A statisztikai adatok szerint áprilisban folytatódott az autópiac lejtmenete: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és a DataHouse adatai szerint 2010 áprilisában 44 százalékkal kevesebb személyautót helyeztek forgalomba hazánkban, mint 2009 áprilisában, ez mindössze 4260 autó eladását jelenti. A két azonos hónapot összehasonlítva a kishaszon-gépjárműveknél a visszaesés 33 százalékos, míg a nagyhaszon-gépjárműveknél 5,4 százalékos volt a csökkenés.
A statisztika azonban jelen esetben nem tükrözi hűen a valóságot – mondta el lapunk kérdésére Ormos István, a tucatnyi autómárkát forgalmazó óbudai Autóváros vezérigazgatója. A valóság az, hogy tavaly júliusban lezuhant az értékesítési darabszám havi három-négyezerre, és azóta nem tért magához a piac. Bár egyik hónapról a másikra csekély emelkedés tapasztalható, de mindez nem változtat a lényegen: a korábbi darabszámok töredékét adják el a kereskedések, és nem látható jele annak, hogy mindez változhatna a közeljövőben.
Mindez a szalonokban úgy jelenik meg, hogy szabályosan eltűntek a piacról a csekély saját erővel rendelkező magánvásárlók. Jellemzően ők voltak azok, akik nulla forint előleggel száz hónap futamidőre vettek olcsó kisautókat, Suzukit, Chevrolet-t, Peugeot-t – mondta Ormos István. Maradtak a flotta- és céges vásárlók, bár jelentősen csökkent a számuk, és azok a magánvevők, akik korábban is autóbeszámítással, előleg befizetésével indították az autóbeszerzést, négy-öt évnél hosszabb futamidőt akkor sem vállaltak, amíg a szabályok ezt megengedték. Számukra jó hír, hogy megjelent a piacon a kamatmentes forinthitel. Az Autóváros vezérigazgatója szerint a pénzügyi szolgáltatókra vonatkozó szigorítás valójában nem hatott a forgalomra, mert amikor az új szabályok megjelentek, már nem volt olyan kereslet, amelyet korlátozhatott volna a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének direktívája.
Az autópiac a gazdaság állapotának hőmérőjeként működik – mondta Ormos István, aki szerint ha az új kormány tevékenységének következtében javulnak a gazdasági szereplőknek, illetve a háztartásoknak a várakozásai, akkor annak hamarosan megmutatkoznak a jelei az autópiacon is. Az újgépkocsi-vásárlást el lehet halasztani egy-másfél évvel, de a régi jármű karbantartási költségeinek meredek emelkedése arra szorítja a tulajdonost, hogy igyekezzen mielőbb újat venni. A magyar vásárlók már több mint egy éve halogatják döntésüket, ezért remélhető, hogy az év második felében megindul a piac élénkülése – fejtegette Ormos István.
A márkakereskedések komoly bajban vannak, az elhúzódó stagnálás próbára teszi az álló- és fizetőképességüket. A nyilvánosság azonban ritkán értesül arról, hogy mekkora a baj egy-egy kereskedőnél, mert a tulajdonos érdeke, hogy az utolsó pillanatig – amíg nem kapcsolták ki a villanyt – fenntartsa a működőképesség látszatát. De hogy nagy a baj, bizonyítja, sok kereskedőnél már nem számítják be a csereautót sem. Egyes márkaképviseletek ezért azzal sietnek a kereskedők segítségére, hogy jelentős árkedvezményt adnak a beszámításkor. A Fiat például 600-800 ezer forintot enged az árból az úgynevezett autócsere-program révén, ha a tulajdonos a kereskedőnél hagyja az öt évnél idősebb használt járművét.
Napi balfék: Bud Spencer tanácsai a diszkójampinak