Feléled a buszgyártás?

Két magyar gyártmányú csuklós tesztautóbusz rója Budapest útjait ezekben a hetekben: egy Ikarus és egy Kravtex. A buszgyártók szövetsége szerint a magyar járműipar elő tud állítani versenyképes minőségű autóbuszokat. Ha a megrendelők figyelembe veszik a magyar ipar adottságait, feléledhet a nemzeti buszgyártás.

2010. 06. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két új, magyar gyártású, alacsony padlós, csuklós busz párhuzamos tesztjét javasolta a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a fővárosban. A teszt két hete alatt mind emelkedőkön, mind sík terepen jár egy-egy Ikarus V187 és Credo Citadell. A VEKE szerint a hazai gyártás előnyei kétségtelenek: a társasági adó, az áfa, az iparűzési adó, az szja helyben marad, új munkahelyek jönnek létre, és mindez hozzájárul a gazdasági növekedéshez – de csak akkor, ha a buszok minősége is versenyképes.
Mindkét buszban ugyanaz az Euro 5 besorolású, amerikai Cummins motor dolgozik. Ennek oka az, hogy az európai gyártók – a MAN, a Scania – csak alvázzal, futóművel együtt szállítanak motort, az amerikai cég viszont hajlandó önmagában is erőforrást adni. A két busz az eddigi tapasztalatok szerint jól teszi a dolgát. Kisebb problémák azért adódtak az első héten. A nagy viharban mindkét busz beázott kissé, ezt az orkánerejű szél számlájára írják a szakemberek – közölte Dorner Lajos, a VEKE alelnöke. Emellett az Ikarus utastájékoztató rendszeréből a nagy sietségben kimaradt a hangmodul, ezért nem mondta be a megállókat, a Kravtex buszán pedig időnként kimaradt egy-egy megálló neve.
A két magyar csuklós bemutatkozását az teszi időszerűvé, hogy a BKV ezer autóbusz beszerzését tervezi. Ha az új magyar kormány komolyan veszi a hazai kis- és középvállalkozások támogatását, akkor úgy kell terveznie, hogy itthon készült autóbuszokkal újítsa fel az állami vállalatok flottáját – mondta lapunk kérdésére Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetsége (Mabusz) elnöke.
A sok évtizedes Ikarus-korszak ugyan elmúlt, hazánk már nem regionális exportőr-nagyhatalom, de az autóbuszgyártáshoz kapcsolódó szakértelem nem veszett el. Számos kisebb-nagyobb cég gyárt alkatrészeket, részegységeket, és van négy-öt vállalat, amely kész járművek előállításához is birtokol technológiát, típusengedélyt és gyártási kapacitást. Ami hiányzik a magyar vállalatoknál, az túlnyomórészt a rendszeres, ütemezhető megrendelés és pénz. Ezért vannak hátrányban a multinacionális vállalatokkal szemben, amelyek egyik hónapról a másikra, részben raktárra gyártott, félig kész járművek révén le tudnak szállítani akár több száz buszt is rövid határidőn belül. A magyar cégeknek ehhez hosszabb időre van szükségük. De ha a megrendelő figyelembe veszi a magyar viszonyokat, és ütemezve, több részletben rendeli meg a járműveket, akkor a magyar gyártmányok is elkészülnek, időben forgalomba állíthatók, és tudásban, ár-érték arányban semmivel sem maradnak el a külföldiektől.
A magyar gyártóknak össze kellene fogniuk, és ahelyett, hogy egymás alá ígérnének, konzorciumba tömörülve kellene árban és műszaki paraméterekben legjobb ajánlatot adni a nagy darabszámú magyar megrendelésekre – vélekedett Vincze-Pap Sándor. A szakember emlékeztetett rá, hogy áprilisban alapították meg a Magyar Autóbuszgyártó Klasztert, amelynek 19 vállalat a tagja. Ez az összefogás azonban nem kifejezetten piaci fellépésre, hanem közös fejlesztésre irányul. A magyar járműiparnak azonban a piacon is meg kell erősödnie, hogy több forrása legyen a fejlesztésekre. Az így lendületbe jött cégek aztán megjelenhetnek a környező országok piacain is. Ehhez azonban az állami megrendelők – végső soron a kormány – szemléletváltására is szükség van, hogy ne külföldi és különösen ne kínai gyártmányú járművekkel töltsék fel a közlekedési vállalatok flottáját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.