Szíria
Christian Communities Face Extinction Amid Brutal Persecution

Fejlesztés a semmibe? Záhonyban a térség tizenhat települését érintő komplex gazdaságfejlesztő programot bonyolítanak le, amelynek célja, hogy a kiépülő 160 hektáros ipari-logisztikai területen több, jelentős forgalmú vállalkozás működhessen. A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. által irányított fejlesztés jelentőségét az is növeli, hogy vele párhuzamosan a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vasútfejlesztést és közúthálózat-fejlesztést hajt végre. A több mint 3,5 milliárd forintos beruházással elkészülő projektet az Észak-alföldi operatív programon belül felerészben az EU és a magyar állam finanszírozza, másik felét a Regionális Fejlesztési Holding Zrt. biztosítja. Az erről szóló támogatási szerződést még tavaly július 27-én kötötték meg, a beruházást ez év augusztusában adják át.
Az, hogy Szlovákia tervezi a Kassáig már megépített, orosz mintára széles nyomtávon épült vasútvonal meghosszabbítását Pozsonyig és Bécsig, és hogy európai jelentőségű áruelosztó logisztikai központot kívánnak létrehozni az osztrák főváros közelében, régóta közismert a vasúti szakmában. Lapunk kérdésére Kovács Imre, a MÁV Cargóból lett Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója tavaly ilyenkor még azt nyilatkozta, hogy a szlovákoknak nincs pénzük a nagy ívű terv megvalósítására. A pénzügyi-gazdasági válság hatására még inkább távolodni látszott a sajtóhírek szerint négymilliárd eurót igénylő beruházás megvalósítása.
A helyzet azonban gyökeresen megváltozott az utóbbi hónapokban – mondta el lapunknak Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke. A START III. egyezmény prágai aláírása előtt egy nappal Medvegyev orosz elnök megállt Pozsonyban, és nyolc egyezményt írt alá a szlovák féllel. Ennek kapcsán az orosz vasutak elnöke, Vlagyimir Jakunyin bejelentette, hogy megépül az Oroszországot Béccsel összekötő, 1520 mm-es széles nyomtávú vasúti pálya a Kassa– Pozsony–Bécs útvonalon annak érdekében, hogy versenyképes összeköttetést hozzanak létre Oroszország és az ázsiai országok, valamint – Szlovákián keresztül – az Európai Unió országai között. Az orosz vasutak elnöke elmondta, hogy 2007– 2008-ban egy orosz, ukrán, osztrák és szlovák munkacsoport piackutatást végzett, és elkészítette a megvalósíthatósági tanulmányt. Eszerint a Kassa–Pozsony szakaszon a forgalom 2025-re elérheti a 23,7 millió, Pozsony és Bécs között a 18,5 millió tonnát. Tavaly májusban már aláírtak egy memorandumot a témában, majd közös vállalatot hoztak létre, amelyben Oroszország, Ukrajna, Szlovákia és Ausztria vesz részt. A közös vállalat tavaly decemberben megkezdte a működését, a forgatókönyv szerint 2011–2013 között készítik el a teljes üzleti tervet.
A Kassa–Pozsony vonalat a tervek szerint 2013 és 2015 között építik meg, a kereskedelmi vasúti szolgáltatások pedig 2016-ban indulhatnak el. A széles nyomtávú vonal meghosszabbítása révén létrejöhet a cseh, az osztrák és a szlovák határon lévő tranzitállomás, ahol öt szállítási mód (kétféle nyomtávú vasúti, közúti, légi és vízi) összeköttetését biztosító csomópont épül ki.
A nagy teljesítményű eurázsiai vasútvonal létrejötte – amely az orosz vezetés, sőt maga Vlagyimir Putyin miniszterelnök régi terve – komoly gazdasági következményekkel jár majd – mutatott rá Doór Zoltán. A megállapodás következtében ugyanis Szlovákia lesz Oroszország európai bázisa és áruinak elosztóközpontja. Emiatt legalább hatvan orosz nagyvállalat jelenik meg hamarosan Szlovákiában, hogy befektethessen. Mindebből ugyanakkor az is következik, hogy a beruházást követően az Európába irányuló távol-keleti áru elkerüli a nagy befektetéssel korszerűsített záhonyi átrakót.
Doór Zoltán hangsúlyozta, hogy a Magyar Logisztikai Egyesület erre a problémára már felhívta a szakmai közvélemény és a hivatalos szervek figyelmét a 2007 májusában rendezett szakmai konferencián. Annak ellenére, hogy a rendezvényen magyar szakminisztérium képviselője is részt vett, a most leköszönő kormány nem tett érdemi lépéseket a programba való bekapcsolódásért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.