Korrupciós vád Amerikából

Több mint háromszázezer eurót fizetett a Daimler magyar kormányilletékeseknek 2005-ben, hogy a Volánbusz tenderén a Mercedes nyerjen – derült ki az amerikai igazságügyi minisztérium adataiból. Az érintett magyar kormány feje Gyurcsány Ferenc, gazdasági minisztere Kóka János volt. A Volánbusz az úgymond rövid határidővel magyarázza, annak idején miért csak hat napot hagyott a pályázatok beadására.

2010. 04. 03. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemzetközi korrupciós botrányba keveredett a magyar állam tulajdonában lévő Volánbusz Zrt. Az amerikai hatóságok szerint a Daimler kenőpénz juttatásával igyekezett elősegíteni számos országban, köztük hazánkban is a Mercedes autóbuszok állami megrendeléseit. Lapunk értesülései szerint a 2005 tavaszán lebonyolított buszbeszerzésitender-felhívás egyetlen országos napilapban jelent meg, és rendkívül rövid határidőt szabott meg a pályázók számára. Informátorunk szerint a felhívás megjelenésétől számított hatodik napon már alá is írták az adásvételi szerződést a harminckét Mercedes gyártmányú buszról. Az akkor érvényes közbeszerzési szabályozás ezt lehetővé tette ugyan, de nyilvánvaló, hogy olyan cégnek, amelyik nem rendelkezett előzetes információval az ügyletről, esélye sem volt beszállni a versenybe – mondta lapunknak a piacot jól ismerő szakember.
Hogy kik lehettek azok a kormányilletékesek, akik részesültek a kenőpénzből, arról lapunk nem rendelkezik konkrét információval. Annyi biztos, hogy a kormányfőt Gyurcsány Ferencnek, a Volán-társaságokat felügyelő szakminisztert Kóka Jánosnak, államtitkárait Felsmann Balázsnak és Garamhegyi Ábelnek hívták.

*

A Volán-társaságok tulajdonosi felügyeletét a jelenlegi MNV Zrt. jogelődje, az ÁPV Zrt. látta el. A Gyurcsány-kormány 2006 júliusában úgy határozott, hogy a Volán-társaságok vagyonkezelői jogát a gazdasági tárcához helyezi át az ÁPV Zrt.-től, ám ez végül nem történt meg. A Hírszerző internetes lap szerint sem a rendőrség, sem a Nemzeti Nyomozó Iroda nem folytat eljárást a Daimler-ügyben. Ugyanakkor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója vizsgálatot kezdeményezett. A Volánbusz közleményt adott ki, amelyben leírta, 2005-ben a rövid határidők miatt meghívásos pályázaton kértek ajánlatot az EvoBus Hungáriától és másik két cégtől, majd a közbeszerzés eredményeként a társaság tizennégy MB O405GN2 típusú autóbuszt szerzett be 1,19 millió euróért, tizenhét MB O530 Citaro típusút 1,745 millió euróért, tehát 2,935 millió eurót költött erre az üzletre. A járműveket 2005 júliusában és novemberében vették át. A megvásárolt autóbuszok már ötödik éve üzemelnek a Volánbusznál.
Az amerikai igazságügyi minisztérium tegnap nyújtott be keresetet egy szövetségi bírósághoz, és ebben azt állította, hogy a Daimler 1998 és 2008 közt több tíz millió dollárral vesztegetett meg kormánytisztviselőket világszerte. A minisztérium szerint a cég a kenőpénzekkel akart kedvező feltételeket kiharcolni járműveinek értékesítéséhez. A Daimler a vádakat részben el is ismerte azzal, hogy vállalta, kártérítést fizet az amerikai minisztériumnak.
A kereset szerint a megvesztegetett 22 ország között Magyarország is szerepel. A 76 oldalas iratból egy oldalt tesz ki a Magyarországra és Ausztriára kiterjedő korrupciós ügy leírása – értesült az Origo. A dokumentumban konkrétan megemlítik az EvoBus Hungária Kft. nevét: ez a cég 2003-ban vette át a Daimler Mercedes és Setra márkáinak autóbuszüzletágát, és részt vett a Volánbusz 2005-ös busztenderében. A keresetben az áll, hogy a buszokat az EvoBus Hungáriától vette meg a Volánbusz, ebből tizenhét járművet azonban az EvoBus Hungária az ügylet előtt közvetlenül az EvoBus Austria nevű osztrák cégtől vásárolt meg. A tizenhét buszt a cég 1 678 170 euróért vette és körülbelül 1 745 000 eurós áron (ma 461 millió forint) adta tovább a Volánbusznak, vagyis mai árfolyamon 17,5 millió forintot keresett az ügyleten.
A tranzakcióval egy időben az amerikai kereset szerint az EvoBus Austria 333 370 euró (ma 88 millió forint) „jutalékot” fizetett ki az amerikai USCON cégnek azzal a megállapodással, hogy az összeg egészét vagy egy részét magyar kormánytisztviselőknek küldjék át. Az amerikai vizsgálat szövegszerűen nem állítja, hogy a magyar illetékesek a pénzt át is vették, csak azt, hogy az EvoBus Austria a rendelkezésükre bocsátotta azt.

Az Alstom is fizetett. Korrupció gyanújával őrizetbe vették tegnap az Alstom ipari csoport nagy-britanniai részlegének három vezetőjét. A súlyos csalások feltárására szakosodott brit hivatal szerint a járműipari és infrastrukturális termékeket – köztük a jövendő 4-es metró kocsijait – gyártó cégcsoport érintett vezetői ellen megvesztegetés, megvesztegetésre irányuló öszszeesküvés, pénzmosás és hamis könyvelés gyanúja merült fel. A hatósági gyanú szerint az Alstom-csoport nagy-britanniai részlegének vállalatai külföldi megbízatások elnyerése érdekében kenőpénzeket fizettek, az azonban még nem derült ki, hogy mely országokban. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.