Ha három nappal tovább tart a havazás, a Magyar Közút (MK) Nonprofit Zrt. üzemegységei valóban útszóró só nélkül maradtak volna – mondta el lapunknak egy szakember. A sókereskedelmet jól ismerő forrásunk szerint az utóbbi években hazardírozott a közútkezelő: csak az enyhe telekre elegendő sómennyiséget rendelte meg. Amikor aztán kiderült, hogy annál sokkal többre van szükség, kapkodni kezdett a szervezet vezetése. Az MK honlapján megjelent egy nyilatkozat Zsupponits Jenő vezérigaztatól, aki összeurópai sóhiányról, egekbe szökő árakról beszélt. Ezzel szemben valójában a magyar beszállítók hagyományos partnerei közül az erdélyi sóbányák folyamatosan biztosították az alapanyagot, mi több, előnyben részesítették a magyar vásárlókat. A vezérigazgatói nyilatkozattal ellentétben a 2009. december 31-én lejárt szerződés alapján, az abban szereplő, azaz 2008 végén megállapított áron, kifejezetten olcsón kapta az MK a sót. Forrásunk szerint a hasonló helyzeteket úgy lehet elkerülni, hogy már tavasszal megkötik a szerződést, majd a szállítók nyáron feltöltik a közútkezelő raktárait. Így a következő tél nem éri felkészületlenül az útfenntartó szervezetet.
A tavaly decemberben lejárt szerződés pótlására csak idén februárban került sor, ám az meglehetősen furcsa eredménnyel zárult – tájékoztatott a szakember. A közbeszerzéskor az MK úgynevezett elektronikus árlejtést alkalmazott, azaz a pályázók egymás alá licitáltak. Az eredmény: a 2008 decemberében megállapított árnál 10 százalékkal alacsonyabb szinten köttettek a szerződések. Ez első hallásra örvendetes, hiszen az MK-nak kevesebb közpénzt kell fordítania az útszóróanyagra. Csakhogy a bányák árai közismertek, s a szállítási költségek ugyancsak. Ha egy vállalkozás az önköltség alatti áron vállalja el a szállítást, az azt is jelenti, kénytelen lesz trükközni. Erre pedig az üzemegységekben, a szállítmányok átvételekor kerülhet sor. Az MK kommunikációs osztálya szerint minden beszállító köteles a szállítólevélhez csatolni a mérlegjegyet, a szállító jármű rakományának a mennyiségét igazoló okmányt, de a társaság is folyamatosan ellenőrzi a beszállított tételek pontos mennyiségét. Ezzel szemben a valóságban a mérlegjegyeket hamisítják, s a mérnökségek portásait megkörnyékezik. Vagyis az önköltségi árnál olcsóbban beszerzett só valójában drágább lesz – fejtegette infortmátorunk –, hiszen a leszerződött mennyiséggel kénytelen ügyeskedni a beszállító. Ezért csak remélhetjük, hogy a februárihoz hasonló vészhelyzetben lesz elég só az MK telepein.
Hozzád nyúlt a Péter? Fizikailag bántott - leleplező hangfelvétel Magyar Péterről