Miközben országszerte többfelé épül uniós támogatással autópálya a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, egy jelenleg is zajló jogi eljárás kimenetelétől függ, hogy a beruházási összeg áfatartamát fizethetjük-e továbbra is uniós forrásból. Az Európai Unió Bírósága tájékoztatása szerint a T–89/10 számú ügyben, amely hazánk és az Európai Bizottság között zajlik, az uniós támogatások tekintetében hazánk a törvényszékhez – korábban elsőfokú bíróság – fordult. Az unió kormányának is nevezett bizottság ugyanis megállapította, a vonatkozó uniós szabályozás értelmében a támogatott projektekhez kapcsolódó, visszaigényelhető forgalmi adó nem támogatható az EU Kohéziós Alapból. Csakhogy hazánkban a NIF, amely az autópályák építtetője, százszázalékos állami tulajdonban van, az elkészült autópályákat pedig ellenérték nélkül adja át a magyar államnak, ezért úgy értelmezi a szabályokat, hogy az uniós forrásokat felhasználhatja a teljes bekerülési ár finanszírozására – vagyis az áfa megfizetésére is. Hazánk 2008. december 3-án nyújtotta be a bizottságnak az M43 autópálya Szeged és Makó közötti szakasza című nagyprojekt támogatására vonatkozó kérelmét. Ebben a magyar hatóságok az áfát mint támogatható költséget vették figyelembe, mivel álláspontjuk szerint a NIF sajátos helyzeténél fogva nem tudja továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett forgalmi adót, tehát annak terhét ténylegesen viseli. Márpedig az uniós szabályok szerint a nem visszaigényelhető áfa fizetésére nyújtható támogatás EU-s forrásokból.
A bizottság érvelése szerint ezzel szemben az áfa megfizetése az adót tartalmazó díjak formájában végső soron az autópályák használóira hárul, így a beruházáskor felmerült forgalmi adóból eredő költségek igenis visszaigényelhetőek, függetlenül attól, hogy hazánkban az autópályák építtetője és üzemeltetője nem ugyanaz a szervezet. A bizottság ezért úgy határozott, hogy az így felmerült áfa viselésére nem nyújtható uniós támogatás. Magyarország a bizottság e határozatát támadta meg a törvényszék előtt. Az ügyben jelenleg az írásbeli eljárás folyik.
Az M43-as esetében az áfát ellentételező uniós támogatás öszszege tízmilliárd forint – tette közzé a Napi Gazdaság. A szakasz teljes költsége 85,12 milliárd forint, amelyből 80,54 milliárd forint számolható el, ebből a támogatás 49,88 milliárd forint. A bizottság álláspontja alapján a teljes, 85,12 milliárd forint költséggel szemben az elszámolható költség mindöszsze 64,44 milliárd forint. A támogatás ennek alapján 39,87 milliárd forint, ami tízmilliárd forinttal kevesebb, mint a NIF által kiszámított összeg. Ráadásul hasonló okokból más beruházások esetében is vitathatja a bizottság a forgalmi adó finanszírozását uniós forrásból. Ilyen lehet a Napi Gazdaság szerint az M0-s déli szektorának vagy az M7-es Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közti szakaszának építése. A körgyűrűnél a beruházás teljes költsége 111 milliárd forint, az M7-es szakaszánál pedig 62 milliárd forint a NIF kimutatása szerint. Vagyis a kieső támogatás csak ennél a két projektnél akár több tíz milliárd forint lehet.
Perlik az állami közútkezelőt. Keresetet nyújtott be százötven állampolgár nevében a Magyar Közút Nonprofit Zrt. ellen a 43-as Egyesület, amelyet a 43-as főút mentén élők érdekében alakítottak meg nemrégiben helyi érdekvédők. A megsokszorozódott forgalom elviselhetetlenné teszi az ott élők mindennapjait – mondta el lapunk kérdésére Márton Imre önkormányzati képviselő –, hiszen a kamionok állandó balesetveszélyt jelentenek, egyben súlyos zaj és légszennyezést idéznek elő. A 43-as Egyesület célja, hogy a bíróság mondja ki: azokért az anyagi károkért, amelyeket a kamionok idéznek elő az út menti magáningatlanokban, közvetlenül a közútkezelőt, közvetve pedig a magyar államot terheli a felelősség. Márton Imre azt reméli, hogy miután a felelősséget bíróság mondja ki, lehetőségük lesz elindítani a már előkészítés alatt álló kártalanítási eljárásokat valamennyi kárvallott érdekében. Az államot arra kívánják rákényszeríteni, hogy mielőbb fejezze be az épülő M43-as gyorsforgalmi út építését az országhatárig. A nyomásgyakorlásra azért van szükség ez utóbbi ügyben, mert az utolsó szakaszon még mindig csak a kisajátításoknál tart az M43-as út kivitelezése. (Bertók)
Magyar Péterék letagadták, hogy százmilliónál is többe került a Hősök terei tüntetés, most lebuktak