Veszteség az új kormánynak

2010. 03. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csőd közelben van a nemzeti légitársaság. A robbanásveszélyt igazából majd az új kormány érzékeli. Nehéz lesz itt okosnak lenni, hiszen miközben a Malév évente tízmilliárdos veszteséget termel, összesen már mintegy hetvenmilliárd forint adósság terheli. A cég bezárása rövid távon kárt okozna a repülőtér, a turizmus és általában a magyar gazdaság külkapcsolatai számára. Fenntartása azonban megjósolhatóan újabb közpénzmilliárdokat igényel majd.
Amikor a hónap elején hallottuk, hogy megegyezés született a magyar és az orosz kormány között, amelynek nyomán a Malév hosszú távú fennmaradása biztosítva van, kissé déjá vu élményünk volt. Hiszen jól emlékszünk még arra a tavaly januári napra, amikor a magyar pénzügyminiszter, akit akkor Veres Jánosnak hívtak, Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettessel ünnepélyesen bejelentette, hogy megállapodtak a Malév további működtetésének módjáról. Azóta tucatnyi úgymond rendkívüli közgyűlést hívtak össze és rekesztettek be a légitársaság tulajdonosánál, az AirBridge részvénytársaságnál, de eredményre ez mindeddig nem vezetett. Mi több, miközben ezeket a sorokat írjuk, a Pénzügyminisztériumban még mindig izgalommal várják, hogy a Malév hitelezője, a később kisebbségi tulajdonossá vált Vnyesekonombank (VEB) átutalja a 32 millió eurónyi bankgaranciát. Ez az a momentum ugyanis, amely a kiindulópontja lehet a Malév visszavételének, s amely nélkül az egész visszaállamosítás üzleti értelemben nem létezik. Pichler Ferenc, a pénzügyi tárca szóvivője lapunk kérdésére azt mondta, az utalás technikai okokból késik. Időbe telik, amíg az orosz külkereskedelmi bankban nyitnak egy számlát és átutalják a pénzt. Hm, hm…
Az nem kétséges, hogy a légiszállítási piacot az elmúlt években sorozatos csapások érték. Kezdődött a fapados légitársaságok térnyerésével: az internetes helyfoglalás előretörése, az új üzleti konstrukciók bevezetése a kontinensen belüli, viszonylag rövid távú utak tekintetében komoly kihívást jelentett a hagyományos légitársaságok számára. Ezután jött az olajárrobbanás: 2008 nyarán a brent olajfajta hordója 150 dollár közelében járt, ezért a kerozinárak is sosem látott magasságokba emelkedtek. Ehhez jött a pénzügyi válság, amit gazdasági visszaesés követett. Mindezek alaposan visszavetették a légiutas-forgalmat.
Eközben az európai légiszállítási piac is jelentősen átalakult. A fapadosok kihívására válaszul a nemzeti légitársaságok közül az erősebbek maguk köré gyűjtötték a kisebb, de életképes cégeket, és kialakult egy-egy nagy csoport a német, a francia és a brit piac körül. A kisebb államok légitársaságai vagy csatlakoztak a cégcsoportokhoz, vagy megszűntek, illetve ma is a létükért küzdenek. A lét vagy a nemlét volt a kérdés Magyarországon is 2007 elején, a Malév privatizációja idején. Az, hogy nem jelentkezett egyetlen komoly, tőkeerős európai társaság sem a magyar cégért, azt mutatta, a magyar piac, illetve a magyar központtal elérhető balkáni, kelet-európai viszonylatok nem elég vonzók a befektetők számára.
Az Abramovics testvérek – jobb híján – a Malév megmentőjének a szerepében találták magukat, pedig valójában csak előre menekültek: otthoni zűrös politikai-üzleti ügyeikben kívántak megerősítést nyerni egy európai légihíd (AirBridge) révén. A cég számos szakembere folyamatosan tájékoztatta lapunkat arról, hogy meglátásaik, tapasztalataik szerint az oroszok nem a Malév hosszú távú fennmaradásán fáradoztak: az egyetlen pénztermelő leánycéget, a repülőgépek karbantartását végző Aeroplexet orosz területre telepítették, és a Malév-tulajdonból igyekeztek mindent kimenekíteni, ami mozdítható volt. Amikor pedig Oroszországban összecsaptak a hullámok Abramovicsék felett, magára hagyták a magyar légitársaságot.
Ebben a szorult helyzetben a magyar kormány előbb azt találta ki, hogy a Malév legnagyobb hitelezője, az orosz állami külkereskedelmi bank, a VEB foglalja el az Abramovics testvérek helyét a Malév 99,9 százalékos tulajdonosaként szereplő AirBridge Zrt.-ben. A 2009. januári „nagy bejelentés” után azt vártuk, hogy az orosz partner komoly tőkeemelést hajt végre a cégben. Szó volt arról is, hogy az orosz Aeroflot szakmai partnerként ugyancsak beszáll a Malév megmentésébe. Valójában az oroszok nem kívánták további kiadásokba verni magukat, ellenkezőleg, a korábban befektetett 28 milliárdnyi kölcsönt szerették volna biztonságban látni. A magyar kormánytól várták tehát, hogy a zsebébe nyúljon. Mindezt bonyolította, hogy hazánk mint európai uniós ország, nem támogathatott közpénzből piaci vállalkozást, ráadásul az uniós repülési jogokat is csak akkor tarthatta meg a Malév, ha többségi magyar tulajdonban marad. Ezért alakult ki az a visszás helyzet, hogy többségi tulajdonosként mindvégig magyar magánszemélyek – strómanok – szerepeltek. Mindezek a megkötések olyan bonyolulttá tették a nemzeti légitársaság finanszírozását, hogy a megegyezés több mint egy évig húzódott.
A végeredmény egészen más lett, mint ahogy tavaly januárban azt Veres Jánosék bejelentették. Nem az orosz bank a tulajdonos, hanem a magyar állam, vagyis a légitársaság a sikertelen privatizáció nyomán visszakerült a feladóhoz. Úgy tűnik, a magyar adófizetők jobban jártak volna, ha mindvégig állami tulajdonban marad a Malév. S feltehetőleg lehetett volna jobb üzleti partnert találni az Abramovics testvéreknél. Az ügyben a Fidesz alapos vizsgálatot ígért. Az biztos, hogy a Malév három év alatt húszmilliárd forint köztartozást halmozott fel – ezt, valamint korábban bizonyos üzletrészekért kifizetett állami vételárelőlegeket változtat át most a kormány állami üzletrésszé. A további – egyes számítások szerint 45 milliárdos – adósságállományt azonban a magyar kormány magára vállalta. Kérdés, hogyan dolgozza le ezt a légitársaság, amely évről évre tízmilliárdos veszteséget termelt. Az is kérdés, elfogadja-e egyáltalán az EU, hogy a magyar állam pénzt tesz a Malévba, hiszen ez tiltott piactorzító támogatásnak is értékelhető. Mint ismert, a WizzAir légitársaság és a Travel Service az Európai Bizottsághoz és a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordult ebben az ügyben.
Sokan felteszik a kérdést, helyesen cselekedett-e a kormány, amikor visszaállamosította a Malévot. Ha elfogadjuk is, hogy a magyar munkahelyek védelmében, a hazai légikikötő és a gazdaságélénkítés szempontjainak a figyelembevételével járt el, lett volna-e más választása? A kormány álláspontja szerint ez volt az egyetlen mód a Malév megmentésére. Hivatalosan meg nem erősített információk szerint a Budapest Airport privatizációs szerződésének egy titkos záradéka lépne életbe a magyar nemzeti légitársaság csődbe menetele esetén, ezért nem volt mozgástér. Állítólag azt tartalmazza, hogy a Malév légi forgalmának kiesése esetén állami tulajdonba kell venni a Budapest Airport Zrt.-t is. Mások szerint azonban létezett volna egy harmadik út is. Csődbe vinni a légicéget, és az állam birtokában maradt márkanév alatt, zöldmezős beruházásban, új nemzeti légitársaságot alapítani. Ekkor elveszett volna húszmilliárdnyi állami kinnlevőség, de megszabadult volna a költségvetés a további ötvenmilliárdnyi adósságtehertől. A lépés kétségkívül nagy felfordulással járt volna, elbocsátásokkal, sztrájkokkal, ami nem segítette volna a kormányerőket a választások előtti csatározásokban. Így azonban az egész problémahalmazt sikerült áttolni a választások utánra, a következő kormány vállára.
Küzdjön meg vele, ha tud.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.