Érdekhálóba került a Malév

Bár a Malév a közelmúltban letett egy hároméves kilábalási tervet az új kormány asztalára, a kabinetnél nem számolnak sem a tervvel, sem annak kidolgozójával, Martin Gauss vezérigazgatóval. A Malév sorsa a magyar–orosz tárgyalásokon alakul majd ki, vélhetően egy csomagban az energetikai üzletekkel.

2010. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Malév vezérigazgatója az utóbbi hetekben interjúsorozatot adott a sajtóban, valamint a napokban megszellőztették az új kormány megalakulása előtti napokban elfogadott hároméves kilábalási program egyes részleteit, Martin Gauss erőfeszítése meddő próbálkozásnak számít. A lapunkhoz eljutott kormányzati vélemények ugyanis nem számolnak sem a jelenlegi vezérigazgatóval, sem az általa kidolgozott tervvel.
Az, hogy mi lesz a Malév sorsa, pillanatnyilag nyílt kérdés, de az már most látható, hogy az elmúlt nyolc évben a szocialista–liberális koalíciónak sikerült alaposan öszszebogozni a szálakat. A Malév további életben tartása ugyanis sokismeretlenes egyenlet végeredménye lehet. Mint arról lapunk is beszámolt, a közelmúltban bejelentkezett a légitársaságért a Demján Sándor nagyvállalkozó tulajdonában álló társaság. A Magyar Tőketársaság Zrt. akkor szállna be, ha az állam előbb „megtisztítaná” a céget az ötvenmilliárdos adósságától, és az állami tulajdonban maradt márkanév birtokában új céget alapítva bocsátaná szárnyra az új légitársaságot. (A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium cáfolta azokat a híreket, hogy tárgyalások zajlottak Demján Sándor szerepvállalásáról.) A Malév újraalapítása azonban alapjaiban sértené a cégben ötszázalékos tulajdonrészszel, valamint hitelezőként jelentős befolyással rendelkező Vnyesekonombank érdekeit. Az oroszok kezére játszhat, hogy a Malév csődje együtt járhatna a Budapest Airport bedőlésével is. Régóta hallani arról a felvetésről, hogy a Budapest Airport privatizációs szerződése tartalmaz egy olyan záradékot, amely szerint a ferihegyi repülőtér forgalmának jelentős visszaesése esetén – például ha a Malév csődbe kerül – a privatizációt finanszírozó bankoknak jelentős kártérítés jár. A HVG legfrissebb értesülése szerint a vételt finanszírozó bankok közel 200 milliárd forintot követelhetnének, ha a repülőtér-üzemeltető nem tudna törleszteni.
Úgy tudjuk, hogy a Malév sorsa a magyar–orosz kormányközi tárgyalásokon dőlhet el. Az orosz fél hosszabb ideje érdeklődést mutat a paksi erőmű kibővítése, illetve más magyar energetikai beruházások iránt. A légitársaságról szóló megegyezés egy szélesebb körű együttműködés része lehet.
A HVG kérdésére mind Mészáros Tamás, a tranzakciót lebonyolító ÁPV Rt. akkori elnöke, mind Vági Márton ÁPV-vezérigazgató, valamint a privatizációs szervezetet felügyelő korábbi pénzügyminiszter, Veres János tagadta, hogy tudott volna a privatizációs szerződésben megbújó hátrányos feltételről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.