Drasztikus lefaragásról döntött a Malév

A kormányváltás előtti utolsó pillanatban hároméves üzleti stratégiát fogadott el a Malév közgyűlése. A dokumentum 2012-re már 25 millió eurós nyereséget ígér. A tavalyi mérleg azonban 26,8 milliárd forintos veszteséget mutat. Lapértesülések szerint felmerült a légitársaság csődbe vitele és újraalapítása is.

2010. 06. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elfogadta a Malév tegnapi közgyűlése a légitársaság tavalyi beszámolóját és üzleti jelentését, amely szerint a vállalat 2009. évi adózott eredménye 24,84 milliárd forint veszteséget jelent. Az összevont – konszolidált – adózott veszteség pedig 26,82 milliárd forint volt. A közgyűlés elfogadta a Malév hároméves üzleti stratégiáját is, amelyben 2012-re 25 millió eurós üzemi nyereség elérése a cél. A hároméves tervben költségcsökkentés, hatékonyságnövelés, valamint a bevételek növelése szerepel. Három év távlatában drasztikus, 48,8 millió eurós lefaragást tartalmaz a terv. A közgyűlés módosította a Malév Zrt. alapszabályának egyes pontjait is a takarékosabb működés érdekében. A közgyűlés elfogadta Németh Ákos és Török Endre igazgatósági tagok lemondását. A társaság könyvvizsgálójának erre az évre a Deloitte könyvvizsgáló céget választották meg.
A Malév gazdálkodásának nyereségességében mintha már csak a társaság igazgatósága bízna. A leköszönő pénzügyminiszter egy szakmai háttérbeszélgetésen azt mondta, a kormány nem köteles bármi áron finanszírozni a Malév működését. Oszkó Péter szerint a légitársaság túléléséhez a cég már meglévő adósságának átalakítása szükséges, enélkül a Malév „kiélezett helyzetbe kerül”.
Egyre valószínűbb lehetőségként merül fel a Malév csődbe vitele a légitársaság megmentése érdekében – tette közzé tegnap értesüléseit a Népszabadság. Ezzel a megoldással az orosz állam mintegy 30 milliárd forintot vesztene – a magyar kormány pedig éppen ennyit nyerne. A Malév csődbe menetele esetén a társaság tevékenységét egy eddig háttérbe húzódó állami cég, a Malév Vagyonkezelő Kft. vinné tovább. A lapban megszólalt Anatolij Deloveri, a nemzeti légitársaság általános vezérigazgató-helyettese, aki szerint az orosz állam közvetlen irányítása alatt álló Vnyesekonombank, amely a Malév legnagyobb hitelezője, nem tart elfogadhatónak olyan megoldást, amellyel elveszítheti a követelését, de annak esetleges átszervezéséről hajlandó lenne tárgyalni.
Eközben tovább tart a vita a Malév privatizációjához kapcsolódó 32 millió eurós bankgarancia, illetve az időközben adott viszontgarancia ügyében. A Malév vezérigazgatójának, Martin Gaussnak a nyilatkozatára válaszul a Pénzügyminisztérium (PM) szükségesnek tartotta megismételni, hogy a tárca csak idén február 22-én szerzett tudomást a viszontgarancia-szerződésről. Ezért a PM ezt a dokumentumot nem ismeri el, és fenntartja jogát annak bíróság előtti megtámadására.
A minisztérium az ügyben belső vizsgálatot folytatott, amelynek során kiderült, hogy a megállapodást a Malév részéről egyedül az igazgatóság akkori elnöke, a magyar légitársaságban jelentős tulajdoni hányaddal rendelkező Borisz Abramovics írta alá. A garanciavállalási szerződésről sem a Malév igazgatósága, sem az ÁPV Zrt. igazgatósága nem hozott döntést, nem is kérték jóváhagyásukat annak aláírását megelőzően. Az ÁPV Zrt. a privatizációs szerződés alapján a Malév igazgatóságába Sinkovits Pétert, a felügyelőbizottságba Sarkadi-Nagy Barnát delegálta képviselőként. Az érintett igazgatósági döntésről a Pénzügyminisztérium nem kapott tájékoztatást.
Ezzel szemben Martin Gauss, a Malév vezérigazgatója a viszontgarancia-vállalási jegyzőkönyvekre hivatkozva kijelentette: „Nem tudom, hogy miért van ebből ekkora botrány, hiszen ezeknek a dokumentumoknak a semleges olvasójaként azt mondom, hogy 2007-ben születtek, minden fél részvételével. Aztán 2009-ig valahogy feledésbe merültek, senki nem foglalkozott velük.” A vezérigazgató szavai szerint: „Egyértelmű volt minden fél számára, hogy kik voltak jelen ennél a megállapodásnál: a Malév felelős vezetői és a tulajdonos képviselői. A dokumentumban ott van a nevük azoknak, akik akkor a Malévet vezették, illetve kormányzati pozícióban voltak.” Martin Gauss ez utóbbi mondatát úgy pontosította, hogy az ÁPV Rt.-re és nem a kormányzatra utalt. Vagyis a vagyonkezelőnek igenis tudomása volt a viszontgarancia tényéről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.