Értelmetlen leépítések

A pénzügyminiszter és a MÁV vitájából – amit a vasúttársaság finanszírozásáról folytattak – egyértelműen kiderült, hogy teljesen felesleges és értelmetlen volt a mellékvonalak bezárása – állítja Dorner Lajos, a közlekedési civil szervezet vasúti szakértője.

2010. 04. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miként azt szakértők – többek közt lapunk hasábjain is – előre jelezték, nem járt érdemi megtakarítással a MÁV-csoport számára a mellékvonalak „ideiglenes szüneteltetése”. A Népszabadság közzétette: a MÁV az idén öszszességében legfeljebb mintegy 2-3 milliárd forint eredményt írhat majd a szárnyvonalak számlájára. Ugyan a MÁV személyszállító leányvállalata hatmilliárd forintot is megtakaríthat, ám a mozdonyokat üzemeltető MÁV-Trakció Zrt., valamint a járművek karbantartását végző MÁV Gépészet Zrt. az előzetes becslések szerint együttesen 1-2 milliárd forint bevételtől esik el a szárnyak bezárása miatt. De bukik a cégcsoport anyavállalata is. A legnagyobb érvágást a személyszállító vonatok után fizetett pályahasználati díjak elmaradása jelenti: önmagában ez több mint négymilliárd forint bevételtől fosztja meg a pályavasúti társaságot.
A cikk visszhangot keltett: a közösségi közlekedés reformjáért, azon belül a mellékvonalak leállításáért elsősorban felelős Antali Károly közleményben vitatta, hogy a 24 mellékvonalon szüneteltetett személyszállítás 4,2 milliárd forint bevételcsökkenést jelentene. Más okból ragadott billentyűzetet Oszkó Péter. A pénzügyminiszter a napilap online változatához fűzött kommentárjaiban azt nehezményezte, hogy „a MÁV üzleti tervét ígéretei ellenére hetek óta nem tudja megkapni a Pénzügyminisztérium”. Illetve hogy „fel is hívtam a vezérigazgatót, hogy esetleg összekeverték a címeket, és véletlenül a Népszabadságnak küldték a tervezetet a Pénzügyminisztérium helyett”.
A MÁV üzleti tervében szereplő számok azt bizonyítják, hogy a kormány vasútreformnak nevezett intézkedéscsomagja megbukott – mondta el lapunknak Dorner Lajos. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szakértője szerint szomorú, hogy az egyetlen értelmes szervezetátalakítási javaslat, a személyszállító és pályavasúti cégek szétválasztása Andrási Miklós MÁV-vezérigazgató szerint a „fiókban marad”. A vonalbezárások pedig egyértelműen csak kárt okoztak a magyar gazdaságnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.