intézni az NKH-nál.
Hozzád nyúlt a Péter? Fizikailag bántott - leleplező hangfelvétel Magyar Péterről