Feléled a Monarchia vasútja?

Eljött az idő, hogy az EU-hoz csatlakozott Közép-Európa helyreállítsa a vasúti szállítási útvonalak azon hálózatát, amelyet a trianoni döntés kilencven éve szándékoltan szétszabdalt. Az egykori vasúthálózat újraegyesítésére jelenleg Ausztria tör legerőteljesebben, de az egykori Monarchia kései utódállamai gyors intézkedésekkel még részesülhetnek az előnyökből – állítja a Magyar Logisztikai Egyesület szakértője.

2010. 06. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem a nemzetiségek elégedetlensége, önálló nemzetállami törekvései vezettek a trianoni diktátumhoz, hanem az egykori Monarchia kitűnő vasúti-logisztikai rendszerét kívánták a győztes hatalmak szétdarabolni – állítja Bajor Tibor, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) szakértője Közép-Európa logisztikai kapuja című tanulmányában. A szakember szerint az első világháború előtti Európa három fő szállítási iránya Németország területén keresztezte egymást, majd ezután áthaladt az egykori Osztrák–Magyar Monarchián. Ez azt jelentette, hogy a Németországtól keletre tartó forgalmat egyetlen állam tartotta a kezében. A három irányból kettő ma is kiemelkedő jelentőségű: a Kijev–Moszva, illetve a Balkán– Törökország irány a mai Trans-European Networks (TEN) hálózatnak is része.
Fontos tudni, hogy akkoriban a térség vasúti hálózata korszerű volt, így a Monarchia területén a XIX. század végén és a XX. század elején kiépült vasúthálózat gazdasági jelentősége a korabeli Európában példanélkülinek mondható.
*
A szerző szerint ez a logisztikai hálózat szúrta az európai hatalmak szemét, s a „kis-Magyarország” határait azért húzták meg ott, ahol – állítja –, hogy egyetlen utódállam se kerülhessen monopolhelyzetbe a szállítások területén. A szétdarabolt közlekedési hálózat ad magyarázatot arra a kérdésre is, miért tiltották meg a győztes hatalmak, hogy az utódállamok valaha is újra egyesüljenek.
A trianoni áruszállítási metódus változatlan formában működött hetven éven keresztül. Az 1990-es rendszerváltást követően azonban megbomlott Európa és hazánk szállítás-logisztikai rendszere. Az 1990 után a magyar–szovjet kereskedelmi, gazdasági kapcsolatok leértékelődtek, ennek következtében az észak-keleti kapu, Záhony megroggyant, és azóta sem állt talpra. A záhonyi átrakó önállóságát fokozatosan felszámolták. A MÁV igazán nyereséges tevékenysége, az átrakási forgalom, a MÁV Cargo 2008-as privatizációja következtében osztrák fennhatóság alá került.
Érdemes megállni az osztrák állami vasút, az Österreichischen Bundesbahn (ÖBB) térségbeli szerepénél. A cég évtizedeken keresztül építette kapcsolatait Kelet- és Délkelet-Európa irányába. Az osztrák vasút szállítási lehetőségeit és részben szerződéssel rögzített útvonalait tartalmazó hálózat 2008-tól lényegében megegyezik az Osztrák–Magyar Monarchiában megépített körvasúthálózat nyomvonalával.
Ennek fontos eleme a Kassa– Pozsony vonalszakasz, amely a Bécs mellé tervezett vasúti-közúti-vízi logisztikai központtal egészül ki. Az ÖBB úgy igyekszik ezt a szakaszt a felügyelete alá vonni, hogy az orosz mintájú, széles nyomtávú vasútvonal folytatását Kassától Ausztriáig olyan konzorcium építi, amelynek az ÖBB a vezető ereje, és ez a szlovák vasúti szállításokat is osztrák felügyelet alá helyezheti. A nyomtávváltás, amelyre korábban egyebek közt Záhonyban került sor, az ukrán– szlovák és az ukrán–magyar határtól csaknem félezer kilométerrel távolabb, Ausztria belterületére kerül. Így Ukrajna, Szlovákia és Magyarország is eleshet a nemzetközi vasúti tranzitszállításoktól, továbbá az ahhoz kapcsolódó igen tekintélyes vámbevételektől; és mindezt Ausztria szerezheti meg.
Magyarországon Záhony esetében kicsi az esély a folyamatok visszafordítására – vélekedett a szakember. Ezért a forgalom itt-tartására csak egy lehetőség látszik most reálisnak, állítja a szerző, ha a Rail Cargo Hungaria – a korábbi MÁV Cargo – és valamennyi európai vasúti szállító vállalat számára biztosítani tudjuk, hogy saját terminálján maga rakja át, tárolja és továbbítsa szállítmányait. Ebben az esetben a forgalom és a vele együtt járó bevételek itt tarthatók hosszú távon.
A fent leírt hálózategyesítési folyamatot az osztrákok nagy erővel szorgalmazzák. Következményei elől csak úgy térhet ki hazánk, Szlovákia és Ukrajna, ha a vasúti átrakók térségében azonnal világszínvonalú ipari-gazdasági térségfejlesztésbe kezd – összegezte véleményét az MLE szakértője.

Balázs Péter új feladatkörben. Újabb három évre úgynevezett koordinátorrá nevezte ki az Európai Bizottság kedden Balázs Péter volt külügyminisztert a Párizs– Pozsony gyorsvasúti összeköttetés teljes kiépülésének segítésére. A brüsszeli bejelentés szerint a magyar szakember mellett még két „összekötő” kapott új megbízatást, így tizenegy kiemelt közlekedési programon kilenc koordinátor dolgozik majd. Balázs Péter elmondta: megbízatásuk lényege továbbra is az, hogy politikai, technikai és finanszírozási szempontból előmozdítsák a projektek megvalósítását. Úgy vélte, az általa felügyelt közlekedési folyosó nagy része 2015-re elkészül.
A témával foglalkozó spanyolországi konferenciáról telefonon nyilatkozva Balázs Péter beszámolt arról is: az új közlekedési biztos vezetésével új koncepcióban vázolták fel a kontinens közlekedésének fejlesztését. Ennek legfontosabb eleme, hogy nemcsak egyes vonalakat választanak ki prioritásként, hanem meghatároztak egy központi hálózatot is. A volt külügyminiszter elmondta, hogy uniós funkcióját kormánymegbízatási ideje alatt nem töltötték be, feltehetőleg az Európai Bizottság cseréje miatt, most viszont három évre megújították. E tevékenységért nem kap fizetést. Balázs Péteren kívül a Berlin–Palermo vonal koordinálására kérték fel Pat Cox volt európai parlamenti elnököt, a Berlin–Prága–Budapest–Costanta–Athén új vonalra pedig Gilles Savary volt EP-képviselő figyel majd. Savary mellett a korábban megbízott Laurens Jan Brinkhorst a Lyon–Észak-Olaszország–Szlovénia–Magyarország vonalért felelős.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.