Elvesztettük vezető helyünket

Harmincszázalékos visszaesést szenvedett el a magyar logisztikai ágazat a tavalyi évben, és hazánk sokat veszített vonzerejéből a régiós országokkal szemben – állapította meg Doór Zoltán. A Magyar Logisztikai Egyesület elnökével a szervezet rendezésében holnap és holnapután sorra kerülő XV. Logisztikai fórum alkalmából beszélgettünk.

2010. 04. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Versenyhátrányba került a magyar logisztikai szakma a közép-európai térségben. A hazai szolgáltatóközpontok üzemeltetése drágább, mint a környező országokban, és a kamionok jelentős része megállás nélkül robog keresztül az országon. A korábban kitűzött cél, hogy hazánk a térség logisztikai „fordítókorongja” legyen, távolabb van, mint tíz esztendeje – mondta lapunk kérdésére Doór Zoltán. A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke szerint a 25–26-i nemzetközi rendezvényen azt igyekeznek tisztázni, hogy milyen helyzetben van a magyar logisztika, illetve hogy milyen megoldásokat vezetnek a kibontakozás felé a pénzügyi-gazdasági válság levonulása után. A konferenciára meghívták mind a kontinens vezető államai, mind a visegrádi országok szakértőit, akik kicserélhetik tapasztalataikat a szakma hazai első vonalával.
A magyar logisztikai ágazat tavaly összességében mintegy harmincszázalékos visszaesést szenvedett el. Az idei évben jó, ha sikerül elérni a nullszaldót – mondta az MLE elnöke, miközben a nagyvilágban (Brazília, India, Kína) 10-11 százalékos volt a növekedés a válság közepette is. Számunkra Közép-Európában kitörési pont az lehet, ha megpróbálunk a távol-keleti áruk gyűjtő-elosztó pontja lenni.
A vasúti teherszállítási piacon jelentős változást jelent, hogy a MÁV leányvállalata, a Cargo az osztrák állami vasútvállalat tulajdonába került. Ezzel nemcsak a korábbi árbevételtől esik el az anyacég, de vontató leánycége a megrendelésektől is. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a napokban arról vizionált, hogy az ukrán széles sávú vágányokat Dunaújvárosig meghosszabbítva kellene idecsalogatni a közép- és távol-keleti fuvarokat. Csakhogy eközben a magyar állam 320 milliárd forintot fordít a záhonyi térség infrastrukturális fejlesztésére – ez esetben feleslegesen. Arról nem beszélve, hogy a széles nyomtávú pálya tekintetében Szlovákia előbb tart, és Kassától Pozsonyig meghosszabbítják a vonalat.
A közúton két ellentétes folyamat zajlott le hazánkban. Örömteli, hogy jelentősen bővült a gyorsforgalmiút-hálózat hossza. Sajnálatos ugyanakkor, hogy nem követte ezt a díjszedés korszerűsítése. Mint ismeretes, tőlünk nyugatra és északra számos uniós országban bevezették a kamionok számára a használatarányos díjfizetést. Ez nemcsak jelentős bevételt hozna a költségvetésnek, de távol is tartaná a nemzetközi átmenő forgalom egy részét. Ám mert a díj alacsony, valamint mert az üzemanyag jövedékiadó-tartalma magas, a kamionok megállás nélkül robognak át az országon, nem veszik igénybe az itt rendelkezésre álló szolgáltatásokat.
A vízi szállítás növekedésének a legfőbb akadálya a Duna vízmélysége, illetve a hajózható napok számának a korlátozott volta – mondta Doór Zoltán. Gabonát például kifejezett gazdaságosan szállíthatnánk Nyugat-Európában hajóval, azonban az év negyedében-harmadában veszteglésre kényszerülnek a megrakott uszályok. A megoldást a folyó komplex fejlesztése jelentené, azonban az ügy politikai felhangjai miatt – ami a szükséges műtárgyak építése körül kialakult – erre eddig még gondolni sem lehetett.
Ellentmondásos a logisztikai központok helyzete. Jó hír, hogy hazánk Európában a harmadik legvonzóbb a logisztikai központok létesítése szempontjából. Ugyanakkor ezeknek a létesítményeknek a fenntartása a nagyobb adóterhek miatt drágább, mint a szomszédos Ausztriában. Az egy négyzetméterre jutó fenntartási költség nálunk átlagosan 4,5 euró, míg a sógoroknál csak 3,5 – mondta Doór Zoltán. Tíz éve még előnyben voltunk a régióval szemben a képzett munkaerő szempontjából is, mára elolvadt az előnyünk. A liberális szabályozás miatt bárki indíthat logisztikusképzést, így a szakma felhígult.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.