Nemzetközi korrupciós botrányba keveredett a magyar állam tulajdonában lévő Volánbusz Zrt. Az amerikai hatóságok szerint a Daimler kenőpénz juttatásával igyekezett elősegíteni számos országban, köztük hazánkban is a Mercedes autóbuszok állami megrendeléseit. Lapunk értesülései szerint a 2005 tavaszán lebonyolított buszbeszerzésitender-felhívás egyetlen országos napilapban jelent meg, és rendkívül rövid határidőt szabott meg a pályázók számára. Informátorunk szerint a felhívás megjelenésétől számított hatodik napon már alá is írták az adásvételi szerződést a harminckét Mercedes gyártmányú buszról. Az akkor érvényes közbeszerzési szabályozás ezt lehetővé tette ugyan, de nyilvánvaló, hogy olyan cégnek, amelyik nem rendelkezett előzetes információval az ügyletről, esélye sem volt beszállni a versenybe – mondta lapunknak a piacot jól ismerő szakember.
Hogy kik lehettek azok a kormányilletékesek, akik részesültek a kenőpénzből, arról lapunk nem rendelkezik konkrét információval. Annyi biztos, hogy a kormányfőt Gyurcsány Ferencnek, a Volán-társaságokat felügyelő szakminisztert Kóka Jánosnak, államtitkárait Felsmann Balázsnak és Garamhegyi Ábelnek hívták.
*
A Volán-társaságok tulajdonosi felügyeletét a jelenlegi MNV Zrt. jogelődje, az ÁPV Zrt. látta el. A Gyurcsány-kormány 2006 júliusában úgy határozott, hogy a Volán-társaságok vagyonkezelői jogát a gazdasági tárcához helyezi át az ÁPV Zrt.-től, ám ez végül nem történt meg. A Hírszerző internetes lap szerint sem a rendőrség, sem a Nemzeti Nyomozó Iroda nem folytat eljárást a Daimler-ügyben. Ugyanakkor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója vizsgálatot kezdeményezett. A Volánbusz közleményt adott ki, amelyben leírta, 2005-ben a rövid határidők miatt meghívásos pályázaton kértek ajánlatot az EvoBus Hungáriától és másik két cégtől, majd a közbeszerzés eredményeként a társaság tizennégy MB O405GN2 típusú autóbuszt szerzett be 1,19 millió euróért, tizenhét MB O530 Citaro típusút 1,745 millió euróért, tehát 2,935 millió eurót költött erre az üzletre. A járműveket 2005 júliusában és novemberében vették át. A megvásárolt autóbuszok már ötödik éve üzemelnek a Volánbusznál.
Az amerikai igazságügyi minisztérium tegnap nyújtott be keresetet egy szövetségi bírósághoz, és ebben azt állította, hogy a Daimler 1998 és 2008 közt több tíz millió dollárral vesztegetett meg kormánytisztviselőket világszerte. A minisztérium szerint a cég a kenőpénzekkel akart kedvező feltételeket kiharcolni járműveinek értékesítéséhez. A Daimler a vádakat részben el is ismerte azzal, hogy vállalta, kártérítést fizet az amerikai minisztériumnak.
A kereset szerint a megvesztegetett 22 ország között Magyarország is szerepel. A 76 oldalas iratból egy oldalt tesz ki a Magyarországra és Ausztriára kiterjedő korrupciós ügy leírása – értesült az Origo. A dokumentumban konkrétan megemlítik az EvoBus Hungária Kft. nevét: ez a cég 2003-ban vette át a Daimler Mercedes és Setra márkáinak autóbuszüzletágát, és részt vett a Volánbusz 2005-ös busztenderében. A keresetben az áll, hogy a buszokat az EvoBus Hungáriától vette meg a Volánbusz, ebből tizenhét járművet azonban az EvoBus Hungária az ügylet előtt közvetlenül az EvoBus Austria nevű osztrák cégtől vásárolt meg. A tizenhét buszt a cég 1 678 170 euróért vette és körülbelül 1 745 000 eurós áron (ma 461 millió forint) adta tovább a Volánbusznak, vagyis mai árfolyamon 17,5 millió forintot keresett az ügyleten.
A tranzakcióval egy időben az amerikai kereset szerint az EvoBus Austria 333 370 euró (ma 88 millió forint) „jutalékot” fizetett ki az amerikai USCON cégnek azzal a megállapodással, hogy az összeg egészét vagy egy részét magyar kormánytisztviselőknek küldjék át. Az amerikai vizsgálat szövegszerűen nem állítja, hogy a magyar illetékesek a pénzt át is vették, csak azt, hogy az EvoBus Austria a rendelkezésükre bocsátotta azt.
Az Alstom is fizetett. Korrupció gyanújával őrizetbe vették tegnap az Alstom ipari csoport nagy-britanniai részlegének három vezetőjét. A súlyos csalások feltárására szakosodott brit hivatal szerint a járműipari és infrastrukturális termékeket – köztük a jövendő 4-es metró kocsijait – gyártó cégcsoport érintett vezetői ellen megvesztegetés, megvesztegetésre irányuló öszszeesküvés, pénzmosás és hamis könyvelés gyanúja merült fel. A hatósági gyanú szerint az Alstom-csoport nagy-britanniai részlegének vállalatai külföldi megbízatások elnyerése érdekében kenőpénzeket fizettek, az azonban még nem derült ki, hogy mely országokban. (MTI)