Hol indulhatnának újra a vonatok?

Ott nyitja meg az új kormány a leállított vasútvonalakat, ahol arra műszaki lehetőség nyílik – mondta Fónagy János, az új kormány közlekedésért felelős államtitkári posztjának várományosa. A gyors újraindításról és a kormánymegbízott kinevezéséről szóló lapértesülés azonban alaptalannak bizonyult.

2010. 05. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kérte fel senki Völner Pált, a Komárom-Esztergom Megyei Közgyűlés elnökét, hogy fogja össze a forgalom újraindítását szocialista–szabad demokrata kormányzat által megszüntetett vasútvonalakon – tudta meg lapunk. A Vasárnapi Hírek „több forrásból megerősített információra hivatkozva” arról írt, hogy az Orbán-kormány Völner Pál, Komárom új országgyűlési képviselőjének vezetésével vizsgálja majd meg, melyik szárnyvonalakon és milyen ütemezéssel állítható vissza a vasúti közlekedés, illetve felvetődhet-e büntetőjogi felelősség a vonalbezárások nyomán őrzés nélkül maradt közvagyon miatt. A megyei közgyűlési elnök, országgyűlési képviselő lapunk kérdésére elmondta, bár az utóbbi években többször is tiltakozott a megyét érintő szárnyvonalak bezárása miatt, és mindent meg fog tenni, hogy ezeken újrainduljon a forgalom, de országos feladatra nem kérték fel, és erről tárgyalások sem folytak.
A Vasárnapi Hírek információja szerint több szárnyvonalon még az idén újraindulhat a 2009-ben leállított személyszállítás. A lap ezek között említette a Komárom–Székesfehérvár, a Debrecen–Létavértes, a Zalalövő–Körmend, az Almásfüzitő–Esztergom, a Gordisa–Komló és a Győr–Veszprém vonalat. Megszólaltatták Fónagy Jánost, és a Fidesz szakpolitikusa pártja korábbi ígéretét megerősítve közölte, hogy azokon a szárnyvonalakon, ahol nincs műszaki probléma, a vasúti közlekedés helyreállítását tervezik.
Erre a nyilatkozatra reagálva az MTI megkérdezte a MÁV-ot arról, milyen műszaki állapotban van a leállított vonalakon a vasúti pálya. A vasúttársaság az elmúlt hónapokban mindent megtett, hogy megőrizze a vasúti pálya és a műszaki berendezések állapotát azon a 29 szárnyvonalon, ahol tavaly óta szünetel a személyszállítás – mondta Sigulinszki Tibor, a vasúttársaság szóvivője. Szavai szerint így nincs technikai akadálya annak, hogy egy esetleges kormányzati döntés után ezeken a vonalakon ismét személyvonatok közlekedjenek.
Emlékezetes, hogy a Bajnai-kormány tavaly december 12-én állította le a személyszállítást 25 vonalon. A bezárt szakaszok egy részén továbbra is zajlik teherszállítás, többségében azonban teljesen megszűnt a vasúti közlekedés. Korábban a Gyurcsány-kormány is döntött vonalbezárásról. Kóka János egykori gazdasági és közlekedési miniszter még 2006 végén jelentette be 14 vasúti mellékvonal személyforgalmának felfüggesztését. Bár a miniszter akkor még csak szüneteltetésről beszélt, a 2007 márciusa óta eltelt idő azt bizonyítja, hogy ezeknek a vonalaknak egy része véglegesen megszűnt. Ennek legfőbb oka, hogy a 14 mellékvonal az elmúlt több mint három évben fizikailag is jelentős károkat szenvedett. Egyes szakaszokon nemcsak a síneket, hanem a talpfákat is felszedték. Akad olyan helyszín, ahol ötvenméteres szakasz tűnt el teljes egészében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.