Kétmilliós büntetés a Közútnak

Súlyos szerződésszegésnek minősítette, és ezért kétmillió forintra megbírságolta a Közbeszerzési Döntőbizottság a Magyar Közút Nonprofit Zrt. eljárását, amelyben a megrendelő késlekedése miatt kellett módosítani egy útfelújítási szerződést.

2010. 04. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly március végén jelent meg az a nyílt ajánlattételi felhívás, amely uniós támogatással összesen 34 kilométernyi Pest megyei útszakasz felújítására vonatkozott, nettó 1,2 milliárd forint becsült összegből. A munkákat az ajánlatkérő Magyar Közút Nonprofit Zrt. hat részre osztotta, ezek közül az ötödiknél történt a jogsértés. Fontos leszögezni, hogy a közbeszerzési felhívás a szerződésmódosítás lehetőségét és a részszámlázást kizárta. A szóban forgó útszakasz felújítását a Duna Aszfalt Kft. nyerte meg, és a vele kötött szerződést módosította a Magyar Közút Nonprofit Zrt., illetve a kikötés ellenére részszámlát is elfogadott tőle. A jogsértés miatt a Pro Régió Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési és Szolgáltató Nonprofit Közhasznú Kft. jogorvoslatért fordult a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB).
A közbeszerzési eljáráson meghirdetett útszakaszok kivitelezési munkálatai a kedvező időjárású nyári hónapok helyett őszre csúsztak. A 2009. augusztus 12-én megkötött szerződésben 2010. január 12-i végső határidő szerepelt. Mindkét fél tudta, hogy az aszfaltozást 2009. november 15-ig be kell fejezni, mivel a tél beálltával aszfaltozni nem lehet. Ennek ellenére az ajánlatkérő cég nem augusztus 22-én, hanem csak augusztus 31-én adta át a nyertesnek a munkaterületet. A vállalkozó ezután kiderítette, hogy az út rosszabb állapotban van, mint amilyet az ajánlatkérő terve valószínűsített, ezért tesztvizsgálatot kellett végezni. Így a munka csak egy hónappal később, tavaly szeptember 22-én kezdődött el, és innentől számítva minden eltolódott, vagyis a tél beállta előtt nem lehetett elvégezni az aszfaltozást.
A KDB határozatának indoklásában leírták, hogy „az építési napló bejegyzése szerint a műszaki ellenőr 2009. november 4-én kelt bejegyzése alapján értesítette a vállalkozót, hogy a munkaterületen a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt munka nem végezhető. A kivitelezéshez használt kiegyenlítőréteg többször átázott, ezért a kötőréteg nem volt beépíthető, melynek következtében az aszfaltozási munkák (kötő- és kopóréteg) elkészítése a téli munkálatok leállása előtt nem volt teljesíthető. A munkaterület a téli üzemeltetési időszakra tekintettel 2009. november 30-át követően eltakarásra került. Az aszfaltkopóréteg, a padkakészítés és a végleges forgalomtechnikai építési munkálatok csak 2010. március 15-ét követően kezdhetők. Tekintettel arra, hogy a közúton kivitelezési munkálatok a téli üzemeltetési időszakban (november 15. – március 15.) nem végezhetők, a felek a szerződés teljesítési határidejét – a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt – 2010. április 30-ra módosították. Továbbá a megrendelő a téli üzemeltetési időszakot megelőzően elvégzett munkálatok tekintetében részszámla benyújtására biztosított lehetőséget, tekintettel a 2010. évi véghatáridőre és a vállalkozói díj változatlan vállalására.”
Amikor a szerződés módosítása megjelent a Közbeszerzési Értesítőben, a Pro Régió Nonprofit Közhasznú Kft. hivatalból kezdeményezett jogorvoslatot. A KDB a szerződés módosítását súlyos szerződésszegésnek minősítette, így az ajánlatkérő Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t kétmillió forint bírsággal sújtotta, ez az összeg a döntőbizottság gyakorlatában közepes nagyságúnak számít.

Hídfelújítás Tokajban és a Fehér-Körösön. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az útépítések mellett hídrekonstrukciós munkákat is végeztet. Két nyílt tenderen öszszesen 908 millió forint összegben rendelt meg hídfelújításokat a szervezet. Az első felhívás 28 hidat tartalmaz, közöttük van a tokaji Erzsébet Tisza-híd is. A nyertes cégek a következők: Cardium Építőipari Kft., Hidak 2009 Konzorcium, Strabag – MML Kft., Polár-Húsz Kft. és BHE Konzorcium. Az összességében legelőnyösebb ajánlatok nyertek, úgy, hogy az ár volt a domináns értékelési szempont. Az összesített vállalási ár nettó 563,5 millió forint. A második tender csak két híd – a Rábakecöl utáni Rába-híd és a gyulai Fehér-Körös-híd – felújítását tartalmazza. Az előbbit – három ajánlattevő közül – a Magyar Aszfalt Kft. nyerte el 38,6 millió forinttal. A másodikat pedig – szintén három ajánlattevő közül – a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. nyerte nettó 306,5 millió forinttal. Itt is az összességében legelőnyösebb ajánlat nyert, de alapvetően az ár dominált.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.