Többmilliós MÁV-bírság

Öt-tíz millió forintos közbeszerzési bírságot kaphat a MÁV, mert késve és szabálytalanul hosszabbította meg a személy- és tehergépjármű-flotta bérleti szerződését. A lapunk birtokába jutott belső jelentésben szereplő felelősök ellen nem indult eljárás. Az ügyben Molnár Csaba jelenlegi kancelláriaminiszter is érintett lehet.

2010. 04. 16. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár már tavaly március végén lejárt a MÁV és a LeasePlan Hungária közötti szerződés az 1161 személygépjármű, valamint 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó tehergépjármű-állomány bérletével és flottarendszerű üzemeltetésével kapcsolatban, a két cég csak idén január végén állapodott meg a hosszabbításról. A vasúttársaság ez alatt az idő alatt szerződés nélkül használta a flottakezelő szolgáltatását, amelynek éves díja 1,66 milliárd forint. Az Index hírportál korábbi cikksorozatának következtében a Közbeszerzések Tanácsának elnöke közérdekű bejelentés alapján hivatalból kezdeményezte az ügylet vizsgálatát.

*

Lapunk kérdésére a hatóságnál elmondták, a múlt héten tíz nappal meghosszabbították az eljárás lezárásának határidejét, vagyis jövő kedden várható határozat. A vasúttársaságnál dolgozó informátorunk szerint a MÁV jogászai arra számítanak, hogy a mulasztás miatt 5-10 millió forintos pénzbírságot kapnak.
Értesüléseink szerint senkit nem büntettek meg a vasúttársaságnál a gépjárműtender késedelmes meghosszabbítása miatt, holott egy birtokunkba került belső ellenőri jelentés szerint a vasúttársaság menedzsmentje tavaly szeptember óta tisztában van azzal, hogy ki felelős a késlekedésért. A jelentés főbb megállapításai szerint már 2008 végén látható volt, hogy sürgősen lépni kell a hosszabbítás ügyében. Az illetékes társasági szolgáltatási igazgatóság azonban, amelynek vezetője Werle Zoltán igazgató, több esetben hiányosan, illetve hibásan terjesztette az igazgatóság elé a szerződés meghoszszabbítására szolgáló szerződéseket. Eközben az előző szerződés hatálya lejárt, emiatt a MÁV kényszerhelyzetbe került, ami az új szerződés árait tekintve a vártnál kedvezőtlenebb helyzetet eredményezett. A belső ellenőri jelentés mindezt a közbeszerzési törvény szempontjából is aggályosnak nevezte, és megállapította, a társasági szolgáltatási igazgatóságon belül az úgynevezett Non Core beszerzési divízió feladata, felelőssége lett volna a szerződéshosszabbítással kapcsolatos előkészítés.
A MÁV igazgatósága és vezető testületei számára már tavaly februárban nyilvánvalóvá vált, hogy a március végén lejáró szerződést törvényes módon nem lehet meghosszabbítani, hiszen a közbeszerzési eljárás ajánlattételi felhívásának leadásától kezdve legalább három hónapra van szükség a befejezésig. Ennek ellenére az akkor hivatalban lévő vezérigazgató, Heinczinger István nem indítványozta a vétkes megállapítását és megbüntetését. Tavaly szeptember óta, amikor elkészült az általunk idézett belső ellenőri jelentés, Andrási Miklós elnök-vezérigazgatónak ugyancsak lett volna módja elmarasztalni a vétkeseket, de tudomásunk szerint ez nem történt meg.
A Közbeszerzések Tanácsának elnöke által kezdeményezett vizsgálat során a MÁV azzal védekezett, hogy 2004-ben közbeszerzési eljárás eredményeként kötöttek hosszú távú szerződést a LeasePlan Hungaria Zrt.-vel a vasúttársaság gépjárműparkjának bérletére és üzemeltetésére. Bár a szerződés tavaly április 1-jén lejárt volna, érvelt a MÁV, a felek szóban meghoszszabbították azt addig, amíg az új közbeszerzésben kötendő szerződés alapján a gépjárműveket a társaság nem szállítja ki a vasúttársaságnak. A MÁV szerint a közbeszerzés mellőzése nem valósult meg, hiszen a MÁV Zrt. közbeszerzési eljárással megkötött szerződés alapján használta a járműparkot, és a módosítással párhuzamosan egy másik közbeszerzési eljárás indult azonos tárgyban. A MÁV azt is elmondta, hogy az akkori közlekedési miniszter, Molnár Csaba közbelépése is hozzájárult a szerződéskötés halasztásához. Az alapító akkori döntése szerint ugyanis a gépjárműflotta éves költsége nem haladhatta meg a 800 millió forintot, ezért új eljárást kellett kiírni.
A MÁV és a LeasePlan Hungária közti szóbeli megállapodásra vonatkozó állítások hitelességét megkérdőjelezi egy, az Index birtokába került jegyzőkönyv. Eszerint a MÁV igazgatóságának tavaly augusztusi ülésén, ahol Hónig Péter miniszter részvételével tárgyaltak a flottaügyről, egy szó sem esett valamiféle szóbeli megállapodásról. A jogi osztályvezető csak arról beszélt, hogy „a szerződés azáltal, hogy a teljesítés mindkét oldalról folyamatos, végül is fennáll”. Hónig ugyanakkor jogszerűtlennek nevezte a kialakult helyzetet, és amikor arról beszélt, hogy „valamifajta gyors megállapodást kell kötni a meghosszabbításra”, senki nem mondta azt, hogy ezt már megkötötték, csak nem foglalták írásba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.