origo.hu
Hozzád nyúlt a Péter? Fizikailag bántott - leleplező hangfelvétel Magyar Péterről
Hárommillió regisztrációs jegy. Márciusban a MÁV-Start, a GYSEV és a Volán járataira több mint hárommillió darab regisztrációs jegyet adtak ki. Az ingyenes utazást felmérő jegyek 85-90 százalékát a 65 év felettiek váltották ki, az utazók döntően 20 kilométernél rövidebb távolságra kérték a jegyeket a vonaton és a buszokon. Tavaly mintegy 333 milliárd forintot fizetett ki a kormány a helyközi közlekedés támogatására fogyasztói árkiegészítésként. Március elseje óta kell regisztrációs jegyet kérniük helyközi közlekedésben a szociálpolitikai kedvezmény alapján díjmentesen utazóknak, így a 65 év felettieknek, a 6 év alatti gyermekeknek, a hadirokkantaknak, a hadiözvegyeknek és a menekülteknek.
A kormányülés témája lett az a lapunkban megjelent cikk, amely a paksi atomerőmű menekítési útvonalaként szolgáló Paks– Mezőfalva vonalszakasz fenntartásának kockázatairól szólt. Lapunk egy belső MÁV-dokumentum alapján megírta, hogy a tavaly decemberi mellékvonal-szüneteltetések a paksi vonalat is érintették. A személyforgalom leállítása a tapasztalatok szerint együtt jár azzal, hogy a fémtolvajok mindent elvisznek, ami mozdítható. A megrongált pályán pedig nem járhat vonat, vagyis egy esetleges havária esetén az atomerőmű menekítővonata nem érhetné el Dunaújvárost – jelezték a birtokunkba került dokumentum tanúsága szerint a vasúti és paksi szakemberek.
Cikkünk nyomán a kormány utasította a közlekedési tárcát, a vasúttársaságot és az atomerőművet, hogy cáfolják lapunk értesüléseit. A közlekedési tárca és a MÁV azt hangsúlyozták, hogy a vonalat a személyszállítás szüneteltetése ellenére is stratégiai fontosságúként kezelik. Csere László, a MÁV biztonsági igazgatóságának osztályvezetője ugyanakkor kérdésünkre nem kívánta közölni, milyen gyakorisággal járőröznek a vagyonőrök a pályán, s hogy mennyi pénzt tud erre a célra fordítani a társaság. Korábban ugyanis a szüneteltetett forgalmú vonalak őrzését firtató kérdésünkre a MÁV sajtóosztálya azt közölte, hogy rendkívül kevés pénzük van e célra, ezért mezőőrök és egyéb társadalmi munkások bevonásával oldják meg a feladatot.
A kormány utasítására megszólalt a paksi atomerőmű kommunikációs igazgatója is. Mittler István megerősítette: valóban megszűnt az említett vonalon a személyszállítás, ám szükség esetén megoldható a kimenekítés vasúton, annyi megkötéssel, hogy legfeljebb 40 km/óra sebességgel lehet haladni. Lapunk információi szerint az érintett szakaszon akadnak 20 km-es lassújelek is. Azt is megtudtuk, hogy a tavaly decemberi egyeztetésről készült feljegyzés valamiért nem jutott el a MÁV biztonsági igazgatóságára, így az abban foglaltakról nem szerzett tudomást a menedzsment sem. Írásunk tehát segített abban, hogy a kiemelt fontosságú vonal kapcsán felmerült szakmai kritikák kellő figyelmet kapjanak.
Félő ugyanakkor, hogy az atomerőművet az országos hálózatba bekapcsoló vasútvonal őrzésére a jövőben sem jut több pénz. Mint a Népszabadság tegnap közölte: a MÁV az idei évre már korábban kialkudott állami támogatáson felül további, több mint hatvanmilliárd forint pluszpénzt kért, ám a valóságban ennek alig harmadára, 18-20 milliárd forintra számíthat. Kormányzati szakértők szerint a MÁV-csoport jelenlegi struktúrájának megtartása mellett nem időszerű a több tíz milliárd forintos tőkejuttatás. Ehelyett javasolják, hogy a MÁV a következő hónapokban éljen meg saját bevételeiből, köztük a pályahasználati díjakból, és vesse bele magát egy, az egész cégcsoport működését új alapokra helyező reorganizációs terv kidolgozásába.
Laptársunk híre megerősíti korábbi értesülésünket, amely szerint a kormány olyan finanszírozásra törekszik a MÁV esetében, amely az év elején kíméli az államkasszát. Az első hónapokban a cég csak havi hatmilliárdnyi költségtérítést kap a büdzséből, ugyanakkor jövő januárban, az új kormánynak már 43 milliárdot kell fizetnie. A MÁV elismerte, hogy az ütemezés a költségvetés igényeit veszi figyelembe.
Publicisztika a 6. oldalon
Hozzád nyúlt a Péter? Fizikailag bántott - leleplező hangfelvétel Magyar Péterről
Láriferit kóstolgatják
Korda György újabb rangos kitüntetésben részesült
Van, aki már nem is hajlandó aluljáróba menni Budapesten + videó
Hatalmas sikoly: embert gázolt a HÉV
Kokó az asztalra csapott, azonnal kirúgták a bokszolók szövetségi kapitányát
Görögország a magyar csatár lábai előtt hever – Öt meccsen négy gól a termése, még a végén Marco Rossi is felfedezi
Keddi sportműsor: folytatódik a Bajnokok Ligája
Újabb hanganyag: pénzügyi káosz a Tiszánál, Magyar két kézzel szórja a milliókat
Lebuktatták Magyar Pétert: kamu fotókkal próbálta bizonygatni igazát
Menczer Tamás: Keserű reggel, elvesztettük Fekete-Győr Andrást!
Hanzel Henrik Vogel Evelinnek: „Hozzád nyúlt a Péter?” „Fizikálisan bántott téged?” + hangfelvétel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.