Ki kapta a Daimler háromszázezer euróját?

Jövő héten véglegesíti az MNV Zrt. a német Daimler által kifizetett korrupciós pénzekről szóló jelentését, így hamarosan kiderülhet, kikhez jutott 300 ezer eurónyi kenőpénze. Beismeréssel ér fel, hogy a németek peren kívül már megegyeztek az Egyesült Államok igazságügyi minisztériumával a 22 országot, köztük hazánkat illető korrupciós botrány ügyében. A vagyonkezelő márciusban indított vizsgálatot a Volánbusz 2005-ös Mercedes busz beszerzésével kapcsolatban.

2010. 05. 14. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan ismertté válik, kikhez vándorolt a német Daimler cég háromszázezer eurós korrupciós pénze, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. ugyanis a jövő héten véglegesíti a Volánbusz Zrt. 2005-ös Mercedes busz beszerzéséről szóló jelentését – tudta meg lapunk a szervezet kommunikációs osztályától. A vizsgálatról készített jelentéstervezetet jelenleg a Volánbusszal egyeztetik. A vizsgálat eredményét várhatóan jövő héten ismerhetik meg az illetékesek.
Mint lapunk is beszámolt róla, az amerikai igazságügyi minisztérium márciusban hozta nyilvánosságra, hogy csaknem 90 millió forint kenőpénzt fizetett a Daimler magyar kormányilletékeseknek 2005-ben annak érdekében, hogy a Volánbusz tenderén a Mercedes nyerjen. A Volánbusz közleményt adott ki, amelyben leírta: 2005-ben a rövid határidők miatt meghívásos pályázaton kértek ajánlatot a Daimler leányvállalatától, az EvoBus Hungáriától, valamint másik két cégtől, majd a közbeszerzés eredményeként a társaság tizennégy Mercedes autóbuszt szerzett be 1,19 millió euróért, további tizenhetet 1,745 millió euróért, vagyis 2,935 millió eurót költött erre az üzletre. A járműveket 2005 júliusában és novemberében vették át.
Az amerikai igazságügyi minisztérium keresete szerint a buszokat az EvoBus Hungáriától vette meg a Volánbusz, ebből tizenhét járművet azonban az EvoBus Hungária az ügylet előtt közvetlenül az EvoBus Austria nevű osztrák cégtől vásárolt meg. A tizenhét buszt a cég 1678170 euróért vette, és csaknem 1745000 eurós áron adta tovább a Volánbusznak, így mai árfolyamon 17,5 millió forintot keresett az ügyleten. A tranzakcióval egy időben az amerikai kereset szerint az EvoBus Austria 333370 eurónyi, mintegy 88 millió forint „jutalékot” fizetett ki az amerikai USCON cégnek azzal a megállapodással, hogy az összeg egészét vagy egy részét magyar kormánytisztviselőknek küldjék tovább.
A Daimler részéről beismeréssel ér fel, hogy áprilisban peren kívül megegyeztek az amerikai igazságügyi minisztériummal és a New York-i tőzsdefelügyelettel. Előbbinek 93,6, utóbbinak 91,4 millió dollárt fizettek azért, hogy ne bolygassák tovább a 22 országot érintő korrupciós ügyüket.
A német Spiegel információi szerint Németországban 1998-ig legálisan folyt a kormányzati döntéshozók lekenyerezése világszinten, nemcsak a banánköztársaságokban, de Kelet- és Dél-Európában is, ráadásul a csúszópénzt költségként le lehetett írni az adóból. Később amerikai nyomásra hivatalosan megszűnt a kenőpénz-osztogatás, ám informálisan fennmaradt a gyakorlat. A Daimler külföldi leányvállalatai segítségével mosta tisztára a kenőpénzt. Az Ikarus esetében ez éppen az amerikai USCON volt.
A Mercedes az amerikai Chryslerrel kötött házasság miatt bukott le. Eltávolítása után egy amerikai menedzser feljelentette a Daimlert az amerikai hatóságoknál, azok pedig felgöngyölítették a világméretű hálózatot.

Épül a Mercedes-gyár Kecskeméten. Magyar vállalkozások nyerték el döntő részben a Mercedes–Benz kecskeméti gyárának építési munkálatait, mellettük a gépkocsigyártási alapanyagok beszállítására már 17 magyar gyártó pályázott sikeresen – közölte Frank Klein, a Mercedes–Benz gyárépítési projektjének vezetője tegnap Kecskeméten. A Mercedes–Benz a térség legnagyobb munkaadójává szeretne válni 2500 új munkahelyet teremtve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.