Börtön járhat a kátyúkért

Kártérítésért sokan fordultak már a közutakat fenntartó magyar államhoz és szervezeteihez, büntetőjogi felelősségre vonást most először követel egy hátrányos helyzetű békési kistelepülés. A Magyar Közút Zrt. azonban elismerte, a közutak működtetéséért felelős szakemberek büntetőjogi felelőssége is fennállhat.

2010. 04. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kaszaper önkormányzata feljelenti a közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény miatt a magyar államot a Kaszaper és Orosháza között út rossz minősége miatt – írta a Békés Megyei Hírlap. A település keresetet nyújt be az állam mellett a vagyonkezelő, a Közlekedésfejlesztési és Koordinációs Központ, illetve az üzemeltető, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. ellen is. Csürhés István polgármester szerint aki a bűncselekményt gondatlanságból követi el, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel sújtható. – Szeretnénk, ha az út állapotáért felelősök büntetésből itt kátyúznának a falu határában – nyilatkozta a lapnak a polgármester, aki beszámolt arról is, hogy minden évben történik halálos baleset az útvonalon. A község a leghátrányosabb helyzetű kistérségekhez tartozik, s nem léphet előre, amíg ilyen úton lehet megközelíteni.

*

Az önkormányzat keresetével jogtörténetet írhat. A Magyar Közút (MK) Nonprofit Zrt. ellen az útburkolat balesetveszélyes állapota miatt ugyanis még nem kezdeményezett büntetőjogi pert sem magánszemély, sem cég, sem pedig önkormányzat – közölte lapunk kérdésére a szervezet kommunikációs osztálya. De ez nem jelenti egyben azt, hogy a kezdeményezés esélytelen. Az MK szerint ha a bíróságok helyt adnak egy-egy ilyen keresetnek, akkor az egyes területért felelős munkatársaik büntetőjogi felelőssége is fennállhat.
A közutas vezetők tisztában vannak azzal, hogy felelősségre vonhatók – mondta el lapunk kérdésére egy közutas szakember. Példaként hozta fel Zsupponits Jenő vezérigazgató tavaly nyári javaslatát, amelyben 3000-5000 kilométernyi országos közút téli síkosságmentesítésének a feladását javasolta takarékossági megfontolásokból. Az üzemegység-vezetők akkor figyelmeztették, hogy szabadságvesztés fenyegeti őket, ha nem tesznek meg mindent a hóeltakarításért.

Perek ezrei indulhatnak? Kaszaper problémája koránt sem egyedi. Az Országos Közúti Adatbank adatai szerint hazánkban az utak több mint felén, 15 810 kilométeren rossz a burkolat. Ezenfelül van még mintegy 3423 kilométer, amelynek minősége nem felel meg az előírásoknak. A tűrhető osztályzatot az utak ötöde, 6094 kilométer kapta meg. Megfelelő állapotban csupán 1388 kilométert, az utak kevesebb mint öt százalékát találták a szakértők, a jó minősítést pedig 2717 kilométer, a hálózat kilenc százaléka érdemelte ki.
Ha a mai ütemben javítja az utakat a Magyar Közút, még 15-20 év múlva is a ma meglévő kátyúk elsimításán dolgozik majd. Kérdés, hogy a kormány a következő években többet költhet-e az ország útjaira. Jelenleg 2009–2010-re összesen 1300 kilométer mellékút felújítására futja a 30 ezerből. Az idén tavaszszal nyolcmilliárd forintból 600 kilométeren kívánják javítani az utak burkolatát, és az év végéig 1,6 milliárd forintot fordítanak 30 híd felújítására. Mindebből jól látszik, nagy bajba kerülhetne az állam, ha minden olyan település pert indítana a közútkezelő ellen, amelynek megközelítését veszélyeztetik a rossz állapotú utak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.