Termékvédelem szembeszélben

Tizenhárom hazai cég összefogásával működik itthon a Magyar Termék Kft., amely a tagtársaságok árucikkeit egységes, piros-fehér-zöld jelzéssel látja el. A cég ügyvezetője lapunknak elmondta, hogy bár több nyugati országban az állam támogatja a hasonló kezdeményezéseket, Magyarországon eddig éppen az ellenkezőjét tapasztalták.

2010. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hat évvel ezelőtt Bodrogai Ferenc, a Forest-Papír Kft. ügyvezetője és többségi tulajdonosa úgy gondolta, hogy az a fajta eufória, ami az uniós csatlakozást övezi, mulandó lesz. Az üzletember azon a véleményen volt, hogy a magyar termékek védelmét az szolgálja igazán, ha megkülönböztetik azokat a piacon. Tette ezt akkor, amikor ez a tényező még szinte egyáltalán nem befolyásolta a vásárlói szándékot, független felmérések szerint a fogyasztói preferenciasorrendben akkoriban nem volt benne az első tízben.
A cég által terveztetett magyar termék jelzést eleinte csak a Forest-Papír Kft. használta, két-három év elteltével azonban más vállalkozások is érzékelték, hogy az uniós csatlakozás komoly feladatok elé állítja a magyar társaságokat. Ők is úgy gondolták, hogy szükség van az összefogásra, és a magyar termékek megkülönböztetése segítheti a cégeket a hazai piacon.
– Végül tizenhárom cég döntött úgy, hogy megalakítja a Magyar Termék Kht.-t, ettől kezdve már nemcsak a Forest-Papír, hanem mind a tizenhárom vállalkozás használta a jelzést. A kezdeményezés természetesen szektorsemleges és politikamentes volt, és az is maradt – jegyezte meg lapunknak Kecskeméti Attila, az időközben kft.-vé alakult társaság ügyvezető igazgatója.
Az összefogás nem zárt közösség, további vállalkozások csatlakozását várják. – Azokkal a cégekkel működünk együtt, amelyek Magyarországon vannak bejegyezve, a magyar jogszabályok szerint adóznak, és hazai munkaerőt foglalkoztatnak. Magyar terméknek pedig az minősül nálunk, amely a végső alakját Magyarországon nyeri el, és ebben a formában máshol nem került forgalomba – mutatott rá Kecskeméti Attila, aki hozzátette: később sokan indítottak hasonló kezdeményezést, ám a sokféleség inkább zavaró, ezért igyekeznek integrálni ezeket a vállalkozásokat. Jogi úton egyelőre nem lépnek fel, pedig megtehetnék. A jelzésük ugyanis tanúsító védjegy, ezért jogi lépéseket tehetnének azon cégek ellen védjegybitorlásért, amelyek trikolórral írják fel áruikra, hogy magyar termék.
Kecskeméti Attila kitért arra is, hogy állami szinten eddig komoly ellenállást tapasztaltak. Csak az FVM egyik osztályvezetője támogatta őket, aki a saját hatáskörében próbálja segíteni a program kibővítését a terméktanácsok bevonásával. – Míg több nyugati országban a hasonló kezdeményezéseket az állam támogatja, mostanáig itthon éppen ellenkezőleg történt. Mereven elutasították a közeledésünket, mondván, az unió nem engedi, hogy az állam hasonló programokat támogasson. Éppen ezért az új kormánytól sokat várunk. Biztató, hogy a közelmúltban Borókai Gábor kezdeményezésére megalakult a Magyarok a Piacon Klub, amelynek védnöke Matolcsy György, az új kormány nemzetgazdasági minisztere. Ehhez mi is csatlakoztunk – fogalmazott a Magyar Termék Kft. ügyvezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.