Fél éve áll a gépjárműpiac

Félrevezetők a statisztikai adatok, az ötvenszázalékos zuhanást jelző számok valójában stagnálást és rendkívül alacsony forgalmat jelentenek a magyar autópiacon. Az eladások hónapok óta alig változnak, a szalonokból végleg eltűntek a kispénzű magánvásárlók, s ez tükröződik a márkák értékesítési sorrendjében is.

2010. 05. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A statisztikai adatok szerint áprilisban folytatódott az autópiac lejtmenete: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és a DataHouse adatai szerint 2010 áprilisában 44 százalékkal kevesebb személyautót helyeztek forgalomba hazánkban, mint 2009 áprilisában, ez mindössze 4260 autó eladását jelenti. A két azonos hónapot összehasonlítva a kishaszon-gépjárműveknél a visszaesés 33 százalékos, míg a nagyhaszon-gépjárműveknél 5,4 százalékos volt a csökkenés.
A statisztika azonban jelen esetben nem tükrözi hűen a valóságot – mondta el lapunk kérdésére Ormos István, a tucatnyi autómárkát forgalmazó óbudai Autóváros vezérigazgatója. A valóság az, hogy tavaly júliusban lezuhant az értékesítési darabszám havi három-négyezerre, és azóta nem tért magához a piac. Bár egyik hónapról a másikra csekély emelkedés tapasztalható, de mindez nem változtat a lényegen: a korábbi darabszámok töredékét adják el a kereskedések, és nem látható jele annak, hogy mindez változhatna a közeljövőben.
Mindez a szalonokban úgy jelenik meg, hogy szabályosan eltűntek a piacról a csekély saját erővel rendelkező magánvásárlók. Jellemzően ők voltak azok, akik nulla forint előleggel száz hónap futamidőre vettek olcsó kisautókat, Suzukit, Chevrolet-t, Peugeot-t – mondta Ormos István. Maradtak a flotta- és céges vásárlók, bár jelentősen csökkent a számuk, és azok a magánvevők, akik korábban is autóbeszámítással, előleg befizetésével indították az autóbeszerzést, négy-öt évnél hosszabb futamidőt akkor sem vállaltak, amíg a szabályok ezt megengedték. Számukra jó hír, hogy megjelent a piacon a kamatmentes forinthitel. Az Autóváros vezérigazgatója szerint a pénzügyi szolgáltatókra vonatkozó szigorítás valójában nem hatott a forgalomra, mert amikor az új szabályok megjelentek, már nem volt olyan kereslet, amelyet korlátozhatott volna a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének direktívája.
Az autópiac a gazdaság állapotának hőmérőjeként működik – mondta Ormos István, aki szerint ha az új kormány tevékenységének következtében javulnak a gazdasági szereplőknek, illetve a háztartásoknak a várakozásai, akkor annak hamarosan megmutatkoznak a jelei az autópiacon is. Az újgépkocsi-vásárlást el lehet halasztani egy-másfél évvel, de a régi jármű karbantartási költségeinek meredek emelkedése arra szorítja a tulajdonost, hogy igyekezzen mielőbb újat venni. A magyar vásárlók már több mint egy éve halogatják döntésüket, ezért remélhető, hogy az év második felében megindul a piac élénkülése – fejtegette Ormos István.
A márkakereskedések komoly bajban vannak, az elhúzódó stagnálás próbára teszi az álló- és fizetőképességüket. A nyilvánosság azonban ritkán értesül arról, hogy mekkora a baj egy-egy kereskedőnél, mert a tulajdonos érdeke, hogy az utolsó pillanatig – amíg nem kapcsolták ki a villanyt – fenntartsa a működőképesség látszatát. De hogy nagy a baj, bizonyítja, sok kereskedőnél már nem számítják be a csereautót sem. Egyes márkaképviseletek ezért azzal sietnek a kereskedők segítségére, hogy jelentős árkedvezményt adnak a beszámításkor. A Fiat például 600-800 ezer forintot enged az árból az úgynevezett autócsere-program révén, ha a tulajdonos a kereskedőnél hagyja az öt évnél idősebb használt járművét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.