Bár a BKV állítja, hogy a 2004-ben a Deák téren beépített mozgólépcsőknek csak a vázszerkezete származik Kínából, a lapunkhoz eljuttatott újabb anyagok ennek ellenkezőjét bizonyítják. Ezekből kiderül, hogy a főbb alkatrészeket – tengelyeket és láncokat – is Kínában gyártották. A munkálatok idején Apatini Kornél, a beruházást végző Otis Felvonó Kft. ügyvezető igazgatója kiterjedt levelezést folytatott az anyacég európai vezetőivel és a kínai gyáregység munkatársaival a problémákról. Ezekből kiderül, hogy a munkálatok során rengeteg gond volt a mozgólépcsőkbe szerelt kínai elemekkel. Azokat egy németországi laborban bevizsgálták, majd viszszaküldték a gyártónak.
*
A kínaiak ezt kifejezetten kérték, mert mint egy Wang Wei nevű férfi, az Otis kínai üzemének egyik munkatársa írta, a jövőben el szeretnék kerülni a hasonló problémákat. A meghibásodott alkatrészek helyett először újra kínait rendeltek, de ezekkel ismét gondok adódtak. Apatini Kornél 2005 márciusában azt közölte az Otis európai vezetőivel, hogy nagyon közel van már a beruházás vége, az egyetlen gond azonban az, hogy a rengeteg minőségi probléma már a BKV-nak is szemet szúrt. Utalt arra, hogy a közlekedési társaság már fotóalbumot állított össze a meghibásodásokról, így lépni kell. Apatini Kornél szerint vagy örökké ők cserélgetnék a tönkrement elemeket – de ennek soha nem lenne vége –, vagy megbízzák a BKV egyik partnerét, a metró fenntartóját a hibák kijavításával. Ez utóbbit választották, ennek azonban komoly költsége volt – egységenként négyezer euró –, és az összeget a kínai gyártóra akarták átruházni. A dokumentumokból azonban nem derül ki, hogy ezt a többletköltséget végül a magyar cég vagy a kínaiak állták. A levelezésből újra kirajzolódik, hogy az Otis európai vezetőinek nem tetszett a magyar leányvállalat trükkje, a kínai alkatrészek átcímkézése és az ügylet elhallgatása. Érdekes helyzetet teremtett az is, hogy a kínai üzem szakemberei Magyarországra akartak utazni, hogy a helyszínen tájékozódjanak a berendezések működéséről, ám mint ahogy Apatini fogalmazott, ez a beruházás átadása előtt nem lehetséges, mert a BKV sohasem fogadta el az alkatrészek kínai gyártását.
Végül még egy megdöbbentő eset olvasható ki a levelezésből. A magyar fél biztos akart lenni abban, hogy egyes vezetékeket a kínaiak halogénmentes anyagból készítenek. Ezt a kínai cég hajlandó volt tanúsítani, de az erről szóló dokumentumot az Otis Felvonó Kft. nem mutathatta be a BKV-nak, mert a közlekedési társaság hallani sem akart a kínai eredetről. Apatini ezért egy Dirk Schmidt nevű európai vezetőt próbált megkérni, hogy igazolja a halogénmentes gyártást, aki erre nem volt hajlandó. – Teljességgel lehetetlen, hogy a kínai gyár nevében ő írjon alá – írták. Azt nem tudni, hogy az Otis Felvonó Kft. végül hogyan lett úrrá a helyzeten, és ki írt tanúsítványt a BKV-nak.
Ismert, a múlt héten dokumentumok alapján számoltunk be arról, hogy Kínában gyártott, tengeren utaztatott és Németországban átcímkézett mozgólépcsőket épített be a 2-es metró felújításának részeként 2004-ben a Deák téren az Otis Felvonó Kft., amely a munkát nyílt nemzetközi tenderen nyerte el a Budapesti Közlekedési Vállalattól. Az 1,372 millió eurós – jelenlegi árfolyamon csaknem 378 millió forintos – beruházáskor a kivitelező cég több jogsértést is elkövethetett, mivel a közlekedési vállalattal kötött szerződés szerint a mozgólépcsőket a németországi Stadthagenben kellett volna legyártatni. A főbb elemek átcímkézése után a helyszíni szemlét Németországban tartották, majd a mozgólépcsők végül a Deák térre kerültek.
Az ügy kirobbanásakor a BKV azt közölte, hogy nem indítanak átfogó belső vizsgálatot, és nem tesznek feljelentést sem a mozgólépcsőcsere miatt. A közlekedési társaság műszaki üzemeltetési igazgatója azt hangsúlyozta: minden rendelkezésükre álló dokumentum arról árulkodik, hogy a Deák térre a szerződésben rögzített elemek kerültek, és csak a vázszerkezet kínai. Néhány nap elteltével a BKV mégis úgy döntött, hogy belső vizsgálatot indítanak a botrány tisztázására.
Amikor az Otis Felvonó Kft.-nél érdeklődtünk az ügyről, akkor a cég ügyvezető igazgatója is belső vizsgálat lefolytatását ígérte. Ennek eredményét ugyan még nem közölték, de egy sajtónyilatkozatot eljuttattak lapunkhoz, amiben már tettek utalást egyes alkatrészek kínai gyártására. Közölték, hogy a fő alkatrészek többségét Európában gyártották le (tehát nem az összeset – a szerk.), és az egységeket az Otis kínai létesítményeiben szerelték össze, illetve tesztelték.