Mozgólépcsőbotrány: a fő elemek is kínaiak

Újabb megdöbbentő bizonyítékok kerültek lapunk birtokába arról, hogy a 2004-ben a Deák téren beépített mozgólépcsőknek nemcsak a vázszerkezete, hanem a főbb elemei is Kínában készültek. Ezzel a kivitelező megsérthette a BKV-val aláírt szerződést. A dokumentumok tanulsága szerint ráadásul a kínai tengelyekkel és láncokkal sorozatos minőségi problémák voltak.

2010. 06. 16. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a BKV állítja, hogy a 2004-ben a Deák téren beépített mozgólépcsőknek csak a vázszerkezete származik Kínából, a lapunkhoz eljuttatott újabb anyagok ennek ellenkezőjét bizonyítják. Ezekből kiderül, hogy a főbb alkatrészeket – tengelyeket és láncokat – is Kínában gyártották. A munkálatok idején Apatini Kornél, a beruházást végző Otis Felvonó Kft. ügyvezető igazgatója kiterjedt levelezést folytatott az anyacég európai vezetőivel és a kínai gyáregység munkatársaival a problémákról. Ezekből kiderül, hogy a munkálatok során rengeteg gond volt a mozgólépcsőkbe szerelt kínai elemekkel. Azokat egy németországi laborban bevizsgálták, majd viszszaküldték a gyártónak.

*

A kínaiak ezt kifejezetten kérték, mert mint egy Wang Wei nevű férfi, az Otis kínai üzemének egyik munkatársa írta, a jövőben el szeretnék kerülni a hasonló problémákat. A meghibásodott alkatrészek helyett először újra kínait rendeltek, de ezekkel ismét gondok adódtak. Apatini Kornél 2005 márciusában azt közölte az Otis európai vezetőivel, hogy nagyon közel van már a beruházás vége, az egyetlen gond azonban az, hogy a rengeteg minőségi probléma már a BKV-nak is szemet szúrt. Utalt arra, hogy a közlekedési társaság már fotóalbumot állított össze a meghibásodásokról, így lépni kell. Apatini Kornél szerint vagy örökké ők cserélgetnék a tönkrement elemeket – de ennek soha nem lenne vége –, vagy megbízzák a BKV egyik partnerét, a metró fenntartóját a hibák kijavításával. Ez utóbbit választották, ennek azonban komoly költsége volt – egységenként négyezer euró –, és az összeget a kínai gyártóra akarták átruházni. A dokumentumokból azonban nem derül ki, hogy ezt a többletköltséget végül a magyar cég vagy a kínaiak állták. A levelezésből újra kirajzolódik, hogy az Otis európai vezetőinek nem tetszett a magyar leányvállalat trükkje, a kínai alkatrészek átcímkézése és az ügylet elhallgatása. Érdekes helyzetet teremtett az is, hogy a kínai üzem szakemberei Magyarországra akartak utazni, hogy a helyszínen tájékozódjanak a berendezések működéséről, ám mint ahogy Apatini fogalmazott, ez a beruházás átadása előtt nem lehetséges, mert a BKV sohasem fogadta el az alkatrészek kínai gyártását.
Végül még egy megdöbbentő eset olvasható ki a levelezésből. A magyar fél biztos akart lenni abban, hogy egyes vezetékeket a kínaiak halogénmentes anyagból készítenek. Ezt a kínai cég hajlandó volt tanúsítani, de az erről szóló dokumentumot az Otis Felvonó Kft. nem mutathatta be a BKV-nak, mert a közlekedési társaság hallani sem akart a kínai eredetről. Apatini ezért egy Dirk Schmidt nevű európai vezetőt próbált megkérni, hogy igazolja a halogénmentes gyártást, aki erre nem volt hajlandó. – Teljességgel lehetetlen, hogy a kínai gyár nevében ő írjon alá – írták. Azt nem tudni, hogy az Otis Felvonó Kft. végül hogyan lett úrrá a helyzeten, és ki írt tanúsítványt a BKV-nak.
Ismert, a múlt héten dokumentumok alapján számoltunk be arról, hogy Kínában gyártott, tengeren utaztatott és Németországban átcímkézett mozgólépcsőket épített be a 2-es metró felújításának részeként 2004-ben a Deák téren az Otis Felvonó Kft., amely a munkát nyílt nemzetközi tenderen nyerte el a Budapesti Közlekedési Vállalattól. Az 1,372 millió eurós – jelenlegi árfolyamon csaknem 378 millió forintos – beruházáskor a kivitelező cég több jogsértést is elkövethetett, mivel a közlekedési vállalattal kötött szerződés szerint a mozgólépcsőket a németországi Stadthagenben kellett volna legyártatni. A főbb elemek átcímkézése után a helyszíni szemlét Németországban tartották, majd a mozgólépcsők végül a Deák térre kerültek.
Az ügy kirobbanásakor a BKV azt közölte, hogy nem indítanak átfogó belső vizsgálatot, és nem tesznek feljelentést sem a mozgólépcsőcsere miatt. A közlekedési társaság műszaki üzemeltetési igazgatója azt hangsúlyozta: minden rendelkezésükre álló dokumentum arról árulkodik, hogy a Deák térre a szerződésben rögzített elemek kerültek, és csak a vázszerkezet kínai. Néhány nap elteltével a BKV mégis úgy döntött, hogy belső vizsgálatot indítanak a botrány tisztázására.
Amikor az Otis Felvonó Kft.-nél érdeklődtünk az ügyről, akkor a cég ügyvezető igazgatója is belső vizsgálat lefolytatását ígérte. Ennek eredményét ugyan még nem közölték, de egy sajtónyilatkozatot eljuttattak lapunkhoz, amiben már tettek utalást egyes alkatrészek kínai gyártására. Közölték, hogy a fő alkatrészek többségét Európában gyártották le (tehát nem az összeset – a szerk.), és az egységeket az Otis kínai létesítményeiben szerelték össze, illetve tesztelték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.