Drágán spórol a kormány a vasúton

Rövid távú költségvetési takarossági szempontok, illetve lobbiérdekek állnak a vasúti mellékvonalak szüneteltetése és a Volán-járatok ritkítása hátterében – állítja lapunknak egy szakértő. Egyesek szerint a közlekedési tárca forgalmi adatai torzítanak vagy egyszerűen hamisítványok.

2010. 03. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem nyughatnak a nagykunok. Próbapert indít a vasúti mellékvonaluk megmentéséért a karcagi kistérségi társulás a magyar állam és a MÁV ellen. Az úgynevezett 103-as, Karcag és Tiszafüred közt kanyargó mellékvonalat ugyanis jogsértő módon, a szakmai mérlegelést mellőzve ítélték szüneteltetésre december közepétől – nyilatkozta a próbapert kezdeményező kunmadarasi polgármester. Márki Sándor szerint megtévesztették az önkormányzatokat. Igaz, felajánlották nekik, üzemeltessék térségi vasútként a 103-ast. Csakhogy a fenntartás valódi költségeit nem közölte velük a MÁV.


Újra lejátszódhat a 2007-es vonalbezárási kálvária: a tavaly decemberben leállított mellékvonalak mentesítő autóbuszjáratai konganak az ürességtől, az érintett Volán-cégek a leállításukért lobbiznak – mondta lapunknak egy közlekedési szakértő. A szaktárca honlapján elérhető utasszámlálási adatokat nem szabad készpénznek venni – hangsúlyozta forrásunk. Egyfelől azért, mert a pillanatnyi forgalmat rögzítették. Nem derül ki, melyik utas honnan hová utazott, csupán az, hogy egy adott időpontban hányan tartózkodtak a szerelvényen. Másfelől a közlekedési tárcának az a nem titkolt célja, hogy kevesebb pénzt fordítson a közösségi közlekedésre. A rövid távú megtakarítási cél a közlekedési kormányzatnál felülírja a közszolgáltatás érdekét – mondta forrásunk. Korábban a hálózatnak biztosítania kellett, hogy az utas egy nap alatt eljusson az ország legtávolabbi csücskébe is. Ma azt sem garantálják, hogy a kistérségből a térségi központba és vissza megjárja az utat – fejtegette szakértőnk.
A vasútnál a működési költség szerkezete kevéssé érzékeny az utasok száma, azaz a menetjegybevétel tekintetében. Magyarul a vasúti szerelvény közlekedtetése nem kerül érezhetően többe vagy kevesebbe a vasúttársaságnak, ha tele vannak a kocsik, mintha üresen járnának. Más a helyzet a Volán-társaságok esetében, amelyek kevesebb állami menetdíj-kiegészítésből élnek, ugyanakkor a működési bevételük nagyobb részét teszi ki a jegyárbevétel. Számukra fontos adat, hogy hány fizető utas száll fel egy-egy járatra. Érthető, ha arra törekednek, minél több olyan járatot indíthassanak, amely tele van fizető utasokkal. A kistelepülésekre, zsákfalvakba azonban kénytelenek elvinni az embereket, hiszen számukra ezt a kormány a menetrend megrendelésével előírja. Annál szívesebben indítanak járatokat nagyvárosok és a főváros között – mellesleg ezzel a vasúti járatok utasait „rabolják” el. Emlékezetes, hogy a Zala Volán emelt szintű, mobilinternettel ellátott, internetes helyfoglalási rendszerrel megtámogatott Zalaegerszeg–Budapest járat indítását kérelmezte a közlekedési tárcától. Ez időben nagyjából egybeesett az OrangeWays bejelentkezésével, hasonló szolgáltatásra, autópályával elérhető városi célpontokra. Tavaly nyáron Hónig Péter bejelentette, nem engedélyezik a keményen lobbizó piaci szolgáltatónak, hogy a közszolgáltatással versengő buszjáratot indítson. A Zala Volán ezzel szemben ősszel megindíthatta emelt szintű autóbuszjáratát, amely egyébként lapunk értesülései szerint piaci siker lett.
Az Európai Unió alapelvei közé tartozik, hogy a kormányok csak olyan szolgáltatást rendelhetnek meg, amelyet ki is fizetnek. A magyar közlekedési kormányzat úgy kísérli meg a spórolást a költségeken, hogy csökkenti a megrendelést. Így a közszolgáltatás mérete, az ország lefedettsége zsugorodik. Ennek azonban az az eredménye, hogy a munkavállalók nehezebben vagy sehogy sem jutnak el a munkahelyükre. A munkából kieső keresők adóbefizetései ugyancsak hiányoznak majd a költségvetés bevételei közül. A közösségi közlekedésen megtakarított pénz többszöröse vész el a gazdaság rosszabb működésben – hangsúlyozta szakértőnk. A BKV-sztrájk napjai alatt jelentős többletköltség jelentkezett az állami közfeladatot ellátó intézményeknél, például a kórházaknál. Ez jó példa arra, hogy a közösségi közlekedés működése közvetlenül befolyásolja a gazdaság működését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.