Távozott a Geuronet-ügy szellemi atyja

Kiszállt az ÖBB igazgatóságából Gustav Poschalko, az a vezető, aki osztrák részről szorgalmazta a MÁV Cargo megvásárlását, és aki aláírta az ismeretlen magyar Geuronet Bt. tanácsadói szerződését, amely így csaknem kétmilliárd forint sikerdíjat kasszírozott a privatizáció után.

2010. 04. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felállt az osztrák állami vasúttársaság, az Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) igazgatóságából a hónap elején Gustav Poschalko, aki két éve tanácsadói szerződést írt alá a Geuronet Bt.-vel. A Format osztrák hetilap még 2008 februárjában számolt be arról, hogy a MÁV-Cargót megvásárló Rail Cargo Austria (RCA) 7,1 millió eurót, mintegy 1,9 milliárd forintot fizetett a Gulya András érdekeltségébe tartozó betéti társaságnak, névleg tanácsadói tevékenységért. A lap azonban úgy tudta, hogy a pénzt magyar politikai pártoknak szánták, s a Geuronet csak közvetítői feladatot vállalt ebben. A hír élénk visszhangot vetett hazánkban is, mind a MÁV, mind a GYSEV vezetői tagadták, hogy Gulya lobbizott volna az RCA érdekében. A magyar kormány részéről egyedül egy államtitkár ismerte el, hogy tárgyalt az RCA vezetőivel, és ezen a tárgyaláson Gulya András is jelen volt, mint tolmács.
A magyar kormány a botrány hatására 2008 tavaszán bejelentette, hogy a hatóságok fogják kideríteni, valóban politikai pártokhoz került-e a Geuronet sikerdíja. A közelmúltban lapunk kérdésére Bartha László rendőr őrnagy, a Nemzeti Nyomozóiroda (NNI) szóvivője azt mondta, hogy üzérkedés bűntett elkövetésének gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen, fokozott ügyészi felügyelet mellett továbbra is folyik a nyomozás az ügyben, részleteket azonban a nyomozás érdekeire való tekintettel nem kívánt közölni.
Gustav Poschalko mind a Geuronet-ügy, mind általában a MÁV Cargo megvásárlása miatt számos bírálatot kapott. Tavaly decemberben egy ellenzéki képviselő az osztrák parlament ülésén kérdést intézett Doris Bures közlekedési miniszterhez. Gerald Grosz, a Szövetség Ausztria Jövőjéért (BZÖ) párt képviselője arról kérdezte a minisztert, hogy miként választotta ki a Geuronet Bt. lobbicéget az ÖBB teherfuvarozási leányvállalata, az RCA. A miniszteri válasz szerint meghallgatáson dőlt el a verseny, amelyet több alkalmas jelölt részvételével tartottak. A megbízást és a magyar betéti társaság csaknem kétmilliárd forintos sikerdíját már a MÁV Cargo eladásakor is firtatta az osztrák sajtó – emlékeztetett a Die Presse. A BZÖ kérdése azonban valójában arra irányult, hogy a Geuroneten keresztül csúszópénzeket fizettek-e ki Magyarországon. A korrupció gyanúja mellett szakmai bírálatok is elhangzottak Ausztriában, hiszen rögtön az üzlet megkötése után napvilágot láttak olyan értékelések, amelyek szerint az RCA az értékénél jóval többet fizetett a MÁV Cargóért, s hogy elavult vagonokat – szó szerint ócskavasat – vásárolt drága pénzért. Poschalko ezekre úgy válaszolt, hogy reális vételárat fizettek, mert a MÁV Cargo vagonjai átlagosan 26 évesek voltak, miközben a tehervagonok átlagos élettartama 40-45 év.
A magyarázkodásra kényszerült Poschalkót mindenesetre már röviddel a Geuronet-botrány kirobbanása után, 2008 áprilisában eltávolították az RCA éléről. Az anyacég, az ÖBB igazgatóságából – több más vezető mellett – most távozó Gustav Poschalko azonban nem marad feladat nélkül. Az osztrák vasút különböző cégeinél kapott felügyelő bizottsági tagságot, a MÁV Cargóról Rail Cargo Hungariára átkeresztelt áruszállítónál pedig a felügyelőbizottsági elnöki feladatokat látja el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.