Forró krumpli a hazai légitársaság

Nem született megállapodás lapzártánkig a magyar és az orosz kormány képviselői között a Malév tulajdonlásáról. Lapunk értesülése szerint, ha létre is jön új egyezség, az csak a választásokig segíti ki a légitársaságot.

2010. 03. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többször felfüggesztették tegnap a Malév rendkívüli közgyűlését, de lapzártánkig nem született megállapodás a súlyosan eladósodott légitársaság tulajdoni szerkezetének átalakításáról. Értesüléseink szerint bármi is lesz a megoldás, csak átmeneti lehet: az orosz fél tudja, hogy rövidesen új magyar tárgyalópartnerrel kell megegyeznie a Malév működtetéséről. A jelenlegi magyar adminisztráció pedig nem vállalja fel a választások előtt a nemzeti légitársaság csődbevitelét. Tovább árnyalja a képet, hogy a Malévet birtokló AirBridge Zrt. többségi tulajdonosa papíron Költő Magdolna magyar állampolgár – az ő szerepvállalása teszi lehetővé, hogy a légitársaság megfeleljen az EU követelményeinek. Költő Magdolna azonban nem rendelkezik olyan vagyonnal, ami indokolná szerepét, vagyis stróman. Bizalmi ember, a Gyurcsány–Veres-tengely megbízottja. Költő Magdolna férje Szabó András, a GYSEV Zrt. vasúttársaság elnöke. Piaci hírek szerint Szabónak fontos informális szerepe volt a MÁV Cargo privatizációjában, valamint a Geuronet Bt. és Gulya András kétmilliárdos sikerdíjhoz juttatásában.
Emlékezetes, hogy a Malévet a 2007. januári privatizáció során az AirBridge Zrt. vásárolta meg. A valódi döntéshozói hatalom az orosz Abramovics ikrek kezébe került. Az új tulajdonos eladósította a céget, valamint sok vagyonelemet eladott vagy kimentett belőle, majd tönkrement, s kisebbségi tulajdonrésze a legnagyobb hitelező, az orosz állami Vnyesekonombank kezébe került.
A sikertelen privatizáció következtében előállt helyzetben a magyar és az orosz kormány közösen igyekezett megoldást találni a cég megmentésére, ám erre mind a mai napig nem került sor. Ennek több oka van. Az egyik, hogy a Malév működése a privatizáció óta is minden évben veszteséget termel. A folyamatosan veszteséges működés következtében a Malév jelentős adósságállományt halmozott fel. Kormányzati szereplők ötvenmilliárd forintot ismernek el, de sajtóhírek szerint az adat meghaladhatja a hetvenmilliárdot is. Ebből fakad a következő nehézség: ha állami szereplő tesz friss pénzt a Malévba, az az Európai Unió szabályozásába ütközik. Mint az Index hírportál közzétette, a cseh Travel Service megbízásából a Bán, S. Szabó & Partners Ügyvédi Iroda szakértői tanulmányt készített arról, mely pontokon ütközhet az uniós jogba a Malév-mentő akció. A nemzeti légitársaság csődje ugyanis kedvező fejlemény lehetne a versenytársaknak, a régió hagyományos és fapados légitársaságainak. A magyar menedzsmentű Wizz Air többször kifejezte roszszallását, amiért a Malév kivételezett helyzetben van a többi piaci szereplővel szemben. A magyar kormány legfeljebb arra hivatkozhat, hogy a Malév csődje a Budapest Airportot s ezen keresztül akár a teljes ágazatot megsemmisíthetné.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.