Jelenleg semmi nem utal arra a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Fegyverneken, hogy a lakók életét manapság óriási teherautó-forgalom keseríti meg. Herman József helyi önkormányzati képviselő, akivel egy étteremben találkozunk, előrebocsátja: megpróbáltatásaik nem szűntek meg, csak az utóbbi időben lehullott eső miatt áll a kisújszállási elkerülő út építése. – Az egész még márciusban kezdődött, amióta a Porr Építési Kft. homokot szállíttatott a tiszagyendai bányából a 4-es főút Kisújszállást elkerülő szakaszának építéséhez. Szállítási napokon azóta körülbelül 120–150, 18 tonnás önsúlyú teherautó dübörög végig a településen, reggeltől estig akár hétszer is megfordulnak. A billencsek közlekedése pedig óriási porral, zajjal jár, a homokszállítás igénybe veszi nemcsak a szállítási útvonalat, de megviseli a főút melletti ingatlanokat is. Elég csak megnézni a tiszagyendai utat, amely annak ellenére katasztrofális állapotban van, hogy egyszer már kijavították a nagyobb hibákat. Erre az időre tiltó táblákat is kihelyeztek a 20 tonnánál nagyobb tömegű teherautók számára, de ezeket később eltávolították.
Elkeserítő az is, hogy a szállítási útvonal melletti ingatlanok állapotát csak a homokszállítás indulása után kezdték felmérni, és nemrég fejezték be – vázolja a helyzetet a képviselő. Herman József megjegyzi azt is, hogy egyelőre nem tudják, miként lehetne elérni a teherautó-forgalom mérséklését. Hiába próbálták meg az ügyet testületi ülésen tárgyalni, a polgármester nem vette napirendre javaslatukat. Nem tudták elérni, hogy a homokot más bányából szállítsák, mint ahogy az sem, hogy a szállítási útvonal elkerülje Fegyverneket. – Érthetetlen számomra, hogy Fegyvernek polgármestere miért nem törődik jobban a lakossági érdekekkel – teszi hozzá.
Aláírást gyűjtöttek az elégedetlenek
A fegyverneki elégedetlenkedők érdekét az ügy kirobbanásakor egy fiatal helyi hölgy igyekezett felkarolni, aki aláírásokat gyűjtött a Felszabadulás úton. Több mint száz ember írta alá, hogy meg kell akadályozni a homokszállítást Fegyverneken keresztül. Viszont, ha ez nem lehetséges, akkor egységesen kell fellépni a károk helyreállítása érdekében. Tímea (vezetéknevét saját kérésére nem közöljük) a sajtóból értesült arról, hogy az M6-os építkezésen is lakossági felháborodást váltott ki a Porr Építési Kft. ténykedése, és ezért gondolta úgy, hogy egy aláírás-gyűjtési akcióval igyekszik megelőzni a bajokat.
Találkozónk helyszínén összefutunk egy környékbeli vállalkozóval, aki cégénél több fegyverneki lakót is alkalmaz. Tőlük is sokat hallott az elviselhetetlen forgalomról. – Míg korábban a tiszagyendai úton 90 kilométer/órás sebességgel lehetett haladni, ma szinte a teljes útszakaszon 40-es korlátozás van érvényben. Kíváncsi lennék, ha a Porr Építési Kft. otthon, Ausztriában épít utat, akkor ott is hasonlóképpen jár el? Attól tartok, nem, és a hatóságok sem hagynák – mutat rá a vállalkozó.
Később a Felszabadulás úton érdeklődünk a teherautó-forgalomról. Egy főúton lakó idős hölgy már a kapuhoz közelítve a homokszállítás miatt panaszkodik. – Egyfolytában dübörögnek a hatalmas teherautók, előfordul, hogy egymás után több is elhalad a ház előtt. Óriási a hangzavar, a felkavart por pedig annak ellenére bejön a házba, hogy tőlünk körülbelül tíz méterre van az úttest. A szemben lakó hölgy még nálunk is többet szenved, egyszer megmutatta nekem, hogy amikor háza előtt eldübörög egy billencs, akkor mozog a víz a poharában – panaszolja egy idős hölgy, aki kerékpárra sem mer ülni, ha szállítják a homokot.
Tehetetlennek érzik magukat
Néhány száz méterrel távolabb egy ősz hajú férfi éppen a háza előtt dolgozik. Amikor szóba elegyedünk vele, rögtön kiderül, az ő életüket is megkeseríti az utóbbi hetekben általánossá vált teherautó-forgalom. – A beteg feleségemmel lakunk ebben a házban – mutat maga mögé –, és szeretnénk nyugalomban élni, de a homokhordás miatt erre nincs lehetőségünk. A zajt és a port szinte lehetetlen elviselni, az úttesten pedig esőzés után már megáll a víz, mint egy teknőben. A legszomorúbb az, hogy tehetetlenek vagyunk ilyen hatalmas cégekkel szemben – jegyzi meg egykedvűen a férfi.
A közelben levő baba-mama bolt előtt egy középkorú hölgy panaszkodik, név nélkül. A többi nyilatkozóhoz hasonlóan ő is fél a megtorlástól. – Óriási csoda, hogy még nem történt baleset. A Felszabadulás úton van az óvoda, az iskola, a polgármesteri hivatal és több pénzintézet, a környéken a nap bizonyos időszakában sok a gyalogos és kerékpáros. A szülők már csak kísérettel engedik el otthonról a gyerekeket. Nem csak ők vannak azonban veszélyben, a kerékpározó idősebbek is joggal tartanak az óriási teherautóktól – fakad ki a nagymama.
A polgármester szerint
nem lehetett megakadályozni
Fegyvernek polgármesterével a hivatalában találkozunk. Már a beszélgetés elején leszögezi, nem tudják megakadályozni, hogy a településen keresztül szállítsanak a teherautók, mert az érintett út nem az önkormányzat tulajdona. Ezért nem lehetett rávenni a szállító céget arra sem, hogy szervizutat építve azon szállítsa a homokot. – Nem tudjuk, hogy a tiszagyendai bánya miként szerzett bányanyitási jogot, de anynyi biztos, hogy megkapta. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. pedig bizonyos feltételekkel kiadta az engedélyt az útvonalhasználatra – fogalmaz Huber Ferenc polgármester, aki úgy tudja, már csak néhány hétig szállítanak, mivel a Porr Építési Kft. olyan technológiára váltott, amihez kevesebb homok kell. A településvezető szerint a megnövekedett forgalom miatt az út nem romlott látványosan, a járművek pedig nagyon fegyelmezetten közlekednek, és mindenütt tartják a sebességkorlátozást. Úgy véli, a szállító cég jó állapotú teherautókat használ, a zaj pedig elviselhető, a hivatali dolgozókat sem zavarja. – A fogadtatás vegyes. Van, akinek jól jön a homokszállítás, míg mások panaszkodnak a forgalom miatt. Elsősorban a kerékpározóknak van gondjuk a teherautókkal – fűzi hozzá.
Miközben Fegyverneken átengedik a teherautókat, Kunhegyesen más utat választottak. – Értesítettek minket arról, hogy a városon keresztül is szállítanák a homokot, mi azonban ehhez nem járultunk hozzá. Nem akartuk, hogy tönkremenjen az úthálózat, és megsérüljenek az ingatlanok. Csodálom, hogy Fegyverneken megengedik a homokszállítást – szögezi le Szabó András polgármester.
Még egy hónap
Végül a Porr Építési Kft.-hez fordulunk kérdéseinkkel. Zöller Katalin, a cég szóvivője, jogi osztályának vezetője válaszában közölte, a szerződéses megállapodás részletesen szabályozza az építési munkákhoz szükséges, nagy tömegű anyagszállítások módját, feltételeit, szabályait. – Cégünk ezen feltételeknek minden tekintetben maradéktalanul eleget tett, és eleget tesz. Rendelkezik minden engedéllyel és hozzájárulással, elvégezte az összes szükséges előzetes állapotfelvételt mind az érintett útszakaszok, mind az érintett ingatlanok vonatkozásában – szögezte le a szóvivő, hozzátéve: cégük folyamatosan közreműködik az érintettek tájékoztatásában és törekszik arra, hogy a szállítással óhatatlanul együtt járó kellemetlenségek a lakosokat a lehető legkevésbé terheljék. Megtudjuk tőle azt is, hogy a kiszállított anyagmennyiség 5-6000 köbméter körül van naponta, és a tervek szerint a homok fuvarozása még körülbelül egy hónapot vesz igénybe. – A Porr az érintett útszakasz karbantartása és a forgalom balesetmentes és zavartalan bonyolítása érdekében folyamatosan együttműködik a közútkezelővel, a szállítások során felmerülő úthibákat azonnal javítja – tette hozzá Zöller Katalin, aki kitért arra is, hogy az anyagnyerőhely bejegyzett, engedélyezett bánya, amelynek az engedélyeztetése során minden érintettet (beleértve az önkormányzatot) megkerestek, akik akkor semmilyen kifogással nem éltek a bánya megnyitása ellen. – Így nyilvánvalóan hozzájárultak a bányához vezető egyetlen országos közút használatához is – fűzi hozzá. A Porr Építési Kft. azt ígéri, ha kell, helytáll a szállításokra visszavezethető és megfelelően dokumentált károkért mind az útszakaszok-kal, mind az ingatlanokkal kapcsolatban.
Bóka János: Az új Európai Bizottság a változatlanság politikáját folytatja, ami az EU lassú gazdasági agóniáját jelenti