Mégis olcsón adtuk a MÁV Cargót?

Máig nem csillapodik a vita vasúti szakmai berkekben, hogy valóban kiemelkedő árat kapott-e a MÁV két esztendeje az áruszállító leányvállalatáért, vagy eltékozolták a stratégiai fontosságú céget. Szakértők ugyanakkor felhívták a figyelmet, hogy a Cargót alaposan kistafírozták: olyan értékes vagyonelemeket kapott hozományba, mint a BILK Kombiterminál Zrt. vagy a Tiszavas vasútijármű-javító és -gyártó üzemegység.

2010. 06. 10. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mikor 2008 januárjában pecsét került a MÁV Cargo adásvételi szerződésére, a szocialista–szabad demokrata kormányzat azt hangsúlyozta, hogy kiemelkedően magas árat sikerült kapni a leányvállalatért. Tény, hogy a kétfordulós pályázat első körében a legtöbb pályázó 50-60 milliárd forintos vételárban gondolkodott. Ennél lényegesen magasabb összeget a végső körben csak a második helyezett szlovák állami vasút, és a későbbi nyertes Rail Cargo Austria (RCA) kínált.
Akkoriban arról kevés szó esett, hogy a MÁV Cargo megvásárlója egy sor cég többségi tulajdonrészét is megszerezte. Ezek a cégek: a Mávtranssped Kft., fuvarozó operátor, a MÁV Tiszavas Kft. járműjavító üzem, amely vagongyártást is folytat, a Kombiterminál Kft., amely ma is a kelet– nyugati kombinált árufuvarozás fordítókorongjaként üzemel, a MÁV Raktár Kft., a Logisztár Kft., a Kombiwest Kft., a Transfer-R Kft. Bilk-Log Rt., amelyek a kombinált fuvarozáshoz kapcsolódó szolgáltatást végeznek, valamint az aradi Konténer Terminál Kürtös résztulajdona. A Rail Cargo Ausztria a tulajdonba vétel után átrendezte a cégeket. A BILK Kombiterminál Zrt., a MÁV Kombiterminál Kft., – új neve: Rail Service Hungaria Kft. –, a Mávtranssped Kft., illetve a MÁV Tiszavas Kft. alkotják az új portfóliót.
Megoszlanak a vélemények arról, hogy milyen értéket képviselnek a fenti cégek. Van olyan szakember, aki azt állítja, a BILK Kombiterminál önmagában sokszor tízmilliárd forintot ér, a cégportfólió értéke pedig megközelíti a 102,5 milliárdos vételi öszszeget. Akadt olyan szakértő, aki szerint a felsorolt cégek értéke csak nagyjából a fele lehet a fenti összegnek. Ez azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy az osztrák állami cég öt év alatt 43,5 milliárd forintos fejlesztésre vállalt kötelezettséget. Ezt a pénzt azonban az RCA csak papíron fordítja a magyar leányvállalatra, az ebből a célból vásárolt mozdonyait az anyacégnél használják. Vagyis a vételár csaknem felét így spórolják meg az osztrákok.
Tévedésnek minősítette egyik hozzászólónk a MÁV Cargo cégportfóliója árának fenti értékelését. Szerinte a felsorolt üzletrészek ára legfeljebb 10-15 milliárd forint lehet. Ezzel szemben a magyar állam az osztráknak a GYSEV egyes vonalainak villamosításával, illetve a magyar vontatóállomány háttérbe szorulásával fizet a MÁV Cargo indokoltnál magasabb vételáráért.
Abban minden szakértőnk egyetértett, hogy a MÁV hosszú távon nem járt jól a Cargo eladásával. A vételárat felélték, a cég hitelállományát nem sikerült csökkenteni, a MÁV mozdonyparkját kezelő Trakció pedig sok vontatási feladattól esett el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.