Lemaradunk az évszázad üzletéről?

Már jóval több mint terv, ugyanis nemzetközi egyezmények rögzítik, hogy néhány év múlva megvalósul a Moszkvát Kassán és Pozsonyon át Bécscsel összekötő széles nyomtávú vasúti összeköttetés. Ezzel jelentős orosz működő tőke áramlik Szlovákiába, amely egyébként is haszonélvezője lesz az évi 18–23 millió tonnás áruforgalomnak. A záhonyi ipari-logisztikai fejlesztés, amelybe hazánk milliárdokat fektetett, úgy tűnik, végleg kimarad az évszázad üzletéből.

2010. 05. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fejlesztés a semmibe? Záhonyban a térség tizenhat települését érintő komplex gazdaságfejlesztő programot bonyolítanak le, amelynek célja, hogy a kiépülő 160 hektáros ipari-logisztikai területen több, jelentős forgalmú vállalkozás működhessen. A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. által irányított fejlesztés jelentőségét az is növeli, hogy vele párhuzamosan a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vasútfejlesztést és közúthálózat-fejlesztést hajt végre. A több mint 3,5 milliárd forintos beruházással elkészülő projektet az Észak-alföldi operatív programon belül felerészben az EU és a magyar állam finanszírozza, másik felét a Regionális Fejlesztési Holding Zrt. biztosítja. Az erről szóló támogatási szerződést még tavaly július 27-én kötötték meg, a beruházást ez év augusztusában adják át.


Az, hogy Szlovákia tervezi a Kassáig már megépített, orosz mintára széles nyomtávon épült vasútvonal meghosszabbítását Pozsonyig és Bécsig, és hogy európai jelentőségű áruelosztó logisztikai központot kívánnak létrehozni az osztrák főváros közelében, régóta közismert a vasúti szakmában. Lapunk kérdésére Kovács Imre, a MÁV Cargóból lett Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója tavaly ilyenkor még azt nyilatkozta, hogy a szlovákoknak nincs pénzük a nagy ívű terv megvalósítására. A pénzügyi-gazdasági válság hatására még inkább távolodni látszott a sajtóhírek szerint négymilliárd eurót igénylő beruházás megvalósítása.
A helyzet azonban gyökeresen megváltozott az utóbbi hónapokban – mondta el lapunknak Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke. A START III. egyezmény prágai aláírása előtt egy nappal Medvegyev orosz elnök megállt Pozsonyban, és nyolc egyezményt írt alá a szlovák féllel. Ennek kapcsán az orosz vasutak elnöke, Vlagyimir Jakunyin bejelentette, hogy megépül az Oroszországot Béccsel összekötő, 1520 mm-es széles nyomtávú vasúti pálya a Kassa– Pozsony–Bécs útvonalon annak érdekében, hogy versenyképes összeköttetést hozzanak létre Oroszország és az ázsiai országok, valamint – Szlovákián keresztül – az Európai Unió országai között. Az orosz vasutak elnöke elmondta, hogy 2007– 2008-ban egy orosz, ukrán, osztrák és szlovák munkacsoport piackutatást végzett, és elkészítette a megvalósíthatósági tanulmányt. Eszerint a Kassa–Pozsony szakaszon a forgalom 2025-re elérheti a 23,7 millió, Pozsony és Bécs között a 18,5 millió tonnát. Tavaly májusban már aláírtak egy memorandumot a témában, majd közös vállalatot hoztak létre, amelyben Oroszország, Ukrajna, Szlovákia és Ausztria vesz részt. A közös vállalat tavaly decemberben megkezdte a működését, a forgatókönyv szerint 2011–2013 között készítik el a teljes üzleti tervet.
A Kassa–Pozsony vonalat a tervek szerint 2013 és 2015 között építik meg, a kereskedelmi vasúti szolgáltatások pedig 2016-ban indulhatnak el. A széles nyomtávú vonal meghosszabbítása révén létrejöhet a cseh, az osztrák és a szlovák határon lévő tranzitállomás, ahol öt szállítási mód (kétféle nyomtávú vasúti, közúti, légi és vízi) összeköttetését biztosító csomópont épül ki.
A nagy teljesítményű eurázsiai vasútvonal létrejötte – amely az orosz vezetés, sőt maga Vlagyimir Putyin miniszterelnök régi terve – komoly gazdasági következményekkel jár majd – mutatott rá Doór Zoltán. A megállapodás következtében ugyanis Szlovákia lesz Oroszország európai bázisa és áruinak elosztóközpontja. Emiatt legalább hatvan orosz nagyvállalat jelenik meg hamarosan Szlovákiában, hogy befektethessen. Mindebből ugyanakkor az is következik, hogy a beruházást követően az Európába irányuló távol-keleti áru elkerüli a nagy befektetéssel korszerűsített záhonyi átrakót.
Doór Zoltán hangsúlyozta, hogy a Magyar Logisztikai Egyesület erre a problémára már felhívta a szakmai közvélemény és a hivatalos szervek figyelmét a 2007 májusában rendezett szakmai konferencián. Annak ellenére, hogy a rendezvényen magyar szakminisztérium képviselője is részt vett, a most leköszönő kormány nem tett érdemi lépéseket a programba való bekapcsolódásért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.