Tavaly március végén jelent meg az a nyílt ajánlattételi felhívás, amely uniós támogatással összesen 34 kilométernyi Pest megyei útszakasz felújítására vonatkozott, nettó 1,2 milliárd forint becsült összegből. A munkákat az ajánlatkérő Magyar Közút Nonprofit Zrt. hat részre osztotta, ezek közül az ötödiknél történt a jogsértés. Fontos leszögezni, hogy a közbeszerzési felhívás a szerződésmódosítás lehetőségét és a részszámlázást kizárta. A szóban forgó útszakasz felújítását a Duna Aszfalt Kft. nyerte meg, és a vele kötött szerződést módosította a Magyar Közút Nonprofit Zrt., illetve a kikötés ellenére részszámlát is elfogadott tőle. A jogsértés miatt a Pro Régió Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési és Szolgáltató Nonprofit Közhasznú Kft. jogorvoslatért fordult a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB).
A közbeszerzési eljáráson meghirdetett útszakaszok kivitelezési munkálatai a kedvező időjárású nyári hónapok helyett őszre csúsztak. A 2009. augusztus 12-én megkötött szerződésben 2010. január 12-i végső határidő szerepelt. Mindkét fél tudta, hogy az aszfaltozást 2009. november 15-ig be kell fejezni, mivel a tél beálltával aszfaltozni nem lehet. Ennek ellenére az ajánlatkérő cég nem augusztus 22-én, hanem csak augusztus 31-én adta át a nyertesnek a munkaterületet. A vállalkozó ezután kiderítette, hogy az út rosszabb állapotban van, mint amilyet az ajánlatkérő terve valószínűsített, ezért tesztvizsgálatot kellett végezni. Így a munka csak egy hónappal később, tavaly szeptember 22-én kezdődött el, és innentől számítva minden eltolódott, vagyis a tél beállta előtt nem lehetett elvégezni az aszfaltozást.
A KDB határozatának indoklásában leírták, hogy „az építési napló bejegyzése szerint a műszaki ellenőr 2009. november 4-én kelt bejegyzése alapján értesítette a vállalkozót, hogy a munkaterületen a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt munka nem végezhető. A kivitelezéshez használt kiegyenlítőréteg többször átázott, ezért a kötőréteg nem volt beépíthető, melynek következtében az aszfaltozási munkák (kötő- és kopóréteg) elkészítése a téli munkálatok leállása előtt nem volt teljesíthető. A munkaterület a téli üzemeltetési időszakra tekintettel 2009. november 30-át követően eltakarásra került. Az aszfaltkopóréteg, a padkakészítés és a végleges forgalomtechnikai építési munkálatok csak 2010. március 15-ét követően kezdhetők. Tekintettel arra, hogy a közúton kivitelezési munkálatok a téli üzemeltetési időszakban (november 15. – március 15.) nem végezhetők, a felek a szerződés teljesítési határidejét – a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt – 2010. április 30-ra módosították. Továbbá a megrendelő a téli üzemeltetési időszakot megelőzően elvégzett munkálatok tekintetében részszámla benyújtására biztosított lehetőséget, tekintettel a 2010. évi véghatáridőre és a vállalkozói díj változatlan vállalására.”
Amikor a szerződés módosítása megjelent a Közbeszerzési Értesítőben, a Pro Régió Nonprofit Közhasznú Kft. hivatalból kezdeményezett jogorvoslatot. A KDB a szerződés módosítását súlyos szerződésszegésnek minősítette, így az ajánlatkérő Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t kétmillió forint bírsággal sújtotta, ez az összeg a döntőbizottság gyakorlatában közepes nagyságúnak számít.
Hídfelújítás Tokajban és a Fehér-Körösön. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az útépítések mellett hídrekonstrukciós munkákat is végeztet. Két nyílt tenderen öszszesen 908 millió forint összegben rendelt meg hídfelújításokat a szervezet. Az első felhívás 28 hidat tartalmaz, közöttük van a tokaji Erzsébet Tisza-híd is. A nyertes cégek a következők: Cardium Építőipari Kft., Hidak 2009 Konzorcium, Strabag – MML Kft., Polár-Húsz Kft. és BHE Konzorcium. Az összességében legelőnyösebb ajánlatok nyertek, úgy, hogy az ár volt a domináns értékelési szempont. Az összesített vállalási ár nettó 563,5 millió forint. A második tender csak két híd – a Rábakecöl utáni Rába-híd és a gyulai Fehér-Körös-híd – felújítását tartalmazza. Az előbbit – három ajánlattevő közül – a Magyar Aszfalt Kft. nyerte el 38,6 millió forinttal. A másodikat pedig – szintén három ajánlattevő közül – a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. nyerte nettó 306,5 millió forinttal. Itt is az összességében legelőnyösebb ajánlat nyert, de alapvetően az ár dominált.
Tömegkarambol az M7-esen Székesfehérvárnál